در گفت‌وگو با پانا اهمیت اقتصادی حضور ایران در ششمین نشست جی‌ئی‌سی‌اف بررسی شد:

سفر مهم آیت الله رئیسی به قطر؛ ایران می‌تواند هاب گازی منطقه شود

نخعی: پارس‌جنوبی محور تعاملات گازی ایران با قطر است/ تلاش برای همگن‌سازی سیاست‌های صادراتی میان کشورهای صادرکننده گاز/ پتانسیل خوب ایران برای قراردادهای سوآپ گازی

تهران (پانا) – سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از اهمیت حضور سطح بالای ایران در ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) سخن گفت و به موضوع موقعیت جغرافیایی استراتژیک ایران و فرصت‌های دیپلماسی توسعه انرژی اشاره کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۸۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد
سفر مهم آیت الله رئیسی به قطر؛ ایران می‌تواند هاب گازی منطقه شود

یکی از مهمترین تحولات بازار گاز تا به امروز، تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز در سال 2001، در تهران بوده است. تلاش برای افزایش قیمت گاز، ایجاد همگنی در سیاست‌های صادراتی کشورهای عضو و همچنین ارائه یک مدل جهانی برای بازار گاز، از جمله مهمترین اهدافی است که کشورهای عضو آن‌ها دنبال می‌کنند.

این روزها ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در قطر در حالی برگزار می‌شود که کشور ایران در بالاترین سطح در این نشست شرکت کرده است و رئیس دولت سیزدهم به همراه وزرای نفت، راه و شهرسازی و تعدادی از نمایندگان مجلس که عضو کمیسیون انرژی هستند، در این نشست حضور دارند.

اهمیت این نشست برای ایران از آنجایی است که ایده اولیه تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز به پیشنهاد مقام معظم رهبری بوده است. سال 1385 بود که رهبر ایران در دیدار با «ایگور ایوانف»، دبیر شورای امنیت وقت روسیه پیشنهاد کرد، باتوجه به اینکه نیمی از ذخایر گازی دنیا در این دو کشور وجود دارد اقدام به تاسیس سازمانی مانند اوپک شود و در نهایت بعد از سفر مقام‌های روسی به قطر که یکی دیگر از کشورهای دارنده ذخایر عظیم گازی است این مجمع راه‌اندازی شد.

فرصتی برای گسترش دیپلماسی انرژی

«جواد اوجی»، وزیر نفت در روزهای اخیر با حضور در نشست فوق‌العاده وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز و ششمین نشست سران این مجمع طی ملاقات‌های فشرده‌ای که داشت، اقدام به گفت‌وگوهای دو یا چند جانبه همکاری در زمینه‌هایی مانند سوآپ گاز، انتقال فناوری، دانش فنی، سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفت و گاز کرده است و در صورت نهایی‌شدن، تفاهم نامه‌ها در حضور رئیس‌جمهوری امضا می‌شود.

همچنین سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم پیش از سفر به دوحه با اشاره به اینکه تشکیل این مجمع با ابتکار جمهوری اسلامی ایران انجام شده اظهار کرد: «این سفر برای فعال شدن ارتباطات با کشورهای خلیج فارس و استفاده از ظرفیت‌های این کشورها به‌منظور توسعه روابط سیاسی و اقتصادی، به‌ویژه با کشور قطر که با یکدیگر میدان مشترک داریم و همکاری در حوزه انرژی است.»

«مصطفی نخعی»، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت حضور ایران در ششمین نشست جی‌ئی‌سی‌اف گفت: «ایران از جمله کشورهایی است که جایگاه ممتازی در حوزه گازی دارد و از نظر میزان ذخایر گازی یکی از کشورهایی است که در دنیا حرف برای گفتن داشته و طبیعتا باید نقش پررنگی در بازار جهانی گاز ایفا کند.»

پارس‌ جنوبی محور تعاملات گازی ایران با قطر

وی با اشاره به اینکه ایران به روایتی اولین کشور و به روایت دیگری دومین کشور دارنده ذخایر گازی دنیا است، اظهار کرد: «ایران باوجود ذخایر خوبی که دارد. باتوجه به اینکه بزرگترین منبع گازی دنیا که پارس جنوبی است بین ایران و قطر مشترک است قطعا مذاکره ایران و قطر و تعامل بیشتر بین ما کمک می‌کند تا شرایط عادلانه‌تری در برداشت این منابع بین دو کشور وجود داشته باشد.»

اهمیت موقعیت جغرافیایی ایران در تعاملات گازی جهان

نخعی با اشاره به موقعیت جغرافیایی استراتژیک ایران اظهار کرد: «اگر در موضوع گاز روی موضوع مهم جغرافیایی ایران کار شود قطعا ایران به هاب گازی منطقه تبدیل خواهد شد.»

وی افزود: «علاوه بر موقعیت جغرافیایی، منابع گازی مشترک و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که وجود دارد از دلایلی است که حضور ایران و بطور کلی برگزاری این نشست برای اعضای مجمع صادرکننده گاز دارای اهمیت است.»

دغدغه‌های ایران برای ذخیره‌سازی گاز

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبودهایی که ایران در زمینه تکنولوژی در موضوع گاز دارد، عنوان کرد: «از سوی دیگر ایران به لحاظ تکنولوژی با مشکلاتی مواجه است. هنوز در زمینه ذخیره‌سازی گاز جای کار زیادی داریم. همچنین در بحث ال ان جی باید کار کنیم و در این بخش‌ها با توجه به ظرفیت‌های خوبی که ایران دارد هنوز نتوانسته از گاز طبیعی به خوبی و درستی استفاده کند.»

پتانسیل خوب ایران برای قراردادهای سوآپ گازی

نخعی با اشاره به اینکه ایران پتانسیل قراردادهای سوآپ گازی خوبی دارد، گفت: «این توافق‌هایی که در نشست انجام می‌شود به دلیل اشتراک ایران و قطر به اندازه کافی اهمیت این مذاکرات را نشان می‌دهد و برای روس‌ها، کانادایی‌ها و کشورهایی که گاز خوبی دارند و از جمله ایران و قطر و روس که منابع گازی خوبی دارند این نوع تعاملات در این سطح سرنوشت‌ساز است. به مهمین دلیل هرچه همگرایی بیشتر باشد بهتر بازار جهانی گاز را مدیریت می‌کنند و طبیعتا مزایای بیشتری برای همه اعضای مجمع دارد.»

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ۴۲ درصد از تولید گاز جهان، ۷۰ درصد از ذخایر گازی جهان، ۳۸ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۸۵ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند. همچنین کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، ١۱ عضو اصلی جی‌ئی‌سی‌اف هستند و مالزی، نروژ، عراق، پرو و آذربایجان و امارات به‌عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار