رضا رجبی در گفت‌وگو با پانا

با این تاکتیک پایان فصل برای استقلال خوش نیست

استقلال پشت آمار و ارقام پنهان شده است اما هوادار از دیدن بازی‌ها لذت نمی‌برد/ اگر حرف نزنم به استقلال و هوادارانش خیانت کرده‌ام

تهران (پانا) - مدافع اسبق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه استقلال هشدار داد با سیستمی که این تیم بازی می‌کند، پایان خوشی برای این فصل در انتظار آبی‌های پایتخت نیست.

کد مطلب: ۱۲۵۸۲۴۲
لینک کوتاه کپی شد
با این تاکتیک پایان فصل برای استقلال خوش نیست

استقلال تهران به صدرنشینی در لیگ برتر ادامه می‌دهد و در لیست تیم‌های بدون باخت باشگاهی جهان قرار گرفته اما فوتبال ارائه شده توسط این تیم با انتقادات زیادی روبرو است و بسیاری از هواداران استقلال از روند کاری بازی تیم محبوب‌شان و تکیه بر بردهای حداقلی رضایت ندارند و معتقدند این تیم نباید فوتبال دفاعی و مبتنی بر بردهای یک بر صفر را ارائه کند.

با رضا رجبی مدافع اسبق باشگاه استقلال و تیم ملی فوتبال ایران و یکی از مربیان ایرانی که بالاترین درجه مربیگری در فوتبال آسیا را دریافت کرده درباره وضعیت این روزهای استقلال و پیش‌بینی از پایان فصل هم کلام شدیم.

استقلال فردا باید در هفته نوزدهم لیگ برتر به عنوان صدرنشین لیگ برتر به مصاف فجر سپاسی برود. وضعیت تیم را در ابتدای نیم فصل دوم با ادامه صدرنشینی چطور می‌بینید؟

ما الان اگر بخواهیم فنی حرف بزنیم باز هم به آقایان برمی‌خورد و می‌گویند فلانی دوست ندارد استقلال قهرمان شود اما از آنجایی که استقلال را دوست داریم باز هم حرف‌مان را می‌زنیم. ما در فوتبال پنج زمان داریم: 1- حمله 2- حمله به دفاع 3- دفاع 4- انتقال و 5 - ضربات ایستگاهی. استقلال در بخش دفاعی پرتعداد دفاع می‌‌کند و دو گلر آماده هم در لیست دارد اما دفاع فقط یک بخش از فوتبال است و ما در بخش‌های خلاقیت، بازی تهاجمی و ریتم‌دار عمل کردن چیزی از استقلال نمی‌بینیم. استقلال فوتبالی را بازی نمی‌کند که پرانرژی باشد و مردم از این زیبایی لذت ببرند.

اینکه استقلال زیبا بازی نمی‌کند حرف من نیست، بلکه با نگاهی به شبکه‌های اجتماعی می‌توان به وضوح فهمید که هواداران هم از سبک بازی استقلال راضی نیستند. من مطمئن هستم خود فرهاد مجیدی هم از این سبک بازی استقلال لذت نمی‌برد اما اینکه تاثیر حضور گابریل پین در استقلال است یا موضوع دیگری اما به هر حال استقلال فوتبال تماشاگرپسندی را بازی نمی‌کند.

به عبارتی شما هم به کم گل زدن استقلال ایراد می‌گیرید.

ببینید ما وقتی می‌گوییم فوتبال تهاجمی به این معنی نیست که تیم 3 گل در یک بازی بزند، بلکه منظور ما این است که تیم جسارت و شهامت حمله و خلاقیت در خلق موقعیت را داشته باشد. ممکن است در یک بازی تیم ده موقعیت گل داشته باشد و به گل نرسد، اما در پایان بازی هوادار از عملکرد تیم رضایت دارد. در مقابل هم شاید تیم بدون موقعیت به یک گل برسد اما هوادار این فوتبال را دوست نداشته باشد. من پیش از این گفته‌ام باز هم می‌گویم تیم‌های مقابل استقلال بازی بسته‌ای انجام می‌دهند و با 7 الی 8 نفر دفاع می‌کنند. باید برنامه‌ریزی کرد تا از این لایه‌ها دفاعی حریف عبور کرد.

اما شاید این نکته هم مطرح شود که علاوه بر استقلال برخی دیگر از تیم‌ها هم همین سبک فوتبال را ارائه می‌کنند.

یک بر صفر بردن بازی‌ها نتیجه مطمئنی نیست، همانطور که در دور رفت مقابل فجر سپاسی و آلومینیوم تیم امتیاز از دست داد و مقابل ذوب آهن هم اگر درخشش گلر و خوش‌شانسی نبود در ثانیه‌های پایانی 3 امتیاز از دست رفته بود یا در جام حذفی درخشش گلر استقلال را در جام نگه داشت وگرنه در همان نود دقیقه پیکان کار را تمام کرده بود. برای استقلال زشت است که گلر تیم ستاره تیم باشد. یک زمانی استقلال فوتبال رو به جلو بازی می‌کرد و هوادار از دیدن این نمایش لذت می‌برد اما ذهنیت بازیکنان استقلال را تغییر داده‌اند، البته نه تنها استقلال بلکه خیلی از تیم‌های ما در همین مسیر قرار گرفته‌اند و فوتبال ما به خاطر نگه داشتن صندلی‌ها و پست‌ها به این سمت رفته که فاقد جذابیت شده است و خلاقیت را از بازیکن گرفته‌اند. در بین تیم‌های لیگ برتر شاید تنها بتوان گل گهر را به عنوان تیمی دید که فوتبال هجومی بازی می‌کند که البته این هم ناشی از تفکرات امیر قلعه‌نویی است که دوست دارد تیمش رو به جلو بازی کند و نگه داشتن صندلی برایش مهم نیست.

تیم به هر حال الان در صدر جدول است، چقدر شانس قهرمانی برای تیم فرهاد مجیدی قائل هستید؟

همه ما امیدواریم که استقلال در پایان فصل قهرمان شود و هواداران با این قهرمانی دلشان شاد باشد، اما شاید حرفی که می‌خواهم بزنم برای خیلی‌ها تلخ باشد. با این تاکتیک و سیستم بازی استقلال من به پایان خوش این فصل و بدست آوردن جام قهرمانی امیدوار نیستم. پرسپولیس فقط 3 امتیاز از استقلال کمتر دارد، سپاهان هم درست است که از کورس عقب افتاده اما احتمال اینکه اوج بگیرد، وجود خواهد داشت.

نکته دیگر درباره آمار و ارقام استقلال و بدون باخت بودن این تیم است. این آمار خوب استقلال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

من به عنوان فردی که سال‌ها برای استقلال بازی کرده و پس از آن هم مدرک حرفه‌ای گرفته‌ام، از دیدن بازی‌های استقلال لذت نمی‌برم و نمایشی که این تیم دارد ذهن من را آرام نمی‌کند. مدام از آمار و ارقام استقلال و کلین‌شیت و بدون باخت بودن تیم حرف می‌زنند اما چند سال بعد کسی نمی‌گوید که استقلال فلان تعداد بازی باخت نداشت بلکه می‌گویند استقلال در فلان سال جام آورد یا نتوانست قهرمان شود. پشت سر این آمار و ارقام نباید پنهان شد که استقلال متاسفانه پشت این آمار پنهان شده است و یکسری آدم‌ها که فوتبال را نمی‌فهمند روی همین موضوع موج‌سواری می‌کنند. اینکه استقلال امروز صدرنشین لیگ است به خاطر خوب بودن عملکرد تیم نیست، بلکه علت آن بد نتیجه گرفتن پرسپولیس و سپاهان و کسر 7 امتیاز از گل گهر سیرجان است که باعث شده تا استقلال صدرنشین لیگ برتر باشد.

مدام از آمار و ارقام استقلال و کلین‌شیت و بدون باخت بودن تیم حرف می‌زنند اما چند سال بعد کسی نمی‌گوید که استقلال فلان تعداد بازی باخت نداشت بلکه می‌گویند استقلال در فلان سال جام آورد یا نتوانست قهرمان شود. پشت سر این آمار و ارقام نباید پنهان شد که استقلال متاسفانه پشت این آمار پنهان شده است و یکسری آدم‌ها که فوتبال را نمی‌فهمند روی همین موضوع موج‌سواری می‌کنند.

چند وقت پیش فرهاد مجیدی منتقدانش را فرگوسن وطنی خطاب کرده بود. شما که منتقد هستید و ممکن است با این عبارت روبرو شوید.

بله، من یک فرگوسن وطنی هستم و برای این موضوع دلیل هم دارم. از 7 سالگی برای تشویق استقلال به ورزشگاه رفتم. سال‌ها برای استقلال بازی کردم و بازیکن تیم ملی در 5 رده سنی بودم . کار مربیگری را هم در فوتبال پایه شروع کردم و مثل آقایان یک شبه سرمربی تیم لیگ برتری نشدم. دو مدرک دکتری دارم و پرولاینسس فوتبال را گرفته‌ام که خیلی از مربی‌های لیگ برتری خودمان این مدرک را ندارند. در عرصه مربیگری بزرگسالان هم از لیگ 3 مربیگری کردم، به لیگ 2 رسیدم و به لیگ یک رفتن تا به بالا برسم. مثل آقایان با فالور سرمربی تیم نشدم و دنبال لابی کردن برای نشستن روی نیمکت هیچ تیمی نرفته‌ام به خاطر همین است که با بالاترین مدرک مربیگری AFC خانه نشسته‌ام، اصلا کارهایی که می‌کنند را بلد نیستم. من با این سابقه و مدرک تحصیلی و مربیگری اگر حرف نزنم به فوتبال ایران و به هواداران استقلال خیانت کرده‌ام. تیم برای هواداران است و اصلا هم برای من مهم نیست که آقایان چه می‌گویند. من آخر فصل را از الان می‌بینم. قصد ندارم فاز منفی بدهم اما باز هم تکرار می‌کنم این روش بازی پایان خوشی ندارد و منجر به قهرمانی نخواهد شد.

درباره مدرک حرفه‌ای مربیگری گفتید. مگر قرار نبود تمام سرمربی‌های لیگ برتری مدرک A داشته باشند؟

از سال 2021 قرار بر این بود که فقط افرادی سرمربی تیم‌های لیگ برتری باشند که مدرک حرفه‌ای دارند اما در فوتبال ایران این موضوع رعایت نمی‌شود و تا زمانی که فردی که به کنفدراسیون فوتبال آسیا آمار این تخلف را ندهد هم این ماجرا ادامه دارد. متاسفانه در فوتبال ایران همیشه همین است، تا زمانی که آمار به کنفدراسیون فوتبال آسیا نرسید که قانون وضع شده درست و حسابی رعایت نمی‌شود، آقایان قانون را دور می‌زنند. ما عادت کرده‌ایم که قانون را دور بزنیم اما این دور زدن قانون یکجا یقه ما را بد خواهد گرفت.

فدراسیون فوتبال هم که دچار تغییر و تحولات شد و شهاب‌الدین عزیزی خادم را از ریاست فدراسیون عزل کردند. نظر شما درباره این موضوع چیست؟

خدا را شکر ثابت شد که فوتبال ایران چقدر فاسد است که صدای هیات رئیسه هم از کارهای آقای رئیس درآمد. وقتی در راس فوتبال ایران چنین فاجعه‌‍ای رخ دهد شما ببینید در باشگاه‌ها چه خبر است و مدیران برای نگه داشتن صندلی و ماندن در چرخه چه کارها که نخواهند کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار