زنگ خطر موج ششم اُمیکرون در کشور به صدا در آمد

بن (پانا) - با گذشت زمان نسبتاً طولانی از شیوع ویروس کرونا در جهان، کماکان سویه‌های جدیدی از این ویروس شناسایی شده است که هرکدام باعث نگرانی‌هایی می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۵۵۹۴۵
لینک کوتاه کپی شد
زنگ خطر موج ششم اُمیکرون در کشور به صدا در آمد

سازمان جهانی بهداشت سویه جدید کروناویروس را «امیکرون» نامید و در فهرست سویه های نگران‌کننده بیماری کووید۱۹ طبقه بندی کرد. این سویه جدید از کروناویروس جهش‌های زیادی داشته و شواهد اولیه حاکی از آن است که «امیکرون» موارد ابتلاء به ویروس را افزایش داده است که مهم ترین ویژگی‌های این سویه از کرونا، بیشتر بودن سرعت انتشار و بالاتر بودن قدرت انتقال از فردی به فرد دیگر است.

به گفته کارشناسان، فرد مبتلا به اُمیکرون تا ۲۵ روز می تواند ناقل بیماری باشد و با ۷ الی ۱۰ روز استراحت، احتمال ناقل بیماری از بین نمی رود.

طبق تحقیقات، لازم به ذکر است تاکنون مهم‌ترین و بهترین راه‌حل، افزایش واکسیناسیون و تزریق دز تقویتی است و تحقیقات نشان داده است که میزان بالای آنتی بادی‌های خنثی کننده ویروس اصلی کرونا با محافظت در برابر کرونای ناشی از انواع (واریانت‌های) جدیدتر ارتباط دارد همچنین این احتمال وجود دارد که تزریق دز تقویتی از واکسن‌های موجود و افزایش سطح آنتی‌بادی بعد از آن، محافظت کافی و سد مناسبی در برابر امیکرون ایجاد کند.

علائم کرونا امیکرون نشان می‌دهد که از دست دادن حس بویایی یا چشایی با امیکرون در مقایسه با دلتا حدود 80 درصد کمتر شایع بوده است. اما، گلودرد در موارد امیکرون نسبت به دلتا تقریباً ۸ برابر شیوع بیشتری داشته است، بنابراین رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، شست وشوی دست ها و واکسیناسیون از راه های موثر در پیشگیری از سویه امیکرون است.

همچنین تزریق دز سوم بیش از ۷۵ درصد ایمنی ایجاد و از ابتلا به کرونا جلوگیری می کند.
آبریزش بینی ،سردرد، خستگی ، عطسه، گلودرد، از دست دادن اشتها، گرفتگی صدا، تهوع، تغییر رنگ ناخن، پوست و لب به خاکستری یا آبی (رنگ پریده)، فشار مداوم در قفسه سینه،گیجی و ناتوانی از شایع‌ترین علائم اومیکرون است که در کودکان نیز بیشتر رواج دارد.

بعد از آبریزش بینی که 73 درصد افراد تجربه کردند و رتبه اول را دارد، 68درصد از مردم علامت سردرد را تجربه کرده‌اند.

همچنین به دلیل شیوع زیاد امیکرون در سطح کشور، مدارسی که در شهر های قرمز وجود دارند از ۲۳ بهمن لغایت ۲۸ بهمن فعالیت خود را در فضای مجازی برگزار می کنند.

بنابراین با توجه به اینکه ویروس کرونا ممکن است از بین نرود و ممکن است هر روز یک سویه جدید کشف شود با علائم و نشانه های جدید بهتر است همیشه مراقبت و حفاظت از خود را در اولویت قرار دهیم مخصوصا کسانی که افراد سن بالا در خانه دارند بهتر است همیشه مراقب باشند و واکسن های مربوط به پیشگیری از کرونا را تزریق کنید که کمتر آسیب ببینند.

خبرنگار دانش آموز: فاطمه طاهری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار