اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

فروکش کردن اُمیکرون در کشور؛ تعداد شهرهای قرمز کاهش یافت

تهران (پانا) - کاهش تعداد مبتلایان به سویه اُمیکرون در کشور در هفته گذشته موجب شد تا این سویه فروکش کند و تعداد شهرهای کرونایی کاهش یابد.

کد مطلب: ۱۲۶۴۷۳۷
لینک کوتاه کپی شد
فروکش کردن اُمیکرون در کشور؛ تعداد شهرهای قرمز کاهش یافت

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

براساس آمار رسمی از ابتدای شیوع کرونا در کشور تاکنون ۷ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۱۳۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که ۱۳۹ هزار و ۲۸۹ نفر نیز جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند. تاکنون ۶ میلیون و ۷۹۸ هزار و ۳۵۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنان دو هزار و ۳۶۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون

تاکنون ۶۳ میلیون و ۶۶۹ هزار و ۹۱۵ نفر دُز اول، ۵۶ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۷۵۰ نفر دُز دوم و ۲۵ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۲۳۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۵ میلیون و ۴۸۲ هزار و ۹۰۲ دُز رسید.

کاهش شهرهای قرمز کرونایی

بر اساس آخرین وضعیت رنگبندی‌ها ۹۹ شهر در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارد. بر اساس جدیدترین به روزرسانی‌ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۱۴۸ به ۹۹ شهر کاهش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد و آبی در کشور در حال افزایش است.

مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا

در هفته‌ای که گذشت یکی دیگر از جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد. عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا در تشریح تصمیمات این جلسه گفت: در این جلسه بر لزوم رعایت جدی‌تر و کنترل دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی در ایام نیمه شعبان، شهر مقدس ‎قم و مسجد مقدس ‎جمکران با توجه به اجتماع پرشور زائران گرامی، تزریق دوز سوم واکسن تاکید شد و در مورد ‎سفر به خارج از کشور و ورود به کشور بر اساس رویه بین المللی، علاوه بر ‎واکسیناسیون کامل، تست منفی مورد اطمینان هم لازم است. وی همچنین گفت: تسریع در حضوری شدن ‎آموزش مدارس و دانشگاه‌ها ضرورت است و آموزش غیرحضوری در شرایط فعلی تخلف است.

آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری

در آخرین هفته سال 1400 ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه با تایید آزادی نازنین زاغری گفت وی پس از تحمل کل مجازات و انوشه آشوری نیز پس از تحمل حدود نیمی از مجازات امروز چهارشنبه آزاد شدند. وی افزود: خانم نازنین زاغری به اتهام جاسوسی برای سرویس جاسوسی کشور انگلیس به چهار سال حبس محکوم شده بود که مدت مجازاتش را به صورت کامل کشیده و حبسش به اتمام رسیده است و بر همین اساس ممنوع الخروجی وی لغو و آزاد شده است. سخنگوی قوه قضاییه افزود: البته زاغری پرونده‌ دیگری نیز دارد که در آن محکوم به یک سال حبس شده ولی این پرونده تاکنون به اجرا گذاشته نشده است. خداییان همچنین در مورد وضعیت قضایی پرونده انوشه آشوری اظهار کرد: آقای انوشه آشوری، به اتهام همکاری با سرویس‌های امنیتی کشورهای بیگانه و به جرم جاسوسی به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود و حدود چهار سال و هفت ماه از مدت محکومیتش سپری شده که تقاضای آزادی مشروط کرد. سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: آشوری به عنوان دستمزد مبالغی را از سرویس‌های جاسوسی بیگانه اخذ کرده بود که این مبالغ نیز از وی دریافت شد؛ لذا با توجه به شرایط سنی و جسمی دادگاه با آزادی مشروط او موافقت و مورد رأفت حکومت اسلامی قرار گرفت و آزاد شد.

آمار حوادث چهارشنبه آخر سال

در آخرین چهارشنبه سال 1400 و در شب چهارشنبه سوری حوادث گوناگونی در کشور رخ داد که به گفته مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور اعلام کرد که مجموع تعداد جانباختگان و مصدومان حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری به هزار و ۷۳۰ نفر رسیده است. از تعداد کل مصدومان ۳۵ نفر در محل درمان شدند و ۲۵۳ نفر در بیمارستان بستری شدند. ۲۴ نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. سخنگوی اورژانس در خصوص تعداد جانباختگان چهارشنبه سوری گفت: تعداد جانباختگان به ۱۷ نفر رسید اما نیاز به تایید پزشکی قانونی دارد و ۱۰۰ نفر هم دچار قطع عضو شدند. به چشمان ۵۵۴ نفر آسیب رسید و ۶۱۰ نفر نیز دچار سوختگی شدند.

زمین‌لغزش در جاده چالوس

در هفته‌ای که سپری شد، جاده چالوس پل زنگوله به طول ۵۰ متر دچار زمین‌لغزش شد. زمین‌لغزش پدیده‌ای طبیعی است و در نقاط مختلف زمین مشاهده می‌شود اما افزایش تعداد وقوع این پدیده طی سال‌های اخیر نشان‌دهنده فعالیت‌های انسانی است. علی بیت‌اللهی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درخصوص زمین‌لغزش جاده چالوس می‌گوید زمین‌لغزش پدیده‌ای طبیعی و در طول سال‌های گذشته نیز این رخداد اتفاق افتاده است و فعالیت‌های انسانی نیز آن را تشدید می‌کند. عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به بازدید خود از شکاف ایجاد شده در جاده چالوس گفت: در همین محدوده و اطراف آن چندین زمین‌لغزش قدیمی نمایان است و حکایت از آن دارد که منطقه در طول تاریخ از نظر نوع مورفولوژی و شکل و فرم هندسی، این پدیده را تجربه کرده است و در آینده نیز تجربه خواهد کرد. بنابراین زمین‌لغزش در محیط‌های کوهستانی و پُرشیب با میزان بالای نزولات جوی امری محتمل است زیرا بارندگی‌ها و آب و رطوبت باعث سنگینی خاک می‌شود و حرکات دامنه‌ای را تشدید می‌کند.

فصل بهار؛ کم بارش

هر ساله با آغاز فصل بهار، بارش‌های فصلی هم آغاز می‌شود اما در طول دهه اخیر تغییرات اقلیمی باعث شده تا بارش‌ها نیز تحت تاثیر قرار بگیرند. احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اشاره به اینکه مجموع بارندگی‌های امسال ۱۵.۵ درصد کمتر از حد نرمال بوده است، گفت فروردین سال آینده نیز ماهی نسبتا خشک همراه با بارندگی های کمتر از نرمال خواهد بود. وی اظهار کرد: طبق نقشه الگوهای جوی، به نظر می‌رسد بارشهای تجمعی در فروردین ماه ۱۴۰۱ به طور نسبی کمتر از نرمال بشود، ضمن اینکه طی این هفته و هفته آینده در نیمه جنوبی و غرب کشور بارندگی‌ها به‌شدت کمتر از نرمال خواهد بود. این شرایط و در ادامه بارشهای کمتر از نرمال در فروردین سال آتی، در برخی مناطق و از جمله در مناطق غرب و جنوب غرب و بخصوص حوضه کرخه و شمال شرق و تهران می‌تواند کم آبی‌ و خشکسالی موجود را تشدید کند. این سناریو وضعیت جوی، دسترسی به آب را برای کشت آبی دربرخی مناطق مانند استان‌های خوزستان و ایلام دشوارتر می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار