دو مهمان جدید به خورشید می‌آیند

تهران (پانا) - ناسا قصد دارد در دهه آینده دو ماموریت جدید برای مطالعه خورشید به انجام برساند تا اطلاعات بیشتری در مورد ستاره میزبان ما و نحوه محافظت از فضانوردان در برابر طوفان‌های خورشیدی به دست آورد.

کد مطلب: ۱۲۵۷۴۶۵
لینک کوتاه کپی شد
دو مهمان جدید به خورشید می‌آیند

به گزارش ایسنا، «پروژه‌های«HelioSwarm و MUSE» توسط آژانس فضایی ایالات متحده آمریکا برای بهبود درک ما از پویایی خورشید، ارتباط زمین-خورشید و محیط دائما در حال تغییر فضا انتخاب شده‌اند.

این ماموریت‌ها به بهبود پیش‌بینی آب‌وهوای فضا مانند شراره‌های خورشیدی که به سمت زمین می‌آیند و باعث ایجاد طوفان‌های ژئومغناطیسی در جو می‌شوند، کمک می‌کند.

چنین طوفانی به تازگی باعث از بین رفتن ۴۰ ماهواره استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس مدت کوتاهی پس از پرتاب شده است.

ناسا می‌گوید، پیش‌بینی‌های بهتر می‌توانند به محافظت از تعداد رو به رشد فضانوردانی که به مدار می‌روند و ماهواره‌هایی که سیگنال جی‌پی‌اس فراهم می‌کنند، کمک کند.

ماموریت «Multi-Slit Solar Explorer» به اختصار «MUSE» بودجه‌ای ۱۹۲ میلیون دلاری دارد و به پروژه «HelioSwarm» که شامل ۹ فضاپیما است بودجه‌ای ۲۵۰ میلیون دلاری اختصاص داده شده است.

«توماس زوربوخن» (Thomas Zurbuchen) معاون مدیر علوم در ناسا در می‌گوید: MUSE و HelioSwarm بینشی نو و عمیق در مورد جو خورشید و آب‌وهوای فضا فراهم می‌کنند. این ماموریت‌ها نه تنها علم سایر ماموریت‌های هلیوفیزیک را گسترش می‌دهند بلکه بینشی منحصربه‌فرد و رویکردی جدید برای درک اسرار ستاره ما فراهم می‌کنند.

هلیوفیزیک به معنای فیزیک خورشید و ارتباط آن با منظومه شمسی است.

خورشید به تازگی وارد فاز فعال خود شده است به این معنا که ما شاهد رشد شراره‌های خورشیدی هستیم که ذرات باردار و تشعشعات را به سمت زمین می‌فرستند.

این رویدادها که به عنوان طوفان‌های خورشیدی شناخته می‌شوند می‌توانند طوفان‌های ژئومغناطیسی در زمین ایجاد کنند که به شکل شفق قطبی قابل رویت است.

این طوفان‌ها می‌توانند برای ماهواره‌ها به خصوص اگر مستقیما در مسیر شراره‌های خورشیدی باشند، مشکل ایجاد کنند.

در روز چهارشنبه اسپیس‌ایکس تایید کرد که ۴۰ مورد از ۴۹ ماهواره استارلینکی که در روز سوم فوریه به مدار ارسال شده بود در یک طوفان ژئومغناطیسی از بین رفته است.

طوفان ژئومغناطیسی اختلالی در مغناطیس کره زمین است. این نوع طوفان‌ها توسط ماموریت‌های جدید مورد بررسی قرار می‌گیرند و با دقت بیشتری پیش‌بینی خواهند شد.

این دو ماموریت به بررسی جنبه‌های مختلف ستاره ما از جمله طوفان‌های خورشیدی و محیط منظومه شمسی می‌پردازند.

"MUSE"

ماموریت "MUSE" به دانشمندان کمک می‌کند تا نیروهایی که باعث برانگیخته شدن تاج خورشید می‌شوند را درک کنند. تاج خورشید بیرونی‌ترین بخش جو آن است. علاوه بر آن به مطالعه فوران‌های این لایه بپردازند و با استفاده از یک طیف‌سنج، بینش جدیدی در مورد فیزیک جو خورشید فراهم کنند. آن‌ها از این ابزار برای رصد تشعشعات شدید ماورابنفش که از خورشید نشات می‌گیرند استفاده می‌کنند و تصاویری بسیار واضح از منطقه انتقال خورشیدی ثبت خواهند کرد.

"HelioSwarm"

این ماموریت شامل مجموعه‌ای از ۹ فضاپیما است. یک فضاپیما و هشت ماهواره کوچک که با یکدیگر هماهنگ هستند.

همه‌ آن‌ها با هم اولین اندازه‌گیری‌ چندمقیاسی در فضا از نوسانات میدان مغناطیسی و حرکت بادهای خورشیدی را به انجام خواهند رساند.

بیرونی‌ترین لایه جوی خورشید، هلیوسفر، ناحیه عظیمی از منظومه شمسی را در بر می‌گیرد. به گفته ناسا بادهای خورشیدی در هلیوسفر پخش می‌شوند و برهم‌کنش آن‌ها با مغناطیس‌سپهر سیارات و شراره‌های خورشیدی بر آشفتگی آن‌ها اثر می‌گذارد.

مطالعه آشفتگی بادهای خورشیدی در مناطق وسیع نیازمند اندازه‌گیری پلاسمایی است که به طور همزمان از چند نقطه مختلف فضا گرفته شده باشد.

به گفته‌ آژانس فضایی ایالات متحده، با در نظر گرفتن این موضوع ایده این ماموریت مطرح شد.

فضاپیما ارتباط رادیویی خود را با هر یک از هشت ماهواره کوچک حفظ می‌کند و موقعیت و فاصله آن‌ها را هماهنگ می‌کند.

تمامی ارتباطات رادیویی بین این ماموریت و زمین توسط این فضاپیما و آنتن‌های ۹"شبکه فضای دوردست ناسا" (NASA Deep Space Network) انجام خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار