بررسی نقش حضور مشاوران مدارس بر رفتار و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان

پردیس (پانا) - مشاور دبستان دخترانه عطر کوثر شهرستان پردیس در رابطه با تاثیر حضور مشاوران مدارس بر رفتار و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، گفت مشاوره یک فرایند تخصصی بین مشاور و مراجعه کننده ‌است که از طریق آن مراجعه کننده با کمک مشاور به بررسی و تحلیل مشکلات خود اقدام می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۵۶۷۸۹
لینک کوتاه کپی شد
بررسی نقش حضور مشاوران مدارس بر رفتار و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان

زهره اصفهانی با اشاره به تصور اشتباهی که در مورد مراجعه به مشاور وجود دارد، گفت: بعضی از افراد معتقد هستند، کسانی که به مشاور مراجعه می‌کنند، باید اختلال روحی و روانی داشته باشند، اما چنین نیست، مشاوره راهی برای حل مشکلات زندگی است.

وی ادامه داد: زمانی که ما حس می‌کنیم به بن‌بست رسیده‌ایم و نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم، برای مشورت گرفتن به مشاور مراجعه می‌کنیم. یک مشاور خوب نقش بسزایی در حل مشکلات مراجعه کنندگان خود دارد.

اصفهانی در رابطه با تفاوت بین مشاور و روان درمانگر اظهار کرد: بین دو اصطلاح مشاور و روان درمانگر تفاوت زیادی وجود دارد. به طور کلی در رابطه با مشکلات خانوادگی مراجعه به مشاور توصیه می‌شود اما تمایل روان درمانگرها این است که موضوعات گذشته فرد را که ممکن است در مشکلات امروزی نقش داشته باشد کشف کنند.

مشاور دبستان عطر کوثر با اشاره به اینکه تنها روانپزشکان حق تجویز دارو را دارند، گفت: شخصی که نسخه و دارو تجویز می‌کند باید پزشک باشد. اگر مشاور اقدام به تجویز دارو کند، این عمل جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.

وی ادامه داد: مشاور پس از اینکه تشخیص دهد مراجعه کننده‌اش نیاز به دارو دارد، لازم است او را به روانپزشک معرفی کند تا او طبق دانسته‌های خود برای فرد مورد نظر دارو تجویز کند.

وی خاطرنشان کرد: یک مشاور فعالیت‌های زیادی در مدرسه انجام می‌دهد. از جمله آن می‌توان از برنامه‌ریزی و راهنمایی، کمک فکری به دانش‌آموزان و معلمان از طریق تقویت جنبه‌های فکری آنان، نام برد.

اصفهانی با اشاره به اینکه ارتباط مشاور و دانش‌آموز لازم است بیشتر شود، تصریح کرد: مشاور نقش مشورت و همکاری با کارکنان و انجام کارهای گروهی را دارد. مهمترین راه ارتباطی مشاور با مدرسه و دانش‌آموزان این است که یک صندوق انتقادات و پیشنهادات در مدرسه گذاشته شود با این کار مشاور از انتظارات و مشکلات بچه‌ها باخبر می‌شود.

وی با بیان اینکه کمک به دانش‌آموزان مرا خوشحال می‌کند، گفت: کار اصلی مشاور بازگرداندن افراد به زندگی عادی و ایده آل آنان از طریق کمک به حل مشکلات آنهاست در مورد دانش‌آموزان کمک به برنامه‌ریزی درسی و کشف علت بی‌انگیزگی برخی از دانش‌آموزان به درس، مهم‌ترین وظیفه‌ای است که یک مشاور در مدرسه دارد.

خبرنگار دانش‌آموز: نرگس اسماعیلی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار