ملاقات خصوصی با الهام از یک ماجرای واقعی تولید شد
یک راوی دفاع مقدس «دسته دختران» را تحسین کرد
تهران (پانا) - نعمتالله سعیدی منتقد سینما در سر میز نقد چهارمین قسمت از سری برنامههای سینما ملت اعام کرد اگر توان و امکانش را داشته باشد به خاطر فیلمهای ملاقات خصوصی و علفزار به برخی از دانشکدههای کشور چون دانشکدههای جامعهشناسی و روانشناسی اعلام جنگ میکند.
به گزارش روابط عمومی برنامه، قسمت چهارم از سری برنامههای سینماملت در ساعات پایانی روز پنجم برگزاری چهلمین جشنواره فجر از محل برگزاری جشنواره مذکور با بخش ها و آیتم ها متنوع به صورت زنده پخش شد.
آیتم «اتفاق کارگردانی» این برنامه در بخش اول خودش، میزبان امید شمس، پیام احمدی و ایمان شمس از دستاندرکاران تولید فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» بود.
امید شمس کارگردان فیلم ملاقات خصوصی در این بخش گفت: یکی از کاراکترهای فیلمنامه ملاقات خصوصی را با الهام از شخصیت برادرم که یکی از قویترین مردان ایران به حساب میآید، نوشتم و خلق کردم. در مرحله انتخاب بازیگر خیلی تلاش کردم که شخص مناسبی را برای ایفای نقش کاراکتر مذکور انتخاب کنم اما در این امر موفق نبودم. بنابراین به خودم گفتم چرا ایمان ( برادرم) این نقش را ایفا نکند؛ البته ایمان بازیگر نبود پس مدتی با او تمرین کردیم تا توانایی ایفای نقش مورد نظرمان را پیدا کند.
او افزود: در طول مدت زمان تمرین بازیگریِ ایمان، همچنان به دنبال بازیگر مناسب برای ایفای نقش کاراکتر مورد نظرم میگشتم زیرا امید چندانی به آمادگی برادرم برای نقشآفرینی در یک اثر سینمایی نداشتم.
ایمان شمس بازیگر فیلم ملاقات خصوصی در ادامه گفت: بخشی از کاراکتر فیلم ملاقات خصوصی با شخصیت من کاملا تطبیق داشت. من یکی از افرادی بودم که در سری مسابقات قویترین مردان ایران شرکت میکردم و میدانم با توقف پخش مسابقه مذکور بسیاری از ورزشکاران که در آن شرکت میکردند، به نوعی ناکام ماندند و در زندگی به راههای بد کشیده شدند. من نیز تا اندازهای تبعات توفق پخش مسابقه قویترین مردان ایران را در زندگی خودم حس کردم.
پیام احمدینیا یکی دیگر از بازیگران فیلم ملاقات خصوصی گفت: همکاری من با امید شمس خیلی خوب بود. امید به عنوان یک کارگردان روی همه چیز، حتی نحوه کار هنروران حساس و سختگیر است. او در جریان فیلمبرداری فیلم ملاقات خصوصی بارها با ریزبینی و دقت به من گوشزد کرد که نقش کامران را لاتی بازی نکنم.
امید شمس در ادامه بررسی فیلم ملاقات خصوصی با بیان اینکه در روزهای گذشته شاهد استقبال خوب تماشاچیان از اثرش بوده است، گفت: میزان استقبال از اولین فیلمهای کارگردانان، میزان موفقیت فیلمسازان در جذب مخاطب را نشان میدهد و سرانجام آنها در عرصه سینما را مشخص میکند.
احمدینیا صحبت کارگردان فیلم ملاقات خصوصی درباره میزان استقبال از فیلم مذکور در روزهای گذشته را تأیید کرد و گفت: یکی از دلایل من برای ایفای نقش در فیلم ملاقات خصوصی این بود که من، نادر و هوتن شکیبا در همان پلان اول با هم هماهنگ شدیم. برخی از بازیگران در زمان بازی در یک فیلم با سایر همکارانشان هماهنگی چندانی ندارند.
او افزود: هوتن شکیبا بازیگری متفاوت و درجه یک است.
این بازیگر بیان کرد: به نظر من تمام قطعات پازل فیلم ملاقات خصوصی درست چیده شده بودند. فیلمنامه این فیلم خوب بود.
امید شمس در پاسخ به این سؤال که آیا ساخت فیلم ملاقات خصوصی کاری پر ریسک بوده است؟ گفت: بله. من پیش از این یک کار مستند ساختم و در جریان تولید آن از زندان زنان بازدید کردم.
وی تصریح کرد: ما در جریان بازدید از زندان زنان با دختری آشنا شدیم که در پی یک ازدواج اجباری مجبور شده بود جنس قاچاق کند. سرنوشت او خیلی برای من دردناک بود. بنابراین تصمیم گرفتم عشق را در فیلمنامه فیلم ملاقات خصوصی لحاظ کنم و سعی کردم آن را در همه طول مسیر قصه فیلم مذکور به نمود برسانم.
عشق در فیلم ملاقات خصوصی یک عنصر دو سویه عمیق بود
غلامرضا آذری استاد ارتباطات و کارشناس رسانه با حضور در بخش بعدی «اتفاق کارگردانی» چهارمین قسمت از سری برنامههای سینماملت نظرش درباره فیلم ملاقات خصوصی را چنین بیان کرد: عشق در فیلم ملاقات خصوصی یک عنصر دو سویه عمیق بود. مگر میشود در سوژههایی چون سوژه فیلم ملاقات خصوصی عشق دیده نشود؟
او افزود: فیلم ملاقات خصوصی در تحریک مخاطب فعال موفق خواهد بود. الآن سینمای ایران به فیلمهایی با مضامین عشق گم شده نیاز دارد.
این استاد ارتباطات گفت: به نظرم فیلم ملاقات خصوصی در نمایش عشق در مسیر اصلی خودش موفق بود. امید شمس با ساخت فیلم ملاقات خصوصی میخواهد بگوید در ناامیدی مطلق بسی امید است.
آذری بیان کرد: فیلم ملاقات خصوصی جای کار بهتر از این را هم داشت.
وطنپرستی کار سخت و پرهزینه ای است
بخش دوم از قسمت چهارم سری برنامههای سینما ملت میزبان نسرین باقرزاده همسر شهید بهمن باقری راوی کتاب ساجی بود. او که فیلم دسته دختران ساخته منیره قیدی را دیده است، درباره این فیلم گفت: فیلم دسته دختران جزو معدود فیلمهایی بود که شروع جنگ ۸ساله عراق علیه ایران را به تصویر میکشد. این فیلم با شروع جنگ آغاز میشود و من آن را کاملا لمس کردهام.
او افزود: صحنههای زیبا، واقعی و تأثیرگذاری در فیلم دسته دختران دیده میشوند. من فکر میکنم فیلمنامه این فیلم با الهام از کتابهای ساجی، صبا، چراغهای روشن شهر و یک کتاب دیگر نوشته شده است.
باقرزاده بیان کرد: من در حال تماشای فیلم دسته دختران خیلی خودداری کردم و تلاش داشتم احساساتم را کنترل کنم اما در یک لحظه به خودم اجازه دادم که اشکهایم جاری شوند. به نظرم اینکه هر وقت حس درد کردم اجازه بدهم اشکهایم جاری شوند، ادای دینی به خرمشهر و شهدا است.
او ادامه داد: به نظر من وطنپرستی کار سختی است و باید هزینه زیادی بابت آن پرداخت. من به دفعات خودم را جای زنان و مردانی میگذارم که در دوره دفاع مقدس در جریان دفاع از کشورمان از خودشان دیواری گوشتی ساختهاند و حالشان را درک میکنم.
بخش سوم از چهارمین قسمت سری برنامههای سینما ملت به نقد فیلم ملاقات خصوصی به کارگردانی امید شمس با حضور سعید قطبیزاده و نعمتالله سعیدی اختصاص داشت. نعمتالله سعیدی در این بخش گفت: از نظر من فیلم ملاقات خصوصی عالی بود. این فیلم به درستی به مبحث ازدواج آسان جوانان پرداخته است.
سعید قطبیزاده گفت: من تا نیمه راه از فیلم ملاقات خصوصی خوشم آمد اما حس کردم این فیلم از جایی به بعد از حالت رومنس به شبه تریلر تبدیل شد. در واقع فیلم ملاقات خصوصی با تغییر طراحی اولیه قصه دچار آشفتگی شد.
او افزود: به نظرم فیلمنامه فیلم ملاقات خصوصی در بخش دوم خودش دچار ضعف شده است.
نعمتالله سعیدی گفت: من به دو پاره شدن فیلم ملاقات خصوصی اعتقاد ندارم. وقتی جهان پوچ شود، فقط فرم معنا دارد اما اگر متوجه باشیم که جهان سرشار از معنا است، فیلمساز به دنبال فرمی برای معانی و محتواها میگردد.
او افزود: من دغدغهها و وسواسهای شدید درباره فرم را متوجه نمیشوم و اگر توان داشته باشم به خاطر فیلمهای ملاقات خصوصی و علفزار به برخی از دانشکدهها همچون دانشکدههای جامعهشناسی و روانشناسی اعلام جنگ میکنم.
این منتقد سینما بیان کرد: به نظر من فیلم ملاقات خصوصی خوب است زیرا تبعات ارتباط زن و مرد در فضای مجازی را نشان میدهد. من سینما را ابزاری برای هنر میدانم و به نظرم فیلم ملاقات خصوصی ابتذال ندارد.
ارسال دیدگاه