اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از افزایش تعداد شهرهای قرمز تا تمدید محدودیت‌های کرونایی

تهران (پانا) - افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در پیک ششم موجب شد تا تعداد شهرهای قرمز کرونایی افزایش یابد و محدودیت‌های کرونایی نیز یک هفته دیگر تمدید شود.

کد مطلب: ۱۲۵۸۸۳۲
لینک کوتاه کپی شد
از افزایش تعداد شهرهای قرمز تا تمدید محدودیت‌های کرونایی

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون تعداد ۶ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۹۷۵ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۳۵ هزار و ۷۲۶ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. تاکنون ۶ میلیون ۵۶۱ هزار و ۳۷۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. سه هزار و ۹۸۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون

تاکنون ۶۲ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۴۶۴ نفر دُز اول، ۵۵ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۶۹۸ نفر دُز دوم و ۲۲ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۶۳۵ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و بر این اساس مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۰ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۷۹۷ دُز رسید.

افزایش تعداد شهرهای قرمز

با گسترش سویه اُمیکرون در کشور و از سوی دیگر کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز در کشور از ۲۴۷ به ۳۳۷ شهر افزایش یافت. بر این اساس، ۳۳۷ شهر در وضعیت قرمز، 64 شهر در وضعیت نارنجی، 47 شهر در وضعیت زرد قرار گرفتند و هیچ شهری در وضعیت آبی قرار نگرفت.

آخرین تصمیم درباره فعالیت حضوری مدارس

احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه سی و هفتمین نشست قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا که در محل وزارت کشور برگزار شد؛ درباره تصمیم‌های اتخاذ شده درخصوص سفرهای نوروزی گفت که شرایط مسافران، فعالان حوزه حمل و نقل و مراکز اقامتی در دوره سفرهای نوروزی بر گسترش یا کنترل کرونا موثر است. براساس نظرات تخصصی مسئولان وزارت بهداشت با توجه به اینکه از زمان تزریق دز دوم واکسن بخشی از مردم بیش از پنج ماه می گذرد؛ حتما تزریق دز سوم واکسن برای انجام سفرهای نوروزی باید دنبال شود. وزیر کشور گفت: شرایط کنونی رنگ بندی‌های شهرها نسبت به قبل متفاوت شده است و برخی محدودیت‌های سابق اعمال نمی شود. وحیدی اضافه کرد: مدارس و دانشگاه ها باید با رعایت پروتکل های بهداشتی باز باشند و در این خصوص مسئولان وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم موضوع را دنبال کنند.

عودت واکسن آستارازنکا از لهستان

در هفته‌ای که گذشت خبری منتشر شد مبنی بر عودت 820 دُز واکسن آسترازنکا از مبدا کشور لهستان. محمد هاشمی، سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیحاتی درباره عودت واکسن‌ آسترازنکا که از کشور لهستان اهدا شده بود، ارائه کرد و گفت: مدتی قبل حدود یک میلیون دز واکسن‌ آسترازنکا از طرف کشور لهستان به ایران اهدا شد. مستندات اولیه این واکسن ها بررسی شده بود و مشکلی نداشت اما وقتی محموله‌ واکسن به ایران رسید، متوجه شدیم که ۸۲۰ هزار دوز از محموله وارد شده از کشور لهستان از مبدا کشور آمریکا بوده است. به همین دلیل مراجع نظارتی کشور آن را در انبار معاونت بهداشت وزارت بهداشت به صورت موقت نگه داشتند و برای اینکه از اتلاف این واکسن‌ها جلوگیری شود بعد از هماهنگی‌هایی که با سفارت لهستان انجام شد، این واکسن‌ها تحویل داده شد که جایگزین شد و دوباره به کشور ارسال شود.

افزایش 25 درصدی نرخ کرایه تاکسی

در هفته‌ای که سپری شد، بررسی نرخ کرایه انواع تاکسی و سرویس مدارس و تعیین بهای انواع خدمات تاکسیرانی درسال 1401 شهرداری تهران در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. در نهایت اعضای شورای شهر تهران با افزایش 25 درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال 1401 موافقت کرد.

افزایش 25 درصدی نرخ سرویس مدارس

همچنین مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به تعیین کرایه سرویس مدارس گفت مبنای ما به طور متوسط 25 درصد و تا سقف 35 درصد خواهد بود. شفیعی گفت:‌ براساس مصوبه شورای شهر تهران با راه‌اندازی این سامانه رانندگان مجاز هستند تا ۳۰ درصد در زمان اوج ترافیک و بارندگی کرایه بیشتری از مسافران دریافت کنند. در مترو بارعایت سقف 25 درصد نرخ بلیت تک سفره که امسال 2 هزار تومان بود به 2 هزار و 500 تومان افزایش می یابد و بیلت شهرهای حومه از 2 هزار 300 به 2هزار و 850، نرخ بلیت هشتگرد از 6 هزار تومان به 7 هزار و 500 و بلیت فرودگاه امام از10 هزار تومان به 12 هزار و 500 پیشنهاد افزایش داشته است. همچنین در تخفیفاتی که در گذشته وجود داشته افزایش داشته و برای شخصی‌سازی و به نام کردن کارت بلیت‌های مترو این تخفیف‌ها پیش بینی شده است. اعضای شورای شهر تهران نهایتا پس از بحث و بررسی با پیشنهاد چمران در خصوص تعیین قیمت ۱۵۰۰ تومان برای کرایه خط متروی تهران-کرج موافقت کردند. به این ترتیب اعضای شورای اسلامی شهر تهران در بررسی کلی این لایحه با اکثریت آرا با افزایش ۲۵ درصدی نرخ بلیت مترو در شهر تهران برای سال آینده موافقت کردند.

فایل صوتی فرمانده سابق سپاه موضوع جدیدی نبود

در هفته‌ای که سپری شد یکی دیگر از جلسات سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شد. آخرین وضعیت پرونده‌های اقتصادی، آخرین وضعیت پرونده‌ مرتبطان حمید باقری درمنی، آخرین وضعیت برگزاری آزمون استخدامی قوه قضاییه، توضیح درباره فایل صوتی فرمانده سابق سپاه، استرداد اموال عیسی شریفی، اعطای مرخصی به زندانیان در ایام نوروز، آزادسازی سواحل رودخانه‌ها و دریاها، صدور قرار کارشناسی برای پرونده واکسن‌های تقلبی، صدور رای برای برخی پرونده‌های مسئولان دولت‌های قبل و آخرین وضعیت پرونده محیط‌بان برومند نجفی از جمله مهم‌ترین مباحثی بود که ذبیح‌الله خداییان آن‌ها را تشریح کرد.

اعلام حکم حبس حسین موسویان

همچنین در هفته‌ای که گذشت ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم ۱۱ ماه حبس برای موسویان سفیر وقت ایران در آلمان خبر داد و گفت: در سال ۱۳۸۰ «حسین موسویان» سفیر وقت ایران در آلمان و مشاور وقت منطقه آزاد کیش، شخصی را به نام «خدایار علم بیگی» به منطقه آزاد معرفی و اعلام می‌کند که این فرد می‌تواند ۲ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری انجام دهد؛ در همان زمان ۲۰۰ هکتار از اراضی کیش با یک ثمن به علم‌بیگی واگذار می‌شود و این فرد نیز به تعهدات خودش عمل نمی‌کند. در سال ۱۳۸۶ مجددا به قرارداد منعقد شده با علم‌بیگی، الحاقیه‌ای زده می‌شود و متاسفانه برخی مواد قرارداد از بین می‌رود و شرط داوری گذاشته شده و «اتاق بازرگانی بین المللی» بر خلاف مقررات به عنوان داور انتخاب می‌شود؛ پس از مدتی این ۲۰۰ هکتار را به شرکت دیگری به نام «شرکت توسعه گل شرق» واگذار می‌کنند و حدود ۱۰۰ هزار متر مربع از دریا را نیز در اختیارش قرار می‌دهند، ولی در نهایت به آن تعهدات عمل نمی‌کنند. خداییان افزود: پرونده‌ای که در آن زمان با پیگیری سازمان بازرسی تشکیل شده بود اخیرا به حکم منجر شده و «حسین موسویان» سفیر وقت ایران در آلمان به ۱۱ ماه حبس و همچنین «حسین قاسمی» مدیرعامل وقت منطقه آزاد کیش، «محمد علی نجفی» معاون وقت منطقه آزاد کیش، «جمشید قنبر مدیر سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش، «ابوتراب فاضل» مدیر حقوقی منطقه آزاد کیش و «کاظم عامری» نماینده منطقه آزاد کیش در انعقاد قراردادها، به تحمل حبس محکوم شدند؛ «خدایار علم بیگی» نیز به لحاظ تبانی در معاملات دولتی به ۳ سال حبس محکوم شده؛ در جریان این پرونده ثابت شد که این واگذاری در اثر تبانی در معاملات دولتی صورت گرفته است.

سقوط هواپیمای جنگنده در تبریز

در هفته‌ای که گذشت، یک فروند هواپیمای جنگنده در تبریز سقوط کرد که در پی این حادثه 3 مورد فوتی ثبت شد. حمید منجم، مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان شرقی گفت: یک فروند هواپیمای اف ٥ حوالی مدرسه راهنمایی میلاد در منطقه ستارخان، پشت فرهنگسرای الغدیر واقع در خیابان قره داغی شهر تبریز سقوط کرد. براساس گزارش‌های اولیه دو نفر از کادر پروازی هواپیما به همراه یک سرنشین خودرویی که این هواپیما با آن برخورد کرده بود، در این حادثه جان باختند.

ابلاغ مدت مرخصی زایمان برای زنان شاغل

بر اساس بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور مدت مرخصی زایمان یک قلو و دوقلو و بیشتر برای زنان شاغل در بخش دولتی و غیردولتی به ترتیب ۹ و ۱۲ ماه تمام، با پرداخت تمام حقوق و فوق العاده‌های مرتبط تعیین شد و در صورت درخواست مادر تا ۲ ماه از این مرخصی در ماه‌های پایانی بارداری قابل استفاده است. سازمان اداری و استخدامی کشور در بخشنامه ای به تمامی دستگاه های اجرایی مشمول ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین وزارت اطلاعات، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی ایران در راستای اجرای بند (الف) ماده (۱۷) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مصوب 24 مهرماه 1400 مجلس شورای اسلامی و حفظ هماهنگی در دستگاه‌های اجرایی موارد ذیل را برای اجرا ابلاغ کرد: مدت مرخصی زایمان یک قلو و دوقلو و بیشتر برای زنان شاغل در بخش دولتی و غیردولتی به ترتیب 9 و 12 ماه تمام، با پرداخت تمام حقوق و فوق العاده های مرتبط تعیین می شود. در صورت درخواست مادر تا 2 ماه از این مرخصی در ماه‌های پایانی بارداری قابل استفاده است. زنان شاغل که در زمان لازم الاجرا شدن قانون مذکور، در مرخصی زایمان دوقلو و بیشتر به سر می برند و سن فرزندان آنها کمتر از یکسال می باشد، از مرخصی 12 ماه با پرداخت تمام حقوق و فوق العاده های مرتبط بهره مند خواهند شد. تاریخ اجرای این بخشنامه از زمان لازم الاجرا شدن قانون مورد اشاره تعیین می شود.

آخرین وضعیت پرونده محیط‌بان «برومند نجفی»

بیش از یک ماه از تایید حکم اعدام «برومند نجفی» محیط بان کرمانشاهی می‌گذرد. این ماجرا مربوط به مرداد سال 1399 می‌شود که در جریان مواجهه نیروهای اجرایی یگان حفاظت محیط زیست با سرنشینان یک دستگاه خودرو پراید، متاسفانه یک نفر از سرنشینان این خودرو که جوانی 23 ساله به نام «یوسف فلاحی داروندی» بود به دلیل تیراندازی که صورت گرفته جان خود را از دست می‌دهد. محیط بان برومند نجفی در این زمینه متهم به قتل شد و پس از رسیدگی قضایی به این پرونده، حکم قصاص این محیط‌بان از سوی شعبه سه دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه صادر و ابلاغ شد و این حکم به تایید دیوان عالی کشور رسیده است. ذبیح‌الله خداییان صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال پانا مبنی بر اینکه آیا رئیس قوه قضائیه اعمال ماده 477 را در پرونده محیط‌بان برومند نجفی ابلاغ کرده و این ابلاغ به دادگستری کرمانشاه رسیده است، اظهار کرد: در مورد پرونده محیط‌بان برومند نجفی استحضار دارید که حکم صادر شده است و به تایید دیوان عالی کشور رسیده و لازم الاجرا است. در این پرونده اعمال ماده 477 نشده است. سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: در این پرونده اگر تقاضای اعمال ماده 477 صورت بگیرد و شرایط لازم را داشته باشد، اقدام و اجرا خواهد شد اما تاکنون ماده 477 تقاضا و اعمال نشده است. وی خاطرنشان کرد:‌ در عین حال همکاران ما در استان پیگیر هستند تا بین اولیای دم مقتول و محکوم صلح و سازش صورت بگیرد که امیدواریم این اتفاق بیفتد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار