در برنامه «سینماملت» مطرح شد؛

روح‌الامین: در طراحی پوستر چهلمین جشنواره فیلم فجر سهل‌انگاری شده است

حاتمی کیا: دکوپاژ از پیش تعیین شده‌ای برای فیلم «شب طلایی» نداشتم/ «بدون قرار قبلی» یک فیلم شعارزده است

تهران (پانا) - هشتمین برنامه «سینماملت» شب گذشته 19 بهمن ماه با حضور عوامل فیلم‌های سینمایی «بی مادر» و «شب طلایی» و همچنین بررسی فیلم‌های «بی رویا» و «بدون قرار قبلی» روی آنتن شبکه چهار رفت.

کد مطلب: ۱۲۵۴۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد
روح‌الامین: در طراحی پوستر چهلمین جشنواره فیلم فجر سهل‌انگاری شده است

به گزارش روابط عمومی برنامه، هشتمین قسمت از سری برنامه‌های سینما ملت با دو مصاحبه اختصاصی شروع شد. گزارشگر برنامه سینما ملت در ابتدای این قسمت از برنامه سینما مصاحبه‌ای با مهدی صالحی دبیر انجمن ویرایش و درست‌نویسی داشت و از او پرسید نظرتان درباره شرکت فیلم‌های دو زبانه در چهلمین جشنواره فیلم فجر چیست؟

مهدی صالحی پاسخ داد: اتفاق خوب این است که فیلم‌ها دارند ۲زبانه می‌شوند. فیلم موقعیت مهدی به ما کمک می‌کند به خاطر بیاوریم که همه قومیت‌ها در دوران دفاع مقدس به میان آمدند اما زبان میانجی به نام زبان فارسی داشتند. این نشان می‌دهد که زبان فارسی ملی‌ساز است. در فیلم بدون قرار قبلی ما لالایی به زبان آلمانی می‌شنویم.

دبیر انجمن ویرایش و درست‌نویسی گفت: فیلم بیرو هم از نظر زبان خوب کار کرد. کاش می‌شد ما جایزه زبان‌های ایرانی را به جشنواره فیلم فجر وارد کنیم تا بتوانیم جایزه‌ خاصی به فیلم‌هایی چون بیرو و موقعیت مهدی بدهیم.

روح‌الامین: در طراحی پوستر چهلمین جشنواره فیلم فجر سهل‌انگاری شده است

گزارشگر برنامه سینما ملت مصاحبه اختصاصی دیگری با محمد روح‌الامین طراح و گرافیست داشت و از او پرسید نظرش درباره پوستر چهلمین جشنواره فیلم فجر چیست؟

محمد روح‌الامین پاسخ داد: به نظرم در طراحی پوستر چهلمین جشنواره فیلم فجر سهل‌انگاری شده است یعنی حضور سیمرغ به این شکل در پوستر جشنواره مذکور، حضوری ناقص است.

«بی مادر» درباره انسان است

بخش اول هشتمین قسمت از سری برنامه‌های سینما ملت میزبان سید مرتضی فاطمی کارگردان فیلم بی مادر، سید مجید امامی استاد دانشگاه، یوسف حاتمی‌کیا کارگردان فیلم شب طلایی و امیر محمدی بازیگر نقش فرامرز در شب طلایی بود.

سید مرتضی فاطمی کارگردان فیلم بی مادر گفت: من برای فیلم بی‌مادر از تجربه روزنامه‌نگاری‌ام بهره بردم در واقع من برای تولید فیلم مذکور با تعدادی از زنان کشورمان که مبتلا به داستان فیلم مذکور بودند، مصاحبه کردم. در دوران مطالعاتی دانشگاهی‌ام کتابی به نام عدالت چیست؟ را می‌خواندم و حین مطالعه آن کتاب تصویر و پرسش اخلاقی و فلسفی درباره یک اتفاق در ذهنم شکل گرفت. به تدریج آن پرسش را بسط و گسترش دادم تا اینکه به فیلمنامه فیلم بی‌ مادر تبدیل شد. در واقع، فیلم بی مادر درباره انسان است.

گلایه مردم بلوچستان از زبان یک استاد دانشگاه از تولید و پخش فیلم شبی که ماه کامل شد

سیدمجید امامی استاد دانشگاه گفت: من فیلم بی مادر را دیدم و دوست داشتم. ما در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی ۵جایزه در بخش اراده ملی داریم که یکی از آنها درباره چالش‌های جمعیت و فرزندآوری است.

وی بیان کرد: من در روزهای اخیر سفری به بلوچستان داشتم تا در مراسم اختتامیه یک جشنواره شرکت کنم. در جریان سفرم حرفی شنیدم و قول دادم آن را در تهران مطرح کنم. کارهایی مثل شبی که ماه کامل شد بغض را در گلوی بچه‌های بلوچستان نگه داشته است. این فیلم به یکی از قومیت‌های ما ظلم کرده است. بچه‌های بلوچستان باور دارند که چادر زن پناه است.

امامی تاکید کرد: مادری به نوعی حلال چالش‌های اخلاقی در جامعه است و ما امروز با بحران چالش‌های اخلاقی مواجه هستیم. نیاز داریم که روی مفهوم مادری کار کنیم و اگر افرادی چون آقای فاطمی روی این مفهوم کار کنند، مشکلاتی چون فرزندآوری حل می‌شوند. ما نباید بگذاریم که مادری در حرمان ارزش‌های انسانی فراموش شود.

حاتمی کیا: دکوپاژ از پیش تعیین شده‌ای برای فیلم «شب طلایی» نداشتم

یوسف حاتمی‌کیا کارگردان فیلم شب طلایی و امیر محمدی بازیگر نقش فرامرز مهمان قسمت دوم بخش اول هشتمین قسمت از سری برنامه‌های سینما ملت بودند.

یوسف حاتمی‌کیا گفت: من یک سری فیلمنامه داشتم که برای ساخت آنها اقدام نکردم اما پیش از تولید فیلم شب طلایی ۴ فیلمنامه داشتم که برای ساخت‌شان اقدام کردم اما آنها به دلیل نبود سرمایه‌گذار خصوصی ساخته نشدند. در واقع فیلم شب طلایی پنجمین فیلمنامه من بود که برای ساختش اقدام کردم. من به دنبال این نبودم که تعداد کاراکترهای فیلم مذکور را با هدف نشان دادن خودم زیاد کنم در واقع ایده‌ام می‌طلبید که خانواده‌ای با اعضای زیاد را به تصویر بکشم.

کارگردان فیلم شب طلایی بیان کرد: من دکوپاژ از پیش تعیین شده‌ای برای فیلم شب طلایی نداشتم و این امر کارم را خیلی سخت کرده بود.

آرین وزیر دفتری در «بی رویا» پا در منطقه خطرناکی گذاشت

میز نقد هشتمین قسمت برنامه سینما ملت به نقد فیلم‌های بی رویا به کارگردانی آرین وزیر دفتری و بدون قرار قبلی به کارگردانی بهروز شعیبی اختصاص پیدا کرد.

سعید قطبی‌زاده منتقد سینما درباره فیلم بی رویا گفت: من آرین وزیر دفتری را از زمانی که در عرصه تولید فیلم کوتاه فعالیت می‌کرد، می‌شناسم. وزیر دفتری در تولید فیلم کوتاه نوگرا و بدعت‌گذار بود. او در فیلم بی رویا پا در منطقه خطرناکی گذاشته است. معمولا فیلم‌هایی چون بی رویا به دنبال رهایی از رئالیسم بوده‌اند اما در عمل شکست خورده‌اند.

وی تصریح کرد: دکوپاژ فیلم بی رویا براساس شیوه رئالیستی سینمای ایران شکل گرفته اما ایده فیلم مذکور سوررئالیستی است. به نظر من این نوعی پارادوکس است و من این پارادوکس را نمی‌پسندم.

جواد طوسی منتقد سینما گفت: اعتماد به نفس کارگردانان جوان گاهی به ضررشان تمام می‌شود.

قطبی‌زاده گفت: من دلم می‌خواست کارگردان فیلم بی رویا در مسیری که طی می‌کند جریان روایت داستانی را به روایت مدور تبدیل کند اما به هر حال فیلم متعلق به کارگردانش است.

«بدون قرار قبلی» یک فیلم شعارزده است

طوسی در ادامه فیلم بدون قرار قبلی به کارگردانی بهروز شعیبی را چنین نقد کرد: من شخصیت بهروز شعیبی را خیلی دوست دارم و فیلم بدون قرار قبلی هم فیلمی پر زحمت است و می‌خواهد حرفی بزند که من به آن اعتقاد دارم. این فیلم درباره سرزمین، چیزی به نام اصالت و ریشه‌ها حرف می‌زند ولی وقتی من می‌بینم که براساس شیفتگی به ایده، موقعیت‌سازی خوبی نمی‌کند، ناراحت می‌شوم. به نظر من فیلم بدون قرار قبلی یک فیلم شعارزده است.

جواد طوسی درباره فیلم «بدون قرار قبلی» گفت: من فیلم بدون قرار قبلی را زیاد شعاری نمی‌بینم. این فیلم خام دستانه و ترکیبی از پیروزی و شکست است.

سعید قطبی‌زاده در پایان گفت: اغراق یکی از ویژگی‌های فیلم فارسی است. ما این ویژگی را در فیلم شعیبی می‌بینیم.

برنامه سینمایی «سینماملت» به سردبیری سجاد مهرگان و تهیه‌کنندگی سید احسان حسینی و با اجرای وحید رونقی همزمان با چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، هر شب از ساعت ۲۳ تا ۱ بامداد از شبکه چهار پخش خواهد شد. بازپخش این برنامه ساعت ۱۵ تا ۱۷ روز بعد از شبکه چهار روی آنتن می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار