معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی

برگزاری نشست‌های «جهاد تبیین» در دستور کار سازمان پژوهش قرار گرفت

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از برگزاری نشست‌های «جهاد تبیین» در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری در این سازمان خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۵۱۸۷۱
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری نشست‌های «جهاد تبیین» در دستور کار سازمان پژوهش قرار گرفت

شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی با حضور رئیس سازمان برگزار شد. در ابتدای جلسه حسن ملکی بر لزوم توجه به مباحث اخلاقی در این سازمان تأکید کرد و گفت: سازمان پژوهش محل اخلاق است، لذا نباید هیچ‌یک از کارکنان و همکاران درگیر حواشی شوند زیرا این سازمان به عنوان یک الگوی اخلاقی در جامعه مورد توجه قرار دارد.

برگزاری نشست‌های «جهاد تبیین»

وی ادامه داد: الگوی برنامه‌ریزی درسی غیرحضوری که با الگوی ترکیبی اجرا شده از جمله کارهای ارزشمند و قابل دفاع سازمان است که من همواره از آن در محافل یاد و دفاع کرده‌ام. بر همین مبنا الگوی مورد نظر باید در سازمان پژوهش بلوغ پیدا کند، لذا مداخلاتی را در این راستا نیاز داریم تا این الگوی ترکیبی به کمال دست پیدا کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تأکید کرد: بیشتر زحمات و مسائل بر عهده دفاتر تألیف آموزش عمومی و متوسطه نظری و فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش است. بر همین مبنا همکاران باید تلاش کنند که این کار را نیز در برنامه کاری خود قرار دهند زیرا با توجه به کاری که انجام شده است امکان اجرای این کار در سال جاری وجود دارد. در این راستا باید الگو طراحی و ارائه شود و مدل مورد توجه قرار گیرد.

ملکی خواستار برگزاری نشست‌های «جهاد تبیین» شد و گفت: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری، ان‌شاءالله به زودی در سازمان نشست‌هایی را تحت عنوان «جهاد تبیین» خواهیم داشت. این جلسات به تبیین تمامی مأموریت‌های سازمان مرتبط اختصاص خواهد داشت، لذا در این راستا موضوعات مختلف مورد توجه قرار خواهد گرفت. بدیهی است که هر وزارتخانه‌ای متناسب با کار خود این مسائل را مورد توجه قرار خواهد داد ما نیز بر مبنای مأموریت سازمان تلاش خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: بدیهی است که با این دیدگاه، روابط علمی بین پدیده‌ها باید کشف شود و صرفاً توصیف کافی نیست زیرا در سازمان موضوعات متعددی وجود دارد که احتیاج به روشنگری دارد. در این راستا ما باید به تبیین عمق و لایه‌های مباحث بپردازیم. البته این مباحث کاملاً مرتبط به مأموریت‌های داخلی سازمان خواهد بود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: سیاست‌های کلی حاکم بر سازمان که در جلسه شورای برنامه‌ریزی انجام شده امروز تقدیم همکاران می‌شود تا دفاتر برنامه‌های عملیاتی خود را ذیل این موارد طراحی کنند و به یاری خداوند به سمت جلو حرکت کنیم.

سازمان نیازمند برنامه‌ریزی در راستای اپیدمی کروناست

در ادامه جلسه محمدصالح مذنبی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی بر لزوم توجه به اپیدمی کرونا در راستای برنامه‌ریزی سازمان تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه ما از سکوی سازمان پژوهش سخن می‌گوییم لازم است که در قالب مکاتبات و جلسات درباره اپیدمی کرونا با وزارت آموزش و پرورش مشورت کنیم، زیرا شرایط فعلی کشور در حوزه کرونا ناپایدار و متزلزل است.

وی افزود: همان‌طور که مستحضر هستید هفته گذشته ابلاغیه‌های جدی از سطوح مختلف کشور مبنی بر بازگشایی مدارس داشتیم، لذا با همین نگاه مدارس مجدداً فعال شدند و تمام هفته باز هستند. از سوی دیگر اما رنگ‌بندی کشور دچار تغییر شده و تهران مجدداً نارنجی شده، لذا مشکلات رو به افزایش است. با توجه به موج جدید کرونا، شرایط کشور نیازمند کنترل بیشتری است، زیرا ممکن است منجر به افزایش اپیدمی شویم. عدم توجه به این مباحث شاید این احساس را در جامعه به وجود آورد که ما نسبت به آنان بی‌تفاوت هستیم، لذا باید به این مباحث نگاهی جدی داشته باشیم.

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی تأکید کرد: بدیهی است که این مسئله باعث کاهش اعتماد به نظام آموزشی خواهد شد، لذا بر همین مبنا ما نیز در سازمان پژوهش باید به عنوان عقل متصل به وزارتخانه اقداماتی را پیش‌بینی کنیم تا بتوانیم به سمت عقلانیت کلان در این عرصه حرکت کنیم.

افشار بهمنی، مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش از برگزاری جلسات اشاعه برنامه درسی خبر داد و گفت: در دو هفته گذشته 30 برنامه تخصصی اشاعه برنامه درسی برگزار شده که تجربه ارزشمندی بود و امیدواریم که از مباحث و تجربه زیسته دبیرخانه کشوری و الگو و برنامه درسی ترکیبی بتوانیم بهره‌برداری کنیم. بدیهی است که زیرساخت‌های سازمان که توسط معاونت فناوری تأمین شده جای تشکر دارد زیرا سبب شد که گاهی 5 یا 6 دوره همزمان برگزار شود.

رامین نوظهوری مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز خاطرنشان کرد: همان‌طور که اطلاع دارید ما به عنوان حامیان همایش دانشگاه علامه فعال هستیم، بر همین مبنا اگر همکاران مقالاتی در این حوزه دارند به عنوان سخنرانی می‌توانند ارائه کنند و این امر باعث خرسندی است.

وی ادامه داد: نشست اولیه در کارگروه علمی سازمان نیز برگزار شد؛ بر همین مبنا امیدواریم که بتوانیم از ظرفیت‌های علمی همکاران استفاده کنیم. در ادامه به دنبال تهیه گزارش‌ها و مصاحبه با چهره‌های بین‌المللی هستیم تا بتوانیم از نظرات این افراد در مباحث مختلف استفاده کنیم.

مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: در راستای طراحی الگوی ارتباط با دانشگاه، چهار پرسش بنیادی مطرح شد که در ادامه با همکاری دفاتر و بخش‌های مختلف مورد توجه قرار گرفت. بدیهی است که با توجه به نیاز امروز و تحولات به وجود آمده نیاز به همکاری بیشتر دفاتر است زیرا باید بر نیازها و خواسته‌های این بخش‌ها متمرکز شویم.

ضرورت توجه به ارتقای علمی روزانه کارشناسان سازمان

ملکی در پاسخ به نکته مطرح شده بیان کرد: لازم است که این موضوع در یک کارگروه با جلسات مستمر دنبال شود. در این جلسات باید به این سؤال که اگر بخواهیم در سازمان پژوهش با سازمان‌های متعدد ارتباط و تبادلات علمی داشته باشیم نیازمند چه مدلی هستیم؟ پاسخ دهیم. بدیهی است که برای پاسخ این سؤالات هر یک از دفاتر به شکل مجزا نمی‌توانند مؤثر باشند، لذا باید کار به شکل کارگروهی دنبال شود. در این جلسات باید به یک مدل نهایی دست پیدا کنیم تا بتوانیم در راستای آن به تبادل نظر بپردازیم.

حجت‌الاسلام حمید محمدی مشاور عالی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: در آستانه تحولی که بر مبنای دولت جدید شکل گرفته است شاید لازم باشد که جلساتی برای تبادل نظر با کارشناسان سازمان داشته باشیم تا از ایده‌های این افراد در راستای مأموریت‌های سازمان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ضعف علمی در حوزه تخصصی یکی از مباحث مورد نظر است، زیرا ساز و کار مناسبی برای ارتقای روزانه علمی دیده نشده است، لذا شاید لازم باشد که برای این بخش دوره‌هایی را مورد توجه قرار دهیم. در این راستا استفاده از جشنواره و مسابقات نیز می‌تواند مؤثر باشد.

مشاور عالی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: لازم است که برای افزایش سطح آگاهی کارشناسان سازمان یک برنامه ویژه برای ارتقای محتوایی و معرفتی سازمان اجرا کنیم تا افراد بتوانند ارتقاء پیدا کنند. این کار را می‌توان با آزمون‌های متعدد و آموزش‌ها اجرا کرد زیرا این اقدامات می‌تواند باعث ایجاد انگیزه در افراد شود.

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: در ادامه مسیر باید برای بهره‌گیری از تجارب مراکز علمی به خصوص مباحث بین‌المللی وارد عمل شویم؛ در این راستا نیز لازم است که فردی مسلط به ارتباطات بین‌المللی مأمور و مسئول این کار شود تا بتواند در این عرصه وارد عمل شود.

ملکی نیز در ادامه این مبحث خاطرنشان کرد: هر سه مورد اعلام شده برای ما نیز اساسی و قابل توجه است، البته در برنامه سیاست‌های کلی که امروز برای اعضا ارسال خواهد شد به این مباحث پرداخته شده است. بازسازی علمی سازمان در این الگو با همین منظور ذکر شده است و ان‌شاءالله کار عملیاتی خواهد شد. در بحث معرفتی نیز نیازمند یک برنامه هستیم تا بتوانیم به سمت اجرایی شدن کار حرکت کنیم، لذا باید این کار در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: در عرصه بین‌الملل نیز نیازمند تقویت کار هستیم و این موضوع بسیار حائز اهمیت است. ارتباط با بدنه کارشناسی نیز نکته قابل توجهی است که باید در ادامه مسیر دنبال شود؛ در این راستا نیز ما امیدواریم که در فضای جدید ارتباطات به شکل بهتری دنبال شود، زیرا هر قدر به کارشناسان بیشتر توجه کنیم به نشاط و تلاش بیشتری منجر خواهد شد.

ابعاد اجرایی شیوه‌نامه ویرایش صوری نقد و بررسی شد

سعید بدیعی مدیرکل حوزه ریاست نیز در ادامه جلسه به طرح دستور نخست پرداخت و گفت: بررسی شیوه‌نامه ویرایش صوری در برنامه درسی و تبعات اجرای سراسری آن موضوع اصلی است، زیرا نگرانی‌هایی در این راستا ابراز شده است.

در این بخش ملکی گفت: یکی از کارهایی که در یک سال گذشته انجام شده مسئله ویرایش کتاب‌های درسی است. در این راستا ابتدا یک شورا تشکیل شد و افرادی مانند جناب حدادعادل نیز از ما حمایت کردند؛ بر همین اساس نیز نمایندگانی از فرهنگستان نیز در شورا حضور داشتند که منجر به تولید شیوه‌نامه صوری ویرایش شد. این شیوه‌نامه بسیار مورد توجه قرار گرفت تا جایی که جناب حداد عادل نیز صراحتاً از این کار تشکر کردند زیرا ویرایش کتاب‌های درسی یک امر ضروری است. در این الگو ما سعی کردیم از مدل فرهنگستان زبان و ادب فارسی تبعت کنیم لذا این شیوه نامه از ترکیب اسناد فرهنگستان و نگاه سازمان شکل گرفته است.

وی افزود: کار در ادامه به سمت الگوی اجرایی حرکت کرد، لذا پایه‌های هفتم و هشتم در بدو امر مورد توجه قرار گرفتند زیرا باید زمان چاپ کتاب‌ها نیز مورد توجه قرار می‌گرفت. یکی از نگرانی‌های مهم در این راستا عدم آمادگی معلمان برای تغییرات کلمات و علائم است زیرا معلمان هنوز با این شیوه آشنایی کامل را ندارند و ممکن است که به اعتراض والدین، دانش‌آموزان و معلمان بیانجامد، لذا لازم است که برای اجرای این طرح به همفکری بپردازیم تا تبعات نامناسبی از آن شاهد نباشیم.

معصومه نجفی پازوکی مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های آموزش عمومی و متوسطه نظری در ادامه بیان کرد: همان‌طور که مستحضر هستید شیوه‌نامه ویرایش توسط یکی از ویراستاران بسیار توانمند انجام شده است. در ادامه مسیر کارگروه‌هایی نیز با حضور فرهنگستان و انجمن ویراستاران تشکیل شد و این شیوه‌نامه، اعتبارسنجی نیز شد.

در ادامه اعضای جلسه درباره ابعاد اجرایی این طرح به تبادل نظر و بحث و گفتگو پرداختند.

نقد و بررسی شیوه‌نامه در شورای ویرایش نیز لازم است

در بخش پایانی جلسه حسن ملکی به جمع بندی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: در این نکته که ما باید برای هر دوره تحصیلی تدبیر خاصی بیندیشیم، تردیدی نیست. بدیهی است که دوره ابتدایی زبان خاص خود را می‌طلبد و دوره متوسطه زبان خاص خود را در ادبیات و ... نیاز دارد. در این راستا نیز در کشور کسانی حضور دارند که متخصص زبان کودک به شمار می‌روند، لذا لازم است که از این افراد متخصص در عرصه ادبیات کودک دعوت به عمل آوریم. در نخستین جلسه شورای ویرایش نیز به این نکته اشاره کرده‌ام که ما باید برای هر دوره تحصیلی زبان خاص نوشتاری را مورد توجه قرار دهیم اما هنوز به این حد بلوغ نرسیده‌ایم، لذا باید امسال گام‌های مؤثرتری برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام یک کار نو به شمار می‌رود، لذا مانند هر کار نوین دیگری هزینه‌هایی به دنبال دارد و ممکن است منتقدانی نیز داشته باشد. بدیهی است که توجه غالب به نقدها باعث می‌شود؛ هیچ کار نوینی انجام نشود. در این راستا مهم این است که ویرایش آموزشی را مورد توجه قرار دهیم، لذا باید به گونه‌ای کار انجام شود که باعث سهولت در امر آموزش شود و اختلال به وجود نیاورد. در این راستا شورای ویرایش نیازمند جلساتی است تا در این شورا به بررسی امر بپردازیم و هر تصمیمی که اتخاذ شد، به آن می‌توانیم عمل کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تأکید کرد: سیاست‌های کلی حاکم بر طرح‌ها و برنامه‌های سازمان پژوهش هم اکنون آماده شده است. همانطور که مستحضر هستید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در وزارت آموزش و پرورش اهمیت دارد، لذا باید در برنامه محوری نمونه و اسوه باشیم زیرا اساساً ماهیت این سازمان برنامه‌ای است. در واقع سایر سازمان‌ها به لحاظ برنامه‌ریزی باید از این سازمان تبعیت کنند کما اینکه وزیر آموزش و پرورش نیز مکرراً به مرجعیت و موقعیت علمی این سازمان اشاره می‌کنند که یک نقطه قوت به شمار می‌رود.

ملکی تأکید کرد: ما باید به وزارتخانه نشان دهیم که این سازمان قابلیت و توانایی این را دارد که فعالیت خود را در قالب برنامه‌های مدون، علمی، جامع و عملیاتی ارائه دهد. بدیهی است که این برنامه عملیاتی نیازمند سیاست‌های کلی است، لذا در این الگوی حاضر چنین مباحثی مورد توجه قرار گرفته است؛ در واقع تلاش ما این بود که جامعیت کافی در این برنامه باشد، لذا باید همکاران به دنبال ارائه برنامه عملیاتی باشند.

در بخش پایانی جلسه معصومه نجفی، مدیر کل دفتر تألیف نظری از بازنشستگی خودش خبر داد و گفت: ورود من به عرصه آموزش و پرورش مربوط به دهه نخست انقلاب بود و در 13 سالگی تدریس را در مناطق محروم آغاز کردم. در واقع انقلاب، ما را در عرصه فرهنگی رشد داد و بزرگ کرد تا جایی که در سنین کم توانستیم عرصه‌ای برای حضور به دست آوریم و حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی افزود: در واقع خداوند مسیر را برای من هموار کرد و در بخش مهمی از دوره زندگی خود، به سمت و سوی آموزش و پرورش و در نهایت سازمان پژوهش سوق یافتم. از همراهی و همکاری دوستان در این سال‌ها بسیار متشکرم.

وی در ادامه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده ارائه کرد و گفت: تلاش ما این بود که بتوانیم طیف گسترده‌ای از دانش‌آموزان را مورد توجه قرار دهیم و بتوانیم مسیر این عزیزان را به سمت مثبت سوق دهیم که البته نتایج خوبی نیز به دست آمد. امیدوارم که با بسترهایی که ایجاد شده، شاهد رویدادهای خوبی در این عرصه باشیم.

در بخش دیگری ملکی از اقدامات انجام شده تشکر کرد و گفت: ایشان با صداقت تمام هر آنچه در توان داشتند به کار بردند، لذا منشأ برخی از کارهای مفید و ضروری سازمان پژوهش شدند که بارزترین آن‌ها برنامه درسی غیر حضوری است که استعداد دارد به برنامه درسی ترکیبی تبدیل شود. در بحث رمزینه‌ها و سایر بخش‌ها نیز زحمات شایانی کشیده شده که جای تشکر و تقدیر دارد. البته تقاضا دارم که ارتباط ایشان با سازمان قطع نشود و بتوانیم از راهنمایی‌های ایشان در چارچوب ضوابط بازنشستگان استفاده کنیم و از حضور ایشان در برخی از شوراها و کمیته‌ها بهره‌مند شویم.

در پایان این جلسه، ملکی با اهدای لوح و هدیه‌ای از اقدامات و تلاش‌های دکتر معصومه نجفی پازوکی تقدیر و تشکر کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار