آموزش مهارت «نه» گفتن مقدمه دوری از آسیب‌ها

پردیس (پانا) - دبیر جامعه‌شناسی هنرستان پروین اعتصامی آموزش و پرورش شهرستان پردیس گفت «نه » گفتن مهارتی است که با استفاده از آن، بدون آنکه به خود و دیگران آسیبی رسانده شود از آسیب‌های «بله» گفتن در زمان نامناسب جلوگیری شود.

کد مطلب: ۱۲۵۱۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد
آموزش مهارت «نه» گفتن مقدمه دوری  از آسیب‌ها

مریم بخشی‌پور در اولین جلسه آموزشی گروه یاری‌گران با موضوع مهارت «نه گفتن» با اشاره به چگونگی استفاده از این مهارت اظهار کرد: مهارت «نه گفتن» یکی از مهارت‌هایی است که همه باید یاد بگیرند تا بتوانند در مواقع مختلف از آن استفاده کنند و خودشان را از مشکلاتی که با «بله گفتن» بی‌مورد به وجود می‌آید دور کنند.

وی با بیان اینکه «نه گفتن» یک مهارت است، تصریح کرد: زمانی که به هر دلیل موضوعی به صلاح ما نیست می‌توانیم برای دوری از آن پاسخ نه را بگوییم و این یک مهارت است که با استفاده از آن بدون آنکه به خود و دیگران آسیبی برسانیم به صورت فعال در پاسخ به فرد مورد نظر «نه» بگوییم.

بخشی‌پور در رابطه با علت‌های ترسیدن از «نه گفتن» تصریح کرد: افراد به دلیل ترس از دست‌دادن رابطه با افراد مقابل، احساس مسئولیت درخصوص احساسات دیگران، ترسیدن از اینکه از طرف دیگران آدم‌ بد و یا خودخواهی شمرده شوند، به دلیل دلسوزی کردن برای فرد و یا دلایلی از این دست از گفتن «نه» هراس دارند.

دبیر جامعه‌شناسی هنرستان پروین اعتصامی پردیس با اشاره به اینکه مهارت نه گفتن را باید از دوران کودکی یاد گرفت، افزود: متاسفانه این مهارت را به ما آموزش ندادند برای مثال افراد سیگاری قبلاً هیچ تمایلی به سیگار کشیدن نداشتند، اما چون مهارت نه گفتن نداشتند مجبور شدن با تعارف دوستانشان سیگار بکشند.

وی در رابطه با چگونگی نه گفتن، تأکید: ما به 2 صورت می‌توانیم زمانی که نیاز است از گفتن «نه» استفاده کنیم. در حالت اول لازم است که «نه» را به صورت قاطعانه و محکم بیان کنیم و در حالت دوم با بهانه آوردن و دلیل تراشی می‌توانیم «نه» بگوییم.

بخشی‌پور ادامه داد: هر دو حالت مودبانه هستند در نتیجه دیگران را ناراحت نمی‌کند، نباید ترسی از «نه گفتن» داشته باشیم ما «حق داریم» به خواسته‌های غیرمنطقی دیگران، که به ما آسیب میزند «نه بگوییم».

خبرنگار دانش‌آموز: مائده قنبری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار