یک کارشناس آموزشی در کرج در خصوص امتحانات حضوری عنوان کرد:

هدف از سنجش حضوری رسیدن به درصد یادگیری است

کرج (پانا) - کارشناس گروه‌های آموزشی ناحیه ۴ کرج عنوان کرد هدف از سنجش حضوری رسیدن به درصد یادگیری است.

کد مطلب: ۱۲۵۲۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد
هدف از سنجش حضوری رسیدن به درصد یادگیری است

شبنم کوثری، کارشناس گروه های آموزشی ناحیه ۴ کرج در رابطه با تاثیرات روحی و روانی امتحانات حضوری بر روی دانش آموزان در گفت گو با پانا عنوان کرد: «با توجه به اینکه حدود دو سال است که دانش آموزان در فضای مجازی آموزش می‌بینند و امسال با انجام دستورالعمل های بهداشتی و واکسیناسیون فضایی را ایجاد کرد که آزمون حضوری برگزار شود با وجود تمامی موانع و مشکلات این اتفاق در مدارس سراسر کشور رخ داد.»

کوثری با اشاره به تغییر شرایط آموزشی افزود: «مسلما زمانی که تغییراتی ایجاد می شود برای هر انسانی پذیرش این تغییرات مطلوب نیست و به راحتی انجام نمی شود.»

بنابراین دانش آموز در فضای شخصی و در محیطی با آرامش و آسایش زیاد در منزل در حال آموزش بود، اما الان به یکباره می خواهد وارد مدرسه و با کلاس‌های حضوری روبرو شود. در این هنگام زیست جهان دانش آموز تغییر می‌کند که این مورد یک شوک به دانش آموزان وارد می‌کند.»

وی اضافه کرد: «از لحاظ برگزاری امتحانات در آموزش مجازی زمان آموزش کمتر از حضوری بود به همین دلیل طرح تدریس همکاران ما هم تغییر کرد و فقط سرفصل های اصلی تدریس و تمرین ها در ساعات اضافه به دانش آموزان داده می‌شد که اگر امتحانات به صورت مجازی برگزار می‌شد، دانش آموزان با توجه به در دسترس داشتن کتاب و جزوه با فراغ بال بیشتری به سوالات پاسخ می دادند که همین امر موجب به نتیجه رسیدن و نمرات مطلوب و نسبتا بالا از دیدگاه دانش آموز می‌شد. اما در امتحانات حضوری، دانش آموزان باید از دانش خود استفاده می کردند، استرس و اضطراب دانش آموزانی که تغییر مقطع دادند و همچنین پایه دوازدهمی ها که نمراتشان بسیار حائز اهمیت است، کاملا طبیعی و منطقی بود.»

این کارشناس آموزشی بیان کرد: «با توجه به اینکه سنجش وسیله ای برای رصد دانش آموز محسوب می شود صحت آزمایی در آزمون مجازی بسیار کار دشواری است. در سنجش پایانی یا تراکمی، معلم و دانش آموز متوجه می‌شوند که چه مقدار یادگیری اتفاق افتاده زیرا این اطلاعاتی که منتقل می شود به یک دانسته و اطلاعات پایدار و فراگیر تبدیل می شود.»

وی تاکید کرد:«یادگیری فهمیدن نیست، پس از یادگیری باید آموزه های خود را به کار ببندیم در حقیقت ابتدا فهمیدن، سپس یادگیری و در پایان به کار بستن اتفاق می افتد.»

کوثری با اشاره به هدف برگزاری امتحانات به صورت حضوری گفت: «در واقع ما در آموزش مجازی و سنجش حضوری می خواهیم به درصد یادگیری برسیم. با توجه به اینکه اصل و اساس آموزش تعامل دوسویه و فراگیر با معلم است که این اتفاق طی این سالها نیفتاده، مسلما در آزمون های مجازی با این چالش روبرو بودیم و به همین دلیل دانش آموز در فضای مجازی با امکانات و زمان محدود و نبودن تعامل در آزمون حضوری باید دانسته های خود را منتقل می‌کرد.»

وی ضمن بیان برخی معایب برگزاری امتحانات حضوری، تصریح کرد:«اضطراب امتحانات حضوری و از طرفی نگرشی که موجب کاهش انرژی دانش آموزان و ترس آنها از نمرات و نتیجه نامطلوب می شود، از معایب این امر است که قرار بود خروجی آزمون ها توجه دانش آموزان به میزان یادگیری شان باشد.»

‌این کارشناس در خصوص نتایج امتحانات نیمسال اول اظهار کرد:«فعلا برای تحلیل امتحانات نیمسال اول زود است، زیرا این نتایج تجمیع نشده، اما با توجه به آمارهای شفاهی نمرات در سنجش حضوری، نشان می دهد که نتایج مطلوبی نیست و بر اساس شرایط به وجود آمده آموزش به صورت مجازی صورت گرفت، البته چاره‌ دیگری هم نبود زیرا آموزش نباید متوقف شود.»

می توان گفت آموزش مجازی چراغ آموزش را تا زمان برطرف شدن این مشکلات روشن نگه داشت. هم اکنون و با توجه به شرایط، آموزش به سمت غیرحضوری می رود تا زمانی که دانش آموزان و دبیران از لحاظ سلامتی آسیبی نبینند.»

وی اضافه کرد: «البته از ابتدای امسال آموزش به صورت تلفیقی و نیمه حضوری بوده یعنی دانش آموزان دو روز از هفته در مدرسه حضور داشتند و سایر روزهای آموزش به صورت مجازی و بر اساس فراخور، اطلاعات و امکانات هر مدرسه، انجام می شد. البته برخی از مدارسی که شرایط و امکانات بیشتری در اختیار داشتند در این زمینه فعال تر بودند.»

این کارشناس آموزشی در ادامه گفت: «فعلا بر اساس شرایط موجود ما توقع زیادی از پاسخگویی دانش آموزان به سوالات آزمون نداریم. همانطور که در ایجاد تغییر نیاز به شیوه های آهسته و پیوسته ای است. هم‌اکنون حضوری شدن به صورت پیوسته در حال انجام است. امیدواریم با توسعه واکسیناسیون این پاندمی فروکش کرده و ما بتوانیم با سرعت بیشتری کلاس‌های حضوری را برگزار کنیم و دانش آموزان همانند گذشته از این آموزش‌ها بهره مند شوند.»

وی تاکید کرد: «البته در آموزش مجازی دانش آموزان و دبیران مهارت‌هایی را بدست آوردند و همچنین سنجش الکترونیکی اتفاق افتاد. سواد رسانه ای دانش آموزان و دبیران نیز در این مدت افزایش یافته است. ناگفته نماند برخی از دانش آموزانی که طالب علم و دانش بودند از این شرایط به عنوان فرصت استفاده کرده و به نتایج مطلوبی رسیدند.»

این معلم تصریح کرد:«یکی از مزایای آموزش مجازی این است که دانش آموزان فقط به تدریس دبیران خود اکتفا نمی‌کنند، بلکه با گسترش امکانات شبکه شاد از فایل های تولید محتواهای سایر معلمان کشور نیز استفاده می کنند. دانش آموزان نیز با برنامه ریزی و زمان بندی مناسب می‌توانند به این آموزش ها دسترسی داشته باشند که این مورد نقطه قوت آموزش مجازی به شمار می‌رود. بر این اساس امیدواریم در آینده ای نزدیک از آموزش تلفیقی عبور کنیم و آموزش حضوری ادامه پیدا کند.»

خبرنگار ؛ مهشید عبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار