اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

کاهش شهرهای قرمز کرونایی؛ سفرهای نوروزی آزاد شد

تهران (پانا) - پیک ششم کرونا همچنان با سویه اُمیکرون در حال تاخت و تاز در کشور است هر روز تعدادی از هموطنان را به خود مبتلا می‌کند اما در هفته‌ای که سپری شد تعداد مبتلایان رو به کاهش گذاشت و همین مساله باعث شد تا تعداد شهرهای قرمز کرونایی کاهش یابد.

کد مطلب: ۱۲۶۰۵۸۲
لینک کوتاه کپی شد
کاهش شهرهای قرمز کرونایی؛ سفرهای نوروزی آزاد شد

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۶۶ هزار و ۹۷۵ نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۳۷ هزار و ۲۶۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۶ میلیون ۶۷۸ هزار و ۷۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۴ هزار و ۶۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

همچنین بنابراعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۲ میلیون و ۹۳۰ هزار و ۱۴۷ نفر دُز اول، ۵۵ میلیون و ۵۵۳ هزار و ۱۴۷ نفر دُز دوم و ۲۳ میلیون و ۳۵۶ هزار و ۳۷۲ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۱ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۶۶۶ دُز رسید.

کاهش شمار شهرهای قرمز در کشور

در هفته‌ای که سپری شد، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی در کشور از ۳۳۷ به ۱۸۴ شهر کاهش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی و زرد در حال افزایش است. در مجموع بر اساس آخرین وضعیت رنگبندی کرونایی شهرهای کشور، در حال حاضر ۱۸۴ شهر در وضعیت قرمز، ۱۸۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۶ شهر در وضعیت زرد و یک شهر نیز در وضعیت آبی قرار گرفت.

احتمال افزایش بیماری کرونا در مناسبت‌های پایان سال

رضا هاشمیان، فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه این تصور که واکسن کرونا قرار است به تنهایی معجزه کند اشتباه است، گفت: تزریق واکسن کرونا به ویژه دُز یادآور بسیار اهمیت دارد اما نباید از سایر مولفه‌های پیشگیری نیز غافل شد. طی روزهای آینده با مناسبت‌هایی همچون چهارشنبه آخر سال، شب عید، خریدها، دید و بازدیدهای نوروزی مواجه هستیم که در همه این موارد رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی کاهش می‌یابد و احتمال افزایش انتقال بیماری را بیشتر می‌کند، بنابراین خانواده‌ها از امروز باید برنامه‌های خود را مدیریت کنند تا گرفتار نشوند و افرادی که دُز سوم را تزریق نکردند نیز باید هر چه سریعتر تزریق دُز سوم را تزریق کنند. وی همچنین درباره زمان قرنطینه بیماران نیز گفت: مدت 5 روز قرنطینه برای آن دسته از بیمارانی است که علایم خفیف دارند و نیازی به مراجعه و بستری در بیمارستان ندارند اما آن دسته از بیمارانی که علایم شدیدتری دارند، باید حتما 14 روز در قرنطینه باشند و پس از آن برای حضور در اجتماع نیز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

سفرهای نوروزی آزاد شد

عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبه این ستاد برای سفرهای نوروزی را تشریح کرد و گفت: با توجه به مهار نسبی موج ششم بیماری کرونا در شرایط فعلی، هموطنان عزیز می توانند برای سفرهای نوروزی به شرط واکسیناسیون کامل (مگر به دلیل عدم گذشت فاصله زمانی ۳ ماهه با دوز قبلی) برنامه ریزی نمایند. این تصمیم مشروط به عدم اوج گیری مجدد بیماری است. چنانچه رعایت شیوه نامه های بهداشتی نشود و بیماری مجددا اوج بگیرد، در مورد سفرها تصمیم جدید گرفته خواهد شد. بر همین مبنا کلیه مقاطع تحصیلی آموزش عالی که بدلیل بیماری کرونا، کلاس هایشان غیرحضوری برگزار می شده است، کلاس های آموزشی باید بصورت حضوری برگزار شود. تصویب الزامات جدید مترتب بر رنگ بندی شهرها که بدلیل جزئیات فراوان پس از ابلاغ مکتوب ، اعلام خواهد شد.

آخرین اقدامات حقوقی در پرونده محیط‌بان «برومند نجفی»

بیش از یک ماه از تایید حکم اعدام «برومند نجفی» محیط‌بان کرمانشاهی می‌گذرد. این ماجرا مربوط به مرداد سال 1399 می‌شود که در جریان مواجهه نیروهای اجرایی یگان حفاظت محیط زیست با سرنشینان یک دستگاه خودرو پراید، متاسفانه یک نفر از سرنشینان این خودرو که جوانی 23 ساله به نام «یوسف فلاحی داروندی» بود به دلیل تیراندازی که صورت گرفته جان خود را از دست می‌دهد. محیط‌بان برومند نجفی در این زمینه متهم به قتل شد و پس از رسیدگی قضایی به این پرونده، حکم قصاص این محیط‌بان از سوی شعبه سه دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه صادر و ابلاغ شد و این حکم به تایید دیوان عالی کشور رسیده است. ذبیح‌ الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه روز سوم اسفندماه در پاسخ به سوال پانا درباره اعمال ماده 477 در پرونده محیط‌بان برومند نجفی گفت: در مورد پرونده محیط‌بان برومند نجفی استحضار دارید که حکم صادر شده است و به تایید دیوان عالی کشور رسیده و لازم الاجرا است. در این پرونده اگر تقاضای اعمال ماده 477 صورت بگیرد و شرایط لازم را داشته باشد، اقدام و اجرا خواهد شد اما تاکنون ماده 477 تقاضا و اعمال نشده است. نوشا میرجعفری، وکیل برومند نجفی محیط‌بان کرمانشاهی محکوم به قصاص در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون اعمال ماده 477 در پرونده محیط‌بان برومند نجفی از قوه قضاییه تقاضا شده است یا خیر، اظهار کرد: در تاریخ 26 دی ماه درخواست اعمال ماده 477 آیین دادرسی کیفری از ریاست قوه قضاییه، به امضای آقای علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد اما متاسفانه سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که اعمال ماده 477 تقاضا نشده است در حالی که حتی روی درخواست ما برای تهیه گزارش و ارسال پرونده به تهران دستور خورده است.

ماجرای ابطال حکم شهردار تهران

پس از انتشار خبری مبنی بر ابطال حکم علیرضا زاکانی، شهردار تهران، روابط عمومی دیوان عدالت اداری در ﺧﺼﻮص رأی اﺧﯿﺮ ﻫﯿﺄت ﻋﻤـﻮﻣﯽ دﯾـﻮان ﻋـﺪاﻟﺖ اداری درباره ﺣﮑﻢ اﻧﺘﺼﺎب ﺷﻬﺮدار ﺗﻬﺮان اطلاعیه‌ای صادر و در آن تاکید کرد که ﺣﮑﻢ ﺷـﻬﺮدار ﺗﻬـﺮان اﺑﻄـﺎل ﻧشده است. در این اطلاعیه آمده است: در پرونده مذکور، شاکی خواستار ابطال نامه شماره ۲۹۱۴۸ مورخ 1400/6/7 رئیس امور مدیریت مشاغل و نظامهای پرداخت سازمان اداری و استخدامی کشور شده است و هیأت عمومی دیوان عدالت اداری نیز به موجب رأی شماره ۱۴۰۰۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۳۰۶۲ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۳ و فارغ از ماهیت نامه مذکور، با استناد به حکم ماده ۸۲ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال ۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی، صدور نامه مورد شکایت را به دلیل عدم صلاحیت رئیس امور مدیریت مشاغل و نظامهای پرداخت سازمان اداری و استخدامی کشور برای تعیین سمتهای هم سطح در مدیریت‌های پایه، میانی و ارشد و معادل‌سازی سابقه مدیریت در بخش خصوصی برای تصدی سمت شهردار، خارج از حدود اختیار وی دانسته و آن را ابطال کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار