ساده‌ترین راه پیشگیری از اعتیاد، مهارت‌آموزی و توانمندسازی دانش‌آموزان است

تهران (پانا) - نماینده دانش‌آموزی استان فارس در جلسه هم‌اندیشی مجلس دانش‌آموزی منطقه ۳ تهران، ضمن اشاره به پتانسیل نمایندگان مجلس دانش‌آموزی در جهت توانمندسازی دانش‌آموزان، تاکید کرد با راه‌اندازی اداره صیانت از سلامت دانش‌آموزان می‌توان مشکلات اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد.

کد مطلب: ۱۲۰۱۰۹۱
لینک کوتاه کپی شد
ساده‌ترین راه پیشگیری از اعتیاد، مهارت‌آموزی و توانمندسازی دانش‌آموزان است

جلسه هم اندیشی مجازی با موضوع اعتیاد به مواد مخدر و آسیب های اجتماعی در دانش آموزان با حضور محمد مهدی کدیور؛ نماینده مجلس دانش آموزی کشور از استان فارس به عنوان سخنگو، آرمیتا رزاقیان؛ رئیس مجلس دانش آموزی دختران منطقه ۳، امین محمد ابراهیمی؛ رئیس مجلس دانش آموزی پسران منطقه ۳، ملیکا مالکی؛ رئیس کمیته ورزش و سلامت دختران منطقه ۳ و بابک امیر اشرفی؛ رئیس کمیته ورزش و سلامت پسران منطقه ۳ برگزار شد.

محمد مهدی کدیور در نشست هم‌اندیشی به آمادگی مجلس دانش آموزی جهت همکاری با نهادها و ارگان ها در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی پرداخت و گفت: با وجود اینکه بیش از یک‌سال از آغاز فعالیت مجلس دانش آموزان می گذرد، تاکنون هیچ توجهی به حضور نمایندگان مجلس دانش آموزی از سوی مسئولین استانی در جهت تحقق برنامه های دانش آموزی نشده است. مجلس دانش آموزی پسران استان فارس آماده هرگونه همکاری در جهت کاهش آسیب های اجتماعی در سطح مدارس است.

محمدمهدی کدیور در زمینه مبارزه با مصرف مواد مخدر بیان کرد: همه ما باید تلاش کنیم تا با ارائه پیشنهادات و طرح های نو در کنار آموزش و پرورش یک جامعه دانش آموزی متعالی، پویا و توسعه ‌یافته در جهت کمک به رفع مشکلات ناشی از آسیب های اجتماعی گام برداریم و باید نگاه مسئولین ارشد به ویژه در آموزش و پرورش به مجلس دانش آموزی نگاه مثبت تری باشد. ما در مجلس دانش آموزی استان فارس در نشستی که به منظور پیشگیری در زمینه اعتیاد داشتیم به کمک عنایت الله رحیمی، استاندار فارس همکاری نزدیک تری در سطح برنامه های کلان آموزشی آغاز کردیم و همچنین به پیشنهاد وی برای راه اندازی اداره صیانت از سلامت دانش‌آموزان توسط آموزش و پرورش اقدام کردیم. با راه اندازی اداره صیانت از سلامت دانش‌آموزان با کمک مجلس دانش‌آموزی و دستگاه‌های اجرایی در حوزه جوانان و نوجوانان می توان مشکلات اعتیاد و آسیبهای اجتماعی را در این حوزه کاهش داد.

آرمیتا رزاقیان در زمینه مصرف مواد مخدر در دانش آموزان گفت: استفاده از مواد مخدر در سنین پایین خطر سوء مصرف جدی و اعتیاد را افزایش می دهد. از آنجایی که این مواد مغز را تغییر می دهند و این امر می تواند به اعتیاد یا مشکلات جدی تر منجر شود، پس پیشگیری از مصرف زودهنگام مواد یا الکل ممکن است خطر پیشروی به سمت سوء مصرف و اعتیاد در سال های بعدی را کاهش دهد. مبارزه های پیشگیری ما باید در زمینه عدم تشویق هر نوع مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان و افرادی که در گروه‌های پر خطر قرار دارند باشد. این پیشگیری، فرآیندی برای جلوگیری یا کاهش، ناتوانی های جسمی، روانی، هیجانی و اجتماعی است که منجر به سوء مصرف داروهای شیمیایی می شود. پیشگیری ما باید نه تنها جمعیت غیر مصرف کننده را هدف قرار دهد بلکه باید مصرف کنندگان آزمایشی، تفریحی و وابسته را نیز در بر گیرد.

رزاقیان با تاکید بر لزوم پیشگری در سنین پایین ادامه افزود: آسیب های بهداشتی و اجتماعی ایجاد شده در اثر مصرف و سوء مصرف مواد مخدر به واسطه تشخیص زودهنگام، مداخله یا بازتوانی، کاهش یافته یا بیشتر محدود می شوند. یقینا ساده ترین راه پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان به مواد مخدر آموزش مهارت هایی به نوجوانان و جوانان است که آنان از همان ابتدا آگاهی لازم در خصوص عدم پذیرش مواد مخدر را داشته باشند. دانش آموزان باید توسط والدین، مدرسه و جامعه به گونه ای تعلیم ببینند که هیچ گرایشی به مواد مخدر پیدا نکنند. به این معنی که بتوانند با بکارگیری مهارت های ابراز وجود، نه گفتن و ... در مقابل مصرف مواد مخدر استقامت کنند. والدین و مدرسه نیز باید چگونگی آموزش فرزندان خود از همان دوران کودکی را بدانند تا در دوران نوجوانی و جوانی گرفتار اعتیاد به مواد مخدر نگردند.

امین محمد ابراهیمی در رابطه با اعتیاد نوجوانان و دانش آموزان گفت: در گذشته واژه اعتیاد تنها برای سوء مصرف از مواد مخدر سنتی کاربرد داشته است و عموم مردم ایران، آگاه بر مضرات مصرف این مواد بوده و هستند. متأسفانه امروز در ایران بدلیل عدم برنامه ریزی مدیران آموزشی در حوزه های خانواده، ارتباطات و رسانه بسیاری از دانش آموزان درگیر معضل اجتماعی اعتیاد هستند. امروز مواد مخدری که به مراتب اثرات بسیار مخرب تری دارند در دسترس دانش آموزان قرارمی گیرد و نکته قابل توجه این است که مصرف کنندگان معتقد به عدم اعتیادآور بودن این مواد هستند. در ضمن رسانه هایی اعم از فضاهای مجازی و بازی های رایانه ای تبدیل به بازاری برای جذب مخاطب و خرید و فروش مواد مخدر شده است. به خصوص در فضای پیام رسان اینستاگرام افرادی با ایجاد جذابیت برای دنبال کنندگان خود پس از مدتی آنان را تشویق به استفاده از مواد مخدر می کنند. زمانی پهلوان تختی نماد سلامت به عنوان یک ورزشکار متعهد به اصول پهلوانی، دوستان خود را به پرهیز و دوری از مصرف مواد مخدر توصیه می کرد اما بسیاری از ورزشکاران ما امروز با قراردادن فیلم و تصاویر از خود به هنگام مصرف دخانیات دانش آموزان که آنان را دنبال می کنند به این سو سوق می‌دهند.

محمد ابراهیمی در ادامه به ارائه راهکار پرداخت و بیان کرد: ما باید امکان شرکت در فعالیت های سازنده برای فرزندان و دانش آموزان باید فراهم کنیم. دانش آموزان باید احساس مفید بودن بکنند چرا که خیلی از آنها به دلیل عدم مفید بودن روی به اعتیاد می آوردند و احساس بزرگی می کنند. فعالیت ها نیز عبارتند از فعالیت های اجتماعی، علمی، فرهنگی و ورزشی، اما راهکار اصلی و اساسی تمام این معضلات احیای بنیان نظام خانواده و مدرسه درجامعه است. بسیاری از خانواده ها فضای گفتگو را فدای فضای مجازی کرده‌اند در صورتی که تنها راه رسیدن به سلامت اجتماعی، فضای گفتگو در خانواده است که این خلا عاطفی باید در خانه، خانواده و مدرسه حل شود و راه آن صحبت کردن با موضع بسته نیست، بلکه با تعامل، گفتگو سازنده و بحث آزاد شکل می گیرد. مدرسه را نیز می توان سنگر دوم مبارزه با اعتیاد عنوان کرد. در مدرسه مربیان و معلمان، راهنمای دانش آموزان در گزینش مقصد و مسیر درست هستند. در واقع پس از والدین، آنان هستند که در تعیین سرنوشت نوجوانان نقش اصلی و اساسی را ایفا می کنند. بنابراین امروز اصلی ترین وظیفه نجات نوجوانان ایران از منجلاب اعتیاد، خانواده و معلمان هستند. پس باید تمام تلاشمان را برای آگاه سازی این اقشار نسبت به تهدیدات پیش روی نوجوانان انجام دهیم. هماهنگونه که امام علی (ع) فرمودند: دل نوجوانان مانند زمین پاکی است که هر بذری در آن بپاشید قبول می کند و ما وظیفه داریم نوجوانان را به سمت کشف تغیرات رشدی مفید و درست هدایت کنیم تا در آینده پشیمان نشویم زیرا دوران نوجوانی مانند تونل تاریکی است که پیچ و خم ها و دست اندازها زیاد دارد.

بابک امیر اشرفی نیز در زمینه آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد به مواد مخدر، ضمن تاکید بر اهمیت این امر گفت: به عنوان عضوی کوچک از جامعه بزرگ دانش آموزی در رابطه با پدیده مواد مخدر و آسیب های اجتماعی ناشی از آن، مضاف بر زیان های جانی و مالی لامنتهای این مواد، از بزرگترین خسارت های اجتماعی آن می توان به از هم پاشیدگی کانون خانواده و از بین رفتن منزلت فرد در لایه های گسترده تر جمعی اشاره کرد.

وی در ادامه بیان کرد: طی سالهای اخیر، کوشش ها و عملیات مؤثری در زمینه مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته اما، هر ساله شاهد کشف حجم بسیار زیادی از مواد مخدر غیر قانونی در خاک کشورمان هستیم تا کماکان متوجه این موضوع باشیم که مبارزه تمام شدنی نیست. به دانسته ها، راهبردها و توانایی هایمان در این راه اعتماد داریم. امیدواریم با لطف و یاری خداوند منّان در آینده ای نزدیک، شاهد جامعه ای پاک و عاری از مواد مخدر باشیم.

لازم به ذکر است این سلسله نشست ها بطور مرتب در زمینه ورزش و سلامت به همت ریاست پسران مجلس دانش آموزی استان فارس، روسای مجلس دانش آموزی و روسای کمیته ورزش و سلامت منطقه ۳ برگزار می شود و هر بار موضوعی در رابطه با ورزش و سلامت مورد بررسی قرار می گیرد.

*خبرنگار دانش آموز پانا؛آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار