ستاریفرد: ساحت تربیت زیستی و بدنی محدود به ۲ساعت درس تربیتبدنی نیست
تهران (پانا) - معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد در سند تحول موضوع تربیت ساحت اجتماعی سیاسی، اعتقادی، اخلاقی و ... مورد توجه است و دانشآموز مستعد ورزشکار نیز باید تمامساحتی تربیت شود و پرورش یابد.
صادق ستاری فرد در نشست تخصصی طرح آزادسازی مجموعههای ورزشی و آموزشی با حضور معاونان تربیتبدنی و سلامت ۱۰استان کشور اظهار کرد: رویکرد ما در ارائه درس تربیت بدنی رویکرد صرفا تفریحی و تفننی نیست یکی از کارکردهای ورزش ایجاد نشاط و شادابی، تامین و تضمین سلامت جسم و روح است محیط ورزش از مهم ترین محیطهای تربیتی است که متربی در آن محیط جذاب میتواند ارزشها را بخوبی دریافت کند.
وی افزود: مربی در یک محیط جذاب میتواند ارزش ها را به متربی منتقل کند برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت همراهی عوامل سهیم و موثر همواره مدظنر بوده و در سند به این مهم اشاره شده که خانواده، رسانه، نهادهای مردمی و حاکمیتی اضلاع مهمی هستند که باید برای تحقق ساحت زیستی و بدنی از ظرفیت آنان استفاده کنیم.
ستاری فرد ادامه داد: در سند اشاره شده که مشارکت خانواده ها در تعلیم و تربیت و فرایندهای تربیتی اورده مهم برای ما و ساحت زیستی و بدنی دارد.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: ما صرفا معلم تربیت بدنی نیستیم ما نوعا متولی تامین سلامت دانشآموزان و تربیت بدن آنان هستیم. این نگاه ساده انگارانه و تقلیل گرایانه به ساحت زیستی و بدنی است که فقط خود را به ۲ ساعت درس تربیت بدنی محدود کنیم.
وی عنوان کرد: حوزه فعالیت ما محدود به درس تربیت بدنی نیست نقطه کانونی و تمرکز ما این درس است اما نمیتوانیم به فعالیتهای فوق برنامه، جشنوارهها و مسابقات و به توانمندسازی و افزایش مهارت و مشارکت خانواده ها در این راستا بیتوجه باشیم موضوعی که صراحتا در سند تحول بنیادین مورد اشاره واقع شده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: سند تحول اشاره میکند که ارتباط خانواده، مدرسه و مسجد باید مدنظر باشد همچنین کانون تربیتی را مدرسه دانسته است. این موارد نشان میدهد برای تحقق این راهکارها باید طرحهای تحولی در این راستا پیاده سازی شود تا بتوان به تحقق ساحت زیستی بدنی کمک شود.
وی افزود: طرح آزادسازی مجموعههای ورزشی را با هدف رایگان شدن تربیت بدنی، خانواده محور شدن برنامهها، سلامت عمومی و «آموزش» و «پرورش» به عنوان نیاز اصلی اجرا میکنیم.
ستاری فرد گفت: باید دانشآموز در کنار خانواده تربیت و به ارتقای سلامت او و خانوادهاش توجه شود. طرح این موضوع با استقبال خوبی مواجه شده حتی این امکان وجود دارد این طرح به سایر زیرساختهای فرهنگی تربیتی وزارت نیز تسری پیدا کند.
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما با یک چرخش تحولی از اختصاصی سازی مجموعههای ورزشی به مردمی سازی آنان حرکت کردیم اشاره کرد: با اجرای این طرح از محدود سازی مجموعهها به سمت عمومی سازی و نصیب تربیتی برابر حرکت کردیم. آزادسازی یعنی والدین و فرزندانشان برای حضور در این اماکن تربیتی ورزشی محدودیتی ندارند و یعنی استفاده رایگان خانواده ها از این مجموعهها.
وی اضافه کرد: در فاز تکمیلی این طرح از ظرفیت مدارس استفاده میکنیم و مدارس را به عنوان کانون تربیتی محله در اختیار خانوادهها قرار میدهیم. کانون تربیتی محله یعنی به وقت نیاز و ضرورت در اختیار خانواده و محله است.
ستاری فرد به وضعیت چاقی دانشآموزان نیز اشاره و عنوان کرد: چاقی دانشآموز و والدین باید مدیریت شود متاسفانه نرخ و میزان دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاقی طی چند سال خیر ۱۰ درصد بیشتر شد و لذا نظامات حکمرانی سلامت و امور اجتماعی کشور باید برای این معضلی که بسرعت در حال تبدیل به بحران است کمک کنند. باید جهاد تبیین را بر روی سلامت دانشآموزان و نقطه کانونی را بر روی چاقی و کم تحرکی آنان بگذاریم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: باید فعالیتها و برنامه های فرهنگی و تربیتی در طرح آزادسازی مجموعه های ورزشی مدنظر باشند. در مرحله تکمیلی این طرح نیز موضوع وقف ورزشی را پیش میبریم تا بخشی از ساعات افرادی که میتوانند به ما کمک کنند را در اختیار بگیریم و جهاد ورزشی را از این طریق عملیاتی کنیم.
وی گفت: سنت وقف را باید در وجود دانشآموزان نهادینه کنیم تا دانشآموزان نیازمند بتوانند از امکانات و اقلام ورزشی دیگر همسالان و هم نوعان خود استفاده کنند. با طرح مطالبه عمومی تلاش کنیم مجموعههای ورزشی نهادهای دیگر مانند شهرداریها و وزارت ورزش و جوانان نیز به کمک آموزش و پرورش بیایند.
ستاری فرد تصریح کرد: در زمینه نیروی انسانی باید یک نهضت ملی و بسیج عمومی برای ارتقای سلامت جسمی و بدنی دانش آموزان شکل گیرد و فرهنگ جهادگری در عرصه ورزش شکل بگیرد.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به طرح تحولی دیگر، اضافه کرد: در ادامه آزادسازی باید به سمت هدایت ورزشی دانشآموزان برویم بخشی از این هدایت شامل هنرستانهای تربیت بدنی می شوند.
وی تصریح کرد: اجرای طرح هدایت ورزشی از طریق هنرستانها ظرفیت خوبی برای تامین مربی ایرانی خواهد بود موضوعی که سالهاست دغدغه و مطالبه رهبری انقلاب است همچنین با هدایت ورزشی موضوع مدیریت استعدادهای ورزشی دانش اموزان باید مسیر صحیح ورزشکار شدن و قهرمان و پهلوان شدن دانش آموزان را پیش گرفت.
ستاری فرد افزود: در سند تحول موضوع تربیت ساحت اجتماعی سیاسی، اعتقادی، اخلاقی و ... مورد توجه است و دانشآموز مستعد ورزشکار ما نیز باید تمام ساحتی تربیت شود و پرورش یابد؛ از طرفی با اجرای طرح هدایت ورزشی باید به دنبال این باشیم که هر دانشآموز بتواند در یک رشته ورزشی برای طول زندگی خود و تامین سلامت خویش، زیست ورزشی داشته باشد.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: آمادگی جسمانی دانشآموزان باید در طول سال تحصیلی بررسی شود لذا طرح پاک (پایش آمادگی کودکان) از ابتدای ورود دانشآموز تا خروج او از آموزش و پرورش دنبال میشود.
وی ادامه داد: آموزش یک رشته در هر پایه دنبال میشود آموزش یک رشته در دوران تحصیلی نیز باید به خوبی دنبال شود. تلاش داریم افزایش ساعات درس تربیت بدنی و تولید محتوای این درس دنبال شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد: با حضور در بیت شهید خرازی و کسب اجازه از مادر بزرگوار ایشان این طرح را به نام طرح شهید خرازی نامگذاری کرده و از این پس با این نام ارزشمند طرح را در جهت خدمت رسانی به سلامت دانش آموزان خانوادههایشان به پیش خواهیم برد.
ارسال دیدگاه