در دبیرستان ابوریحان منطقه ۱۴ اجرا شد:

برپایی کتابخانه سیار با هدف ترویج کتابخوانی و توانمندسازی نوجوانان

تهران (پانا) - به مناسبت چهل و سومین سالگرد انقلاب اسلامی، طرح کتابخانه سیار؛ با هدف نهادینه شدن و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، افزایش خلاقیت، گسترش دنیای تخیل، مهارت و توانمندسازی نوجوانان، در‌‌ دبیرستان ابوریحان منطقه ۱۴ اجرا شد.

کد مطلب: ۱۲۵۵۰۸۳
لینک کوتاه کپی شد
برپایی کتابخانه سیار با هدف ترویج کتابخوانی و توانمندسازی نوجوانان

فاطمه عبدالوند؛ معاون پرورشی دبیرستان ابوریحان منطقه ۱۴ در خصوص طراحی این کتابخانه در گفتگو با پانا گفت: «یکی از مضرات بسیار مهم و جبران ناپذیر گرایش سریع به سوی فضای مجازی، کاهش چشمگیر مراجعه به کتاب در میان خانواده ها و رغبت کم جوانان و نوجوانان برای همراه داشتن و استفاده از کتاب است. در این وضعیت باید به فکر چاره اندیشی و اتخاذ راهکارهای مناسب و سریع بدون اجبار، برای بازگشت نسل نوجوان و جوان به سوی کتاب باشیم که ورود کتاب به کلاس درس، یکی از راه های مناسب و کم هزینه است. به همین منظور بر آن شدیم تا با برگزاری نمایشگاه کتاب، راه اندازی کتابخانه سیار، ارائه کتاب های متنوع بر حسب نیاز روز کلاس، یک ابتکار مناسب برای دور نشدن بیشتر دانش آموزان از کتاب و کتابخوانی ارائه دهیم. در همین راستا، همزمان با آغاز دهه فجر، با همکاری و کمک دانش آموزان، این طرح را عملی و کتابخانه سیار را راه اندازی کردیم.»

وی ادامه داد: «طرح کتابخانه سیار با هدف نهادینه شدن و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، افزایش خلاقیت، گسترش دنیای تخیل، مهارت و توانمند سازی نوجوانان در‌‌ دبیرستان اجرا می شود. هر ساله در ایام دهه فجر، این کتابخانه با محوریت کتاب های انقلابی، به منظور توجیه بیشتر دانش آموزان با پیشرفت های انقلاب، علل پیروزی آن، طراحی می شود و مورد استقبال تعداد زیادی از دانش آموزان و اولیای آنان می گیرد. این کتابخانه توانسته فرهنگ کتابخوانی را از طریق پر کردن اوقات فراغت و ساعات بیکاری دانش آموزان با اهداف آموزشی بیشتر کند و شادی، نشاط، عدالت فرهنگی را در انتقال و ارائه مطلب های مناسب برای نوجوانان فراهم کند.»

عبدالوند در خصوص مشکلات این طرح اظهار کرد: «یکی از اصلی‌ترین مشکلات کتابخانه‌ سیار کمبود وقت است و معمولاً دانش آموزان وقت چندانی برای خواندن کتاب های مورد علاقه خود ندارند. ما مجبور شده‌ایم به‌خاطر کمبود وقت، فعالیت‌های فرهنگی که نوجوانان را به کتابخوانی علاقمند می‌کند، کنار بگذاریم و فقط کار امانت و عودت کتاب را انجام دهیم. درحالی‌ که اگر این فعالیت‌ها انجام شود، استقبال نوجوانان نیز دو چندان می‌شود. اما امانت کتاب نیز باعث بهتر شدن روخوانی دانش آموزان و گسترش دنیای تخیل آن ها می شود و با گسترش این طرح در تمامی مدارس، سرانه کتابخوانی کشور هر روز بیشتر از روز قبل می شود‌.»

وی در خصوص اهمیت کتابخوانی بیان کرد: «یکی از نیاز های ضروری در جامعه، توجه به امر کتابخوانی است. همان اندازه که غذای جسم مورد توجه است، غذای روح هم باید مورد توجه قرار گیرد. مدارس، مرکز اصلی تقویت روح و جان دانش آموزان در زمینه های مختلف هستند. در این طرح، دانش آموزان با ثبت نام در کتابخانه و امانت گرفتن کتاب مورد نیاز، از مطالب مختلف، آگاه و روح و جان خویش را تقویت می کنند. البته این دبیرستان توانسته با خرید کتاب های جدید با موضوعات منحصر به فرد و مورد علاقه دانش آموزان، سرانه کتاب خوانی در مدرسه را ۵۸ درصد افزایش دهد و عده کثیری از دانش آموزان را به کتاب و کتابخوانی علاقه مند سازد.»

عبدالوند درباره علاقه مند سازی نوجوانان به کتابخوانی خاطر نشان کرد: «تلاش برای از بین بردن روابط سرد نوجوانان با کتاب و کتابخوانی یکی از اقدامات مهم در این زمینه به شمار می‌رود. همچنین استفاده از روش های سنتی کتابخوانی در بستر های جدید با رویکرد ها و روش های نوین، جمع آوری و اهدای کتاب به صورت جمعی، دعوت از هنرمندان، شخصیت های شناخته شده برای جذب نوجوانان به کتاب خوانی می تواند در سرعت بخشیدن به ترویج کتاب و کتاب خوانی راه گشا باشد.»

وی در آخر با بیان اینکه دسترسی راحت مردم به کتاب، گام بزرگی در توسعه مطالعه و کتابخوانی است و باید اقدامات مؤثری در جهت تقویت کتابخوانی برداشته شود، تصریح کرد: «در راستای تقویت کتاب خوانی در جامعه، تعهد و همکاری دستگاه های دولتی بیش از گذشته مؤثر است. امید است که با همکاری سایر دستگاه ها، گام های مفیدی در رشد و اعتلای فرهنگ کتاب خوانی برداریم و سرانه مطالعه را بیشتر افزایش دهیم.»

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار