در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

بخش خصوصی باید از رویکرد تعاملی رئیس‌جمهوری حمایت کند

رئیس‌جمهوری زمین بازی انرژی را درست تشخیص داد/ سیاست سوآپی خوب است به شرط اینکه فرار سوختی نداشته باشیم

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اهمیت رویکرد تعاملی رئیس دولت سیزدهم در بازارهای جهانی انرژی عنوان کرد که بخش خصوصی و دولتی هماهنگ با هم باید از این رویکرد آقای رئیسی حمایت کنند.

کد مطلب: ۱۲۵۸۶۲۸
لینک کوتاه کپی شد
بخش خصوصی باید از رویکرد تعاملی رئیس‌جمهوری حمایت کند

ششمین نشست سران کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز در شرایطی در دوحه به پایان رسید که «محمد حامل»، دبیرکل GECF عنوان کرد که دوران طلایی گاز طبیعی هنوز آغاز نشده است و این یعنی کشوری مانند ایران که دومین ذخایر گازی جهان را دارد با یک برنامه‌ریزی دقیق و نگاه آینده‌نگر می‌تواند فرصت‌های طلایی بسیاری برای نسل‌های بعدی در حوزه انرژی به جا بگذارد.

بخش خصوصی باید از رویکرد تعاملی آقای رئیسی حمایت کند

«آرش نجفی»، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت حضور ایران در نشست GECF اظهار کرد: «فرآیند حضور ایران در بازار گازی و نقش آفرینی که دارد، الزام است. ما به دلیل نوع ساختار مصرف‌مان در چند سال گذشته، محدودیت در برداشت و محدودیت در امکانات اقتصادی، فرسوده‌شدن بخشی از تاسیسات گازی، شدت مصرف و عدم سرمایه‌گذاری کافی و مناسب چه در کاهش مصرف گاز و چه در افزایش تولید گاز تا حدودی نقش‌مان به عنوان بازیگردان بازار در دولت‌های گذشته ضعیف شده بود اما حضور آقای رئیسی در نشست دوحه و البته احترامی که از سوی قطر برای رئیس‌جمهوری قایل شده‌اند باید به فال نیک گرفته شود. مردم و بخش خصوصی باید از این نوع رویکرد و تعامل رئیس دولت سیزدهم حمایت کنند و سعی کنیم در عرصه گاز سهم‌ مناسب را به دست آوریم.»

افزایش قیمت انرژی حواس‌مان را پرت نکند

نجفی با بیان اینکه ایران می‌تواند با قطر در یک موازنه اقتصادی و سیاسی به توافق متوازن برسد، اظهار کرد: «در یک زمانی در دوره قبل و در دولت آقای احمدی‌نژاد قیمت نفت بالا رفت و ما متوجه گردش بازی نبوده و فقط دلخوش بودیم به درآمد نفتی که ایجاد شده بود. در نهایت سهم خود را از بازار انتقال نفت باکو - جیحون از دست دادیم. امروز باید حواس‌مان باشد که به‌واسطه تنش‌هایی که در منطقه اوکراین رخ می‌دهد و بخش عمده‌اش دعوای انرژی و قدرت گاز است، دلخوش به مقداری افزایش قیمت انرژی نباشیم و زمین بازی را گم نکنیم.»

رئیس‌جمهوری زمین بازی انرژی را درست تشخیص داد

وی افزود:‌ «خوشبختانه آقای رئیسی با اقدامی که کردند یکی از زمین‌های بازی را درست تشخیص دادند و آن حضور جدی، گرم، صمیمانه و تعامل کاملا حرفه‌ای با قطر و کشورهای گازی است. باید در دو موضوع دقت نظر داشته باشیم، یکی در خط انتقال گازها و دیگری تهدیدهای منطقه‌ای که وجود دارد. باید حضور جدی در بازارها و استراتژی کاهش مصرف انرژی را به طور جدی پیگیر باشیم تا قابلیت بهره‌برداری بیشتر و مناسب از گاز را چه به عنوان خوراک و چه به عنوان ابزاری برای صادرات و دیپلماسی داشته باشیم.»

وی افزود: «باید نتایج این سفر دو روزه رئیس‌جمهوری به قطر را جدی پیگیری کنیم و استمرار دهیم تا توافق‌ها در حد چند ورق کاغذ نباشد. باید بخش خصوصی و دولتی بصورت هماهنگ و گسترده موضوع را پیگیری کنند.»

سیاست سوآپی خوب است به شرط اینکه فرار سوختی نداشته باشیم

نجفی درباره اهمیت توافق‌های سوآپی ایران در این نشست گفت: «این نشست در منطقه خاورمیانه اثرگذار است و فرآیند مثبتی است. مسئله سوآپ گازی، نفتی و برقی در هر صورت فرآیند بدی نیست و به گونه‌ای بهره‌گیری از جایگاه جغرافیایی ایران است. ما با تعداد زیادی ذی‌نفع متقاضی که در همسایگی ایران هستند روبه‌رو هستیم که این مهم در سوآپ ما نقش‌آفرینی می‌کند. این موضوع هم درآمدزا است و هم امکانات ما را به‌روز می‌کند زیرا ما زیرساخت‌ها را فراهم کرده‌ایم. من با سیاست سوآپی موافقم به شرط اینکه فرار سوختی نداشته باشیم و دچار خسران نشویم و بتوانیم به خوبی سوآپ را مدیریت کنیم.»

اهمیت انتقال فناوری در حوزه گازی برای ایران

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره انتقال دانش و فناوری در حوزه گازی با کشورهای دیگر گفت: «در زمینه انتقال دانش‌ و فناوری مهم است با چه کشورهایی قرارداد بسته می‌شود. برخی فناوری‌ها پایا است و ارتقای انرژی می‌دهد، پس مهم است چه کشوری با چه سطح علمی و چه تکنولوژی می‌دهد. حواس‌مان باشد تکنولوژی چند نسل قبل را به ما ارائه ندهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار