کرونا را تمام‌شده ندانید

شهرکرد (پانا) - با شیوع گسترده کرونا، پدیدار شدن سویه امیکرون و با توجه به قرارگرفتن استان چهارمحال و بختیاری در بین استان‌های قرمز کشور، بار دیگر خطر کرونا برای همگان تکرار شده و نباید به هیچ وجه آن را شوخی گرفت.

کد مطلب: ۱۲۵۵۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد
کرونا را تمام‌شده ندانید

گفت و گویی در راستای بهبود بخشی آگاهی مردم با مهتاب چراغیان سرپرستار ICU مرکزی بیمارستان کاشانی شهرکرد توسط پانا انجام شد.

وی د ر رابطه با تفاوت‌های سویه‌ امیکرون با دیگر سویه‌های کرونا گفت: «سویه جدید کرونا که امیکرون نامیده می‌شود به نسبت سویه های دیگر کرونا همچون دلتا خطرناک نیست، اما این معنی را ندارد که آن را ساده بگیریم و مهمترین نگرانی در رابطه با این ویروس سرعت انتشار آن است. سرعت انتشار این سویه تا حدی بالاست که می‌توان گفت در کسری از ثانیه افراد را درگیر می‌کند. حتی اگر کسی از ماسک استفاده نکند و تنها از کنار فرد مبتلا رد شود نیز درگیر می‌شود و یک نفر مبتلا هزار نفر را درگیر می‌کند.»

چراغیان همچنین یادآور شد: «بیشترین محدوده سنی که درگیر به امیکرون می‌شوند افراد زیر ۱۰ سال هستند، بنابراین رعایت پروتکل های بهداشتی ضروری و لازم است. همچنین برای افراد مسن و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند نیاز به مراقبت های بیشتری است.

وی بیان کرد: «اگر چه علائم امیکرون نسبت به سویه های قبلی کمتر است و درگیری ریوی کمتری دارد، ولی سرعت انتشار بالای آن اوضاع را وخیم تر کرده است.»

وی در رابطه با خود مراقبتی های موجود برای پیشگیری از ابتلا به کرونا گفت: «ابتدایی‌ترین راه پیشگیری، واکسیناسیون است. حتما همه افراد واکسینه شوند. این روزها در همه پایگاه‌ها واکسن کرونا نیز تزریق می‌شود، پس این امر مهم را ساده نگیرید. تجربه ما به وضوح نشان داده است که به تازگی بیش از ۹۰ درصد از افرادی که بستری می شوند کسانی هستند که از تزریق واکسن خودداری کردند. واکسن حتی اگر باعث اتمام این بیماری نشود و جلوی ابتلا را نگیرد اما به طور حتم مقاومت بدن را بالا می برد و از شدت بیماری می کاهد.

این سرپرستار تاکید کرد: «استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی مهمترین خودمراقبتی است که مردم باید انجام دهند.»

وی ادامه داد: « پرهیز از حضور در مکان های شلوغ، خودداری در برگزاری دورهمی ها و مراسمات مختلف نیز گام موثری است، هم برای امنیت افراد و هم برای پایین آمدن آمار مبتلایان.»

چراغیان گفت: «سبک زندگی مردم را کرونا تغییر داد، هرچند تاثیرات منفی بسیار زیادی داشته از قبیل دوری از یکدیگر و از دست دادن عزیزان و تاثیرات منفی که در روحیه دانش‌آموزان داشته است، اما نشان داد برخی از کلاس‌ها حتی کلاس های دانشگاهی می‌تواند به صورت آنلاین هم مدیریت شود.»

این پرستار خاطرنشان کرد: «این دوران برای کادر درمان بسیار سخت بوده و هست. دوری از خانواده هایشان و ترس از سرایت بیماری به فرزندانشان و ... اما با بهبود افرادی که حال وخیمی داشتند امید ما زنده شد. هرچند افراد زیادی را از دست دادیم، ولی مرخص شدن افرادی با حال وخیم و بازگشتن آنها به آغوش خانواده حال ما را هم بهتر کرد.»

چراغیان در نهایت از مردم خواهش کرد تا کرونا را تمام شده ندانند و پروتکل های بهداشتی را باز هم رعایت کنند.

شایان ذکر است مهتاب چراغیان سرپرستار ICU مرکزی، امسال جزء پرستاران برتر کشور انتخاب شد.

خبرنگار دانش آموز: هانیه پورشیروانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار