نشست خبری فیلم سینمایی «۲۸۸۸»؛
اوجی: روایت فیلم «2888» از جنگ متفاوت است
ادای دین به قهرمانان نادیده
تهران (پانا) - در نشست خبری فیلم سینمایی «2888» که با حضور علی اوجی تهیهکننده و دیگر عوامل این فیلم برگزار شد، پیشکسوتان نیروی هوایی به نمایندگی از نیروی هوایی ارتش از سازندگان این فیلم تشکر کردند.
نشست خبری فیلم سینمایی «۲۸۸۸» در نهمین روز از جشنواره فیلم فجر با حضور علی اوجی تهیهکننده، کیوان علیمحمدی نویسنده و کارگردان، علیاکبر حیدری کارگردان، مهدی اصلانی فیلمبردار، نعیم مسچیان صداگذار، سامان احتشامی آهنگساز، کامران خلج طراح گریم، نرگس محمدی، کامبیز دیرباز، سیاوش مفیدی و شیرین اسماعیلی بازیگران این فیلم سینمایی در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.
برای اکران فیلم سینمایی «۲۸۸۸» پیشکسوتان نیروی هوایی چون عبدالله نیکفرجام و خانوادههای عتیقهچی، نعمتاللهی، براتی، زمانی، کاظمیان، پیروان، نمکی، زارعنژاد، آلابا محققی، تیمسار اسکندری و سایر خانواده شهدا حضور داشتند که در این نشست نیز حاضر بودند و به درخواست علی اوجی مورد تشویق حضار قرار گرفتند. اوجی همچنین با اشاره به شهدای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، از خاناودههای شهدا و جاویدالاثرهای نیروی هوایی و خلبانهای آزاده تشکر کرد.
علی اکبر حیدری یکی از کارگردان های فیلم سینمایی «۲۸۸۸» درباره آن گفت: امیدوارم عشقی که در ۲۸۸۸ داشتیم را منعکس کرده باشیم. در نشست خبری امروز قهرمانانی حضور دارند که صحبت کردن در حضور ایشان واقعا سخت است.
سیاوش مفیدی بازیگر این فیلم درباره حضور خود در این فیلم اظهار کرد: خیلی دوست داشتم بدانم نظرتان درباره این فیلم چیست. برای من افتخاری بزرگ است که در فیلمی بازی کردم که در آن از قهرمانانی حرف زده میشود که کمتر به آنها پرداخته شده است. از کیوان علی محمدی و علی اکبر حیدری بابت انتخابم متشکرم.
نرگس محمدی دیگر بازیگر فیلم «۲۸۸۸» درباره نقش خود در این فیلم گفت: من ۲ یا ۳ روز سر صحنه بودم و واقعا از کار لذت بردم. از علی محمدی تشکر میکنم که به من اعتماد کرد و این نقش را به من داد. تا امروز برای دیدن این فیلم لحظه شماری میکردم.
سامان احتشامی آهنگساز این فیلم در ابتدای صحبتهای خود عنوان کرد: این فیلم ادای دینی به عزیزانی است که برای این مرز و بوم خدمت کردهاند. از علیمحمدی سپاسگزارم که موسیقی این کار را به من سپرد. یک موسیقی مینیمالی ساختم که تا به حال آن را انجام نداده بودم و امیدوارم مورد رضایت قرار گرفته باشد.
نعیم مسچیان صداگذار این فیلم درباره نقش صداگذاری در فیلم سینمایی «۲۸۸۸» بیان کرد: این فیلم یکی از بهترین تجربههای من بوده است. همچنین این فیلم رویای هر صداگذاری است چون اکثرا با صدا کار شده است.
مهدی اصلانی فیلمبردار «۲۸۸۸» درباره سختی کار خلبانان بیان کرد: برای تمام صحنهها در این فیلم فکر شده است. خوشحالم که علیمحمدی را میشناسم. بعد از اینکه با خلبانان آشنا شدم نگاهم به زندگیشان عوض شد. ۸۰ کیلو تیانتی زیر صندلی خلبان وجود دارد و من در این چند روز فهمیدم زندگی خلبانی چیست و باید دست آنها را بوسید. درباره فیلم نیز باید بگویم هیچ پلانی آرشیوی نیست و همه سکانسها را فیلمبرداری کردهایم.
شیرین اسماعیلی بازیگر فیلم درباره احتمال دریافت سیمرغ بلورین بیان کرد: ما آنقدر فضا را حس کردیم که از ما دور نیست و این حزن و شادی در ما تنیده شده است و من خودم را در آن فضا دیدهام. خوشحال میشوم سیمرغ بگیرم اما فکر میکنم پیشینهای نیاز دارد. با این حال بیرویا هم نیستم و آرزو بر جوانان عیب نیست!
علی اوجی تهیهکننده فیلم درباره شانس ۳ فیلمی که در جشنواره فجر امسال برای دریافت سیمرغ بلورین تدارک دیده است، گفت: کار ما فیلمسازی است و از خوشاقبالی من این است که ۳ فیلمم در جشنواره امسال حضور دارد. اینکه کدام فیلم دیده شود به هیات داوران بستگی دارد ولی هر فیلمی سختی خودش را دارد.
وی افزود: علیاکبر حیدری و کیوان علیمحمدی با کمترین امکانات تلاششان را برای «۲۸۸۸» کردند. آنها واقعا پژوهش کردند و مستندهایی را دیدهاند تا فیلم را به جشنواره برسانند. نباید فراموش کنیم اینکه ما الان اینجا راحت نشستیم و حرف میزنیم به خاطر تلاش این قهرمانان است. امیدوارم تلاشهای تیممان جواب داده باشد.
حیدری دیگر کارگردان فیلم سینمایی «۲۸۸۸» درباره موضوع جنگ تحمیلی در این فیلم گفت: ما درباره وضعیت جنگ تحمیلی صحبت کردیم که هیچ کجا درباره آن صحبت نشده است. درباره آدمی که در یک اتاق تاریک نشسته و آسمان را رصد میکند. ۲ سال تحقیق کردیم و فهمیدیم که این بهترین وجه از جنگ است که به آن پرداخته نشده است.
کیوان علیمحمدی کارگردان این فیلم در ادامه این بحث گفت: من ششمین فیلمم را ساختم و هیچ نشست مطبوعاتی به من بد نگذشته است اما الان حالم بد است. این تیم ۳ سال زحمت کشید تا این فیلم ساخته شود. من را وارد بازی خود نکنید و اجازه دهید دیگران صحبت کنند. در ادامه کیوان علیمحمدی با اجازه حضار نشست خبری را ترک کرد و ادامه بحث را به همکاران خود واگذار کرد.
حیدری کارگردان فیلم سینمایی «۲۸۸۸» درباره الگوبرداری از اثری دیگر عنوان کرد: از هیچ اثری الگو نگرفتهایم. ما از ابتدا فیلمنامه را خودمان نوشتیم. درباره انتخاب بازیگران باید بگویم با کسانی که لطف کردند و بازی کردند بسیار راحت بودیم. همه همراه بودند و فضایی که در کار وجود داشت باعث راحت بودن کار شده بود.
وی درباره سوژه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و مواجهه با جنگ گفت: ما کار سادهای نداشتیم؛ یعنی کلی مدرک داشتیم و توانستیم یک موضوع را انتخاب کنیم. ما به حالت کلی عملیاتهای مهم در طول ۸ سال جنگ تحمیلی را پردازش کردیم. کار سختتر را انتخاب کردیم و امیدواریم موفق بوده باشیم.
اوجی درباره به تصویر کشیدن تصویر جنگ در این فیلم تصریح کرد: کارگردانان تصمیم گرفتند از ابتدا تا انتهای جنگ را به تصویر بکشند. خیلی راحت بود اگر یک قهرمان را سوژه قرار میدادند اما کار سخت را انتخاب کردند و سعی کردند داستان را به این شکل روایت کنند. از پژوهشهایی که انجام دادیم حدود ۱۰ سوژه باقی مانده است که همه از آنها قابلیت فیلم شدن را دارند.
حیدری درباره ساخت فیلم با صدای بیشتر بازیگران نسبت به حضور فیزیکیشان در فیلم سینمایی «۲۸۸۸» بیان کرد: هر کارگردانی آرزو دارد فیلمی بسازد که درباره صدا باشد. در فیلمهای جنگی ما همه چیز را میبینیم. ما خواستیم مخاطب تخیل کند و فکر کردیم این صداست که میتواند تخیل مخاطب را پرواز بدهد. ما سختی کشیدیم تا این فیلم را ساختیم. این دوستان یک ریال پول نگرفتند. کدام از شما دوستان حاضرید پول نگیرید و کار کنید؟
پرسش او با پاسخهای مثبت خبرنگاران حاضر همراه شد.
اوجی در ادامه این بحث گفت: باید صدای بازیگر در فیلمی که تماما صدا است، شنیده میشد. فرض کنید قرار است صدای عباس دوران را بشنویم پس باید یک بازیگر توانا آن را میگفت. ما هیچ سوءاستفادهای از این کار نکردیم و پشت صحنه صداپیشگیها را هم در فضای مجازی پخش کردیم و هیچ قصد سوءاستفادهای نداشتیم. اکثر زحمات را کیوان علیمحمدی کشیده است. من عضو خیلی کوچکی از این کار هستم. شما در جشنواره فجر پشت سر هم فیلم میبیند.
وی در پایان تاکید کرد: روایت این فیلم از جنگ متفاوت است. من تا پایان فیلم دیدم شاید نهایت ۱۰ نفر بیرون رفتند. شما در فجر فیلم میبینید و ممکن است فیلمی شما را خسته کند ولی این روایت به مدل فیلمسازی سازندگان برمیگردد و من این را میپسندم و افتخار میکنم در کنارشان هستم.
در پایان این نشست دو تن از پیشکسوتان نیروی هوایی به نمایندگی از نیرو هوایی ارتش از سازندگان فیلم تقدیر و تشکر کردند که بعد از ۴۲ سال آنها را دیدهاند.
ارسال دیدگاه