کارشناس مشاوره و آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش رودهن:

آموزش مجازی کارکرد مدرسه را به عنوان مرکزی اجتماعی دچار اختلال کرده است

رودهن (پانا) - کارشناش مشاوره و آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش رودهن بر اختلال در کارکرد مدرسه به عنوان مرکزی اجتماعی، سرشار از نشاط، تحرک و آموزش تاکید کرد و گفت مداخلات اصولی، علمی و روانشناختی، برای کاهش آسیب ضروری است.

کد مطلب: ۱۲۵۷۱۴۵
لینک کوتاه کپی شد
آموزش مجازی کارکرد مدرسه را به عنوان مرکزی اجتماعی دچار اختلال کرده است

صدیقه کاظم‌پور، کارشناس مشاوره و آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش رودهن در گفت و گو با پانا گفت: در رابطه با مسائلی که در فضای مجازی برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی که بسیار مقطع حساس و مهمی است پیش آمده، باید گفت به لحاظ سنی برای دانش‌آموزان این مقطع مناسب نیست که وارد دنیای مجازی شوند اما ناگزیز مجبور به استفاده از این فضا هستند و نکته مهم تر این‌که متاسفانه امکان این‌که والدین به‌خصوص پدران و مادران شاغل، همیشه در کنار دانش‌آموزان باشند، بعضا فراهم نیست.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راه حل‌ها این است که والدین، حتما موقع تشکیل کلاس، انجام و ارسال تکالیف، در کنار دانش‌آموزان ابتدایی حضور داشته باشند تا حضور آن‌ها در فضای مجازی تحت کنترل و هدایت شده پیش برود زیرا در مقطع ابتدایی دانش‌آموزان هنوز به بلوغ فکری نرسیده‌اند. اما اگر امکان حضور والدین نیست به طور مستمر کنترل استفاده از دنیای مجازی برای دانش‌آموزان انجام شود.

کاظم پور بیان کرد: در مقطع متوسطه اول و دوم دانش‌آموز به دلیل کنجکاوی و کشف، بسیاری از مسائل را دنبال می‌کند که با توجه به مقتضیات سنی و عدم دریافت آموزش‌های کافی، امکان آسیب به روح و روان او بسیار زیاد است. کنترل دانش‌آموزان این مقاطع باید بسیار ظریف و هنرمندانه انجام شود تا در مقابل پدر و مادر، واکنش دفاعی به خود نگیرند، چون در صورت این اتفاق کنترل اوضاع از دسترس پدر و مادر خارج خواهد شد که بسیار مخرب است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مسائل چالش‌برانگیز مسائل عاطفی و اجتماعی است، به شکلی که دانش‌آموزان در مقاطع بالاتر، فرآیند دوست‌یابی و ارتباط با همسالان برای آنها به حداقل‌ترین شکل ممکن رسیده است. نوجوانان در مقاطع متوسطه از طریق ارتباط با همسالان خود هویت اجتماعی و فردی خود را شکل می‌دهند، بسیاری از مهارت‌ها را یاد می‌گیرند و مهم‌تر از همه این‌ها نیاز‌های عاطفی و اجتماعی خود را از این طریق برطرف می‌کنند.

کارشناس مشاوره و آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش رودهن افزود: یکی از راه‌حل‌های موثر این است که مربیان در فضای مجازی و کلاس‌های درس سعی در ایجاد ارتباط‌های مفید بین دانش‌آموزان کنند؛ از جمله انجام پروژه‌های گروهی درسی، تولید محتواهای تربیتی و آموزشی به صورت گروهی، تشکیل جلسات پرسش و پاسخ و به نوعی تشکیل کلاس‌هایی فقط برای ایجاد صمیمیت و گفتگو بین دانش‌آموزان هر چند وقت یک‌بار و بسیاری راهکارهای دیگر که نیازمند خلاقیت و تفکر هوشمندانه مربیان و دبیران است.

کاظم‌پور تصریح کرد: گرچه این مساله در این مقاطع هم بسیار مهم و در رشد بسیاری از مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموز تاثیر دارد و او نیازمند این ارتباط است، اما به دلیل سن کمتر، والدین می‌توانند بسیار تاثیرگذار و کمک‌کننده در این زمینه باشند و از طریق ارتباط مفید و کاملا اصولی و علمی این نیاز را در دانش‌آموز مقطع ابتدایی خود تامین کنند.

وی تاکید کرد: یکی از‌ راه حل‌های مناسب در مقطع ابتدایی انجام بازی‌های خانوادگی و گروهی و ذهنی در خانه است که تا حدودی میزان این آسیب را کاهش می‌دهد و بهتر است والدین، در این‌ زمینه‌ها مطالعات کافی و مشورت‌های لازم را با مشاوران داشته باشند تا در اجرای این اقدام موفق عمل کنند.

این کارشناس مشاوره و آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش رودهن اظهار کرد: با توجه به شرایط ناگزیری که در آموزش و‌ پرورش، با آن مواجه شده‌ایم باید بسیار موشکافانه، علمی و با درایت مشکلات را مدیریت کنیم تا با حداقل مشکلات و آسیب‌ها بتوانیم از این شرایط عبور کنیم و جامعه و روند آموزش به شرایط عادی خود بازگردد.

خبرنگار دانش‌آموز: نازنین زهرا افراه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار