مجلس دانش‌آموزی نقطه اتصال دانش‌آموزان با مسولان آموزش و پرورش است

شیراز (پانا) - مطالعه اولیه برای تشکیل مجلس دانش‌آموزی از حدود سال ۱۳۷۷ آغاز شد و تحقیقات ملی و بین‌المللی، معاونت پرورشی و تربیتی وقت آموزش و پرورش را در تشکیل این مجلس مصمم‌تر کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۷۶۲۳
لینک کوتاه کپی شد
مجلس دانش‌آموزی نقطه اتصال دانش‌آموزان با مسولان آموزش و پرورش است

وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت در سال تحصیلی ۱۳۷۸ در ۳۰٪ دبیرستان‌های کشور با اهدافی همچون ارج نهادن به شخصیت دانش‌آموزان، استفاده از نظرات و واگذاری مسئولیت به آنان، تقویت و ارتقاء روحیه مشارکت در ابعاد مختلف و ایجاد تقویت قدرت تصمیم‌سازی، روحیه همدلی و تعادل فکری و مسئولیت اجتماعی و اجرایی، شورایی متشکل از دانش‌آموزان برگزار کند.

فاطمه آرزومند، رئیس مجلس دانش‌آموزی دختران ناحیه یک شیراز از وظیفه خود در ناحیه در گفت‌و‌گو با پانا گفت: «وظیفه دارم که در مورد مشکلات دانش‌آموزان حرف بزنم، مشکلات مطرح شده از سوی دانش‌آموزان را با مسئولان در میان بگذارم که بعد از بررسی مسائل، به دنبال راه‌حلی برای موضوعات مختلف از جمله پرورشی، آموزشی و مدرسه محل تحصیل دانش‌آموزان که دارای کمبود یا مشکل است، باشیم و با یاری مسوولان در رفع آنان تلاش کنیم.»

در ادامه کوثر فدایی یکی دیگر از نمایندگان مجلس دانش‌آموزی ناحیه یک شیراز در رابطه با انگیزه شرکت در مجلس دانش‌آموزی گفت: «مجلس دانش‌آموزی این امکان را می‌دهد تا نمایندگانی از دانش‌آموزان به بیان مشکلات این حوزه بپردازند و در واقع فضایی است برای دانش‌آموزان مستعد و توانگر تا علاوه بر درس در سایر زمینه‌های اجتماعی نیز خود را بروز دهند.»

نگار کریمی دیگر نماینده مجلس دانش‌آموزی ناحیه یک شیراز نیز از نقش مجلس دانش‌آموزی برای دانش‌آموزان گفت: «قطعا یک دانش‌آموز با مشکلات و دغدغه‌های هم‌نسلان خود آشنایی بیشتری دارد و حضور موثر یک دانش‌آموز در مجلس دانش‌آموزی می‌تواند به بهتر شدن تمام مشکلات و یا حتی مشکلاتی که گاهی مسئولان هم از آن اطلاع ندارند، کمک کند.»

هانیه شفیعی از نمایندگان مجلس‌دانش‌آموزی ناحیه یک شیراز نیز در ادامه افزود: «مجلس دانش‌آموزی در راستای سند تحول بنیادین که می‌تواند در پیشرفت جامعه در زمینه‌های مختلف تاثیرگذار باشد و همچنین در آمادگی دانش‌آموزان در زندگی اجتماعی نیز نقش موثری داشته باشد و انتخابات مجلس دانش‌آموزی را می‌توان یک تمرین عملی و واقعی برای آماده سازی نسل جوان و آموزش آن‌ها برای تصدی مسئولیت‌های اجتماعی و سیاسی در آینده نزدیک دانست.»

مجلس دانش‌آموزی استان فارس در هر منطقه یک مجلس دانش‌آموزی دختر و یک مجلس‌دانش‌آموزی پسر دارد که متشکل از دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم هستند و اعضا آن از، ۲۵ نفر اعضای اصلی،۲ نفر علی البدل است و از بین این ۲۷ نفر، ۵ نفر به عنوان اعضای هیئت رئیسه، هر مجلس دانش‌آموزی به تفکیک دختر و پسر یک رئیس، دو نائب رئیس، یک نفر منشی و یک نفر کارپرداز دارند.

مجلس دانش‌آموزی استان فارس شامل یک نفر نماینده از هر ۵۹ منطقه آموزشی استان برای مجلس دختران و مجلس پسران و یک نفر نیز نماینده دانش‌آموزان استثنایی استان هستند که به تفکیک اعضای مجلس دانش آموزی استان یک رئیس، دو نائب رئیس، یک منشی و یک کارپرداز و دیگر اعضا به عنوان نماینده در سطح استان هستند. به دلیل اینکه استان فارس پرجمعیت است، ۸ نفر دانش‌آموز، ۴ نفر دختر، ۴ نفر پسر عضو مجلس‌ دانش‌آموزی کشوری هستند.

نیایش دهدشتی نیز از اعضای مجلس دانش‌آموزی ناحیه یک با بیان اینکه مجلس دانش‌آموزی موجب تقویت روحیه خودباوری در دانش‌آموزان می‌شود، گفت: علم‌آموزی صرفا درس خواندن نیست و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی نیز موجب افزایش تجربه و کسب دانش از محیط‌های مختلف می‌شود؛ دانش‌آموز باید بداند که جدا از موفقیت در درس باید استعداد هنری، ورزشی و توانگری‌های خود را بشناسد و محدود به درس خواندن نباشد.

خبرنگار: هانیه شفیعی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار