ملکی: توجه به سیاست‌های جمعیتی در برنامه‌های درسی الزامی است

تهران (پانا) - معاون وزیر گفت بحث تلفیق شایستگی‌ها در آموزش عمومی، به تنهایی نیازمند یک کار نرم‌افزاری و برنامه‌ریزی و در ادامه بخش اجرایی را می‌طلبد. بر همین مبنا باید راهنمای برنامه درسی کار و فناوری را با اشتراک در بین 10 حوزه دیگر طراحی و یک نگاه گسترش یافته تلفیقی را دنبال کنند.

کد مطلب: ۱۲۴۹۹۲۹
لینک کوتاه کپی شد
ملکی: توجه به سیاست‌های جمعیتی در برنامه‌های درسی الزامی است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مراسم گرامیداشت روز زن در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با حضور رئیس سازمان و تمام بانوان این سازمان به صورت حضوری و وبیناری برگزار شد.

ملکی در ابتدای جلسه، ضمن تبریک تولد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن، گفت: این روز را بر تمامی زنان جامعه که فعالانه در بخش‌های مختلف جامعه فعالیت دارند و جزء مهمی از خانواده نیز هستند، تبریک می‌گویم. تقارن این روز عزیز با تولد امام خمینی (ره)، بسیار مبارک است. در ادامه نیز لازم است که از فرد فرد همکاران سازمان تشکر کنم که در تمام بخش‌های سازمان به صورت متعهدانه فعالیت دارند و سازمان را در رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت یاری می‌کنند.

وی با قرائت آیه 21 سوره روم، بیان کرد: این آیه منشور خانواده سعادتمند است لذا اگر کسی بخواهد از یک آیه قرآن دلالت‌هایی در زمینه خانواده دریافت کند تا به سمت خوشبختی و تعادل حرکت کند، همین آیه است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: همان‌طور که مستحضر هستید، آیه به معنای نشانه است و نشانه نیز با ماهیت کل خود سنخیت دارد. هر جزئی که نشانه یک چیز وسیع تر باشد باید ویژگیهای کل در جزء نیز ساری و جاری باشد.

خانواده باید نشانه‌های اسماء الهی را نسبی ساری و جاری کند

ملکی بیان کرد: در واقع هر آنچه به طور مطلق در خدای متعال وجود دارد، به طور نسبی در خانواده نیز باید دیده شود، زیرا در غیر این صورت نشانه بودن، معنا پیدا نمی‌کند. در همین راستا وقتی می‌گوییم خدای متعال علیم است، خانواده نیز باید با علم اداره شود. خدای متعال رحیم است لذا خانواده باید با رحمت باید اداره شود. خدای متعال ودود است بنابراین خانواده با مودت باید اداره شود؛ بنابراین وقتی تمامی اسماء حسنی، به طور مطلق در وجود خدای متعال قرار دارد، این ویژگی‌ها به طور نسبی در خانواده نیز می‌تواند ساری و جاری باشد.

وی ادامه داد: خانواده مخلوق است بنابراین خانواده شامل دو مؤمن یک مرد و زن، باید نشانه‌های اسماء الهی را به طور نسبی ساری و جاری کند. خدای متعادل عادل مطلق است بنابراین در خانواده باید عدل حاکم باشد زیرا خانواده نشانه خداوند است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تأکید کرد: در این آیه بیان شده که از جنس خود شما یعنی مردان، زوجی آفریدیم تا در کنار آن‌ها آرامش پیدا کنید. آرامش از جمله نکات بسیار مهم در زندگی است زیرا اگر آرامش نباشد، خانواده و فرد از هم می‌پاشد. در واقع آرامش مانند ملاطی قوی، روابط را محکم نگاه می‌دارد لذا فلسفه تشکیل خانواده در اندیشه دینی سکینه قلب است. بر همین مبنا، اولین چشم روشنی خداوند بر سر سفره عقد به زن و شوهر داده می شود، مودت است.

ملکی اظهار کرد: بدیهی است که برخی از اعمال ناصحیح و اشتباهات ممکن است، این مودت را ضعیف کند. مودت به معنای ابراز محبت است و نشان از معجزه‌ای دارد که در زندگی به دنبال دارد. بدیهی است که زن و مرد با ابراز محبت می‌توانند، علایق خود را نشان دهند لذا زن و مرد مؤمن باید اهل مودت یعنی ابراز محبت باشند. در واقع محبت در دل است اما مودت در رفتار است. به عبارتی مودت محبت عریان است و مکتوم در دل نیست.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه این آیه به کلمه رحمت اشاره شده است؛ رحمت نیز به معنای رفع نیاز است زیرا خداوند رافع نیاز بندگان خود است. در این آیه نیز بر رفع نیازهای عاطفی زوجین تأکید شده است زیرا این امر باعث پایداری خانواده خواهد شد و بی‌توجهی به آن باعث مشکلاتی خواهد شد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: در بخش پایانی این آیه، خداوند شرطی را مشخص می‌کند که در آن این سؤال مطرح می شود که آیا همه افراد و زوجین اهل مودت هستند؟ بدیهی است که اگر همه افراد اهل این امر بودند، طلاق و گسستگی وجود نداشت لذا خداوند می‌فرماید که شرط مودت، این است که هر دو نفر اهل تفکر، خردورزی و اندیشه باشند زیرا افرادی خردمند به خاطر مباحث جزئی اساس زندگی را دچار مشکل نخواهند کرد و رکن اصیل خانواده را خدشه‌دار نخواهند کرد. در بین عرب عقال به معنای وسیله‌ای است که پای شتر را می‌بندند تا فرار نکند بنابراین عقل نیز بند انسان است تا گرفتار نفس اماره، یا برخی تصورات و توهمات نشود. بدیهی است که اگر افراد اهل تفکر و تعقل نباشند دچار آسیب خواهند شد.

ملکی ادامه داد: از مجموعه این آیه یک مثلث خوشبختی به دست خواهد آمد که اضلاع آن شامل مودت، رحمت و تفکر است که در مرکز آن فلاح و رستگاری قرار دارد. زندگی مشترک مولای متقیان و حضرت زهرا (س) نیز، نمونه واضحی از این زندگی است لذا این بزرگواران می‌توانند اسوه ما باشند بنابراین ما هر چه خود را به آنان نزدیک‌تر کنیم، موفق‌تر خواهیم شد.

وی بر لزوم توجه به جایگاه زن در جامعه تأکید کرد و گفت: در مقطعی از تاریخ، گاهی انسانیت زن و گاهی زن بودن او، انکار شده است اما اسلام از هر دو این جنبه‌ها حمایت می‌کند. در صدر اسلام، تولد دختران باعث شرمگین شدن مردان بود زیرا آنان زن و دختر را مایه ننگ می‌دانستند. زنده به گور کردن دختران نیز از جمله شواهد تاریخی است اما با ظهور اسلام، عزت، شرف و موقعیت به زنان هدیه شد. حضرت زهرا (س) نیز در پرتو همین اندیشه دینی پرورش یافت و عظمتی یافت که به واسطه آن مادری 11 امام بزرگوار و همسری مولای متقیان را به دست آورد. همان‌طور که مستحضر هستید، سوره کوثر نیز در شان این بانوی گرامی نازل شد. در سوره کوثر، خداوند حضرت فاطمه (س) را منبع خیر فراوان و ادامه نسل پیامبر (س) می‌خواند. در واقع کوثر به معنای خیر دائم و در حال جوشش است. به همین خاطر نسل ایشان تا امروز نیز ادامه پیدا کرده و افراد بزرگی چون امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نیز در ادامه نسل ایشان، ظهور پیدا کردند که نشان دهنده خیر کثیر است. از عقبه این بانوی بزرگوار افرادی به ظهور رسیده‌اند، در دنیایی که سکولاریسم غلبه داشت، انقلاب اسلامی را شکل دادند و مذهب را زنده کردند. بخشی از این خیر کثیر در وجود سید حسن نصرالله و در لبنان دیده می شود زیرا ایشان در مقابل دشمنان اسلام ایستاده است. در واقع این آیه در کل تاریخ جریان داشته و خواهد داشت.

مرد و زن در انسانیت و تعالی روح تفاوتی با یکدیگر ندارند

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: گاهی نیز زن بودن زنان انکار شده است تا جایی که زن به جای خرج کردن عواطف خود در درون خانواده به سمت دیگری سوق داده شدند. امروز هر کجا که بخواهند یک هجوم فرهنگی ایجاد کنند، تلاش می‌کنند که جامعه با یک شبیخون فرهنگی مواجه کنند لذا از وجود زنان و دختران بهره می‌برند. استفاده از زنان برای تبلیغ کالا، یکی از این موارد انکار زن بودن زنان است و امروز به عنوان یک آسیب در جامعه ما نیز دیده می شود.

ملکی خاطرنشان کرد: در اندیشه دینی، مرد و زن به واسطه انسانیت و تعالی روح تفاوتی با یکدیگر ندارند لذا مسیر کمال برای هر دو جنس باز است و تفاوت در ویژگی‌ها و برخی مختصات جسمی و روانی است بنابراین حقوق زنان و مردان مشابه نیست اما مساوی است. در این راستا حقوق زن و مرد با سرشت آنان برابری دارد بنابراین قوانین متناسب با ظرف هر جنس، دستوراتی را صادر کرده است. در واقع یک زن آگاه می‌تواند خانواده را اداره کند و مرد سالاری عملاً امری موهوم است. در اسلام، یک زن، با شناخت جایگاه خود، می‌تواند به عنوان مرکز عواطف، فرزندان و همسر خود را به درستی اداره کند. کما اینکه مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود از زنان خواستند که مراقب مردان باشند. این امر نشان می‌دهد که زن می‌تواند در داخل خانواده محوریت عاطفی داشته باشد و از این توانایی با رفتارهای محبت آمیز و عاقلانه، استفاده کند. مرد در زندگی مرزبان اما زن مهربان است و اساساً این دو فرق زن و مرد است.

وی تأکید کرد: استقبال زن از مرد در لحظات ورود به خانه، در ظاهر ادب زن است اما در باطن حکومت بر قلب مرد است. این مباحث نشان می‌دهد که ما این معادلات را در اسلام داریم اما متأسفانه کمتر به آن عمل می‌شود. ان شاالله خداوند به ما این توفیق بدهد که بتوانیم خود را با معیار و ملاک دینی تطبیق دهیم تا هم خانواده خوشبختی داشته باشیم و هم علاوه بر داشتن فرزندان سالم، خودمان نیز در آرامش زندگی خواهیم کرد.

زن و مرد مکمل هستی هستند

علی محبی نیز ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت زهرا (س) گفت: نام‌گذاری در این روز بزرگ به معنای عظمت و جایگاه زن است. در سوره ضحی نیز همین معنا و مفهوم ارائه می شود و خداوند تولد حضرت فاطمه زهرا (س) را به پیامبر اکرم (س) که از طعنه‌ها ناراحت هستند، بشارت می‌دهند تا دل ایشان آرام گیرد.

وی ادامه داد: معمولاً کارهایی که به زنان سپرده می‌شود از حیث نظم، برنامه ریزی، دقت در کار و پیگیری جدی، حقیقا یک سر و گردن جلوتر از بخش‌هایی است که به مردان محول می شود. طبیعی است که اگر با در نظر گرفتن تفاوت‌های مرد و زن، کارها را ارجاع دهیم، موفق خواهیم بود. به اعتقاد من زن و مرد مکمل هستی هستند و کسی نمی‌تواند یکی را بر دیگری برتری دهد.

در ادامه این جلسه به بانوان حاضر در جلسه و معاونین هدیه‌ای به مناسبت روز زن اهداء شد.

در ادامه این نشست جلسه شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، برگزار شد.

در ابتدا، حسن ملکی، ضمن تبریک اعیاد اسلامی پیش رو، قرآن را عامل مهمی در وحدت جامعه اسلامی خواند و گفت: انشاالله که همه ما در سایه قرآن بتوانیم، زندگی سالمی داشته باشیم؛ لذا هر کسی از قرآن زاویه بگیرد، از خود دور شده است زیرا قرآن آمده است تا ابتدا ما را با خودمان پیوند بزند.

توجه به سیاست‌های جمعیتی در برنامه‌های درسی الزامی است

وی ادامه داد: در ادامه مسیر سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، اقدامات سالانه سازمان که شامل برنامه‌های عملیاتی دفاتر است، باید مانند همیشه جدی گرفته شود. بدیهی است که آنچه در جلسه قبل مطرح شد، انتظارات و سیاست‌های کلی است که باید از صافی هم اندیشی عبور کند و پس از دریافت نظرات همه اعضاء به سمت جلو حرکت کند. در این راستا لازم است که این طرح‌ها به صورت فردی و گروهی بررسی شود تا اگر نکته، یا اصلاحی وجود داشت، اعمال شود و کار به صورت تکامل یافته، تحویل اینجانب شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، برنامه محوری را ضروری خواند و گفت: بدیهی است که بدون برنامه، هیچ حرکتی در سازمان امکان‌پذیر نیست زیرا بدون برنامه و با اقدامات مقطعی، کار به جایی نخواهد رسید و موفقیت‌ها تنها در گروه برنامه ریزی است.

ملکی بر اعمال سیاست‌های جمعیتی در کتاب‌های درسی تأکید کرد و افزود: در مسیر پیش رو، باید به مسئله سیاست‌های جمعیتی که مصوبه مجلس شورای اسلامی است، توجه ویژه شود لذا لازم است که همکاری و تعاملات بین سازمانی، در این راستا به شکل متمرکزتر و جدی‌تری دنبال شود.

وی تأکید کرد: بدیهی است که بحث پیری جمعیت معضل بزرگی برای جامعه ماست لذا اگر برای پیشگیری از این امر، بر مبنای وظایف خودمان، اقدام نکنیم، کشور دچار آسیب خواهد شد بنابراین باید از هم اکنون، کودکان امروز را برای ایفای نقش خود، در سنین بالاتر آماده کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: همان‌طور که مستحضر هستید، برنامه ویژه مدرسه «بوم» از گذشته وجود داشته است و امروز نیز توسط سازمان دنبال می‌شود اما به نظر می‌آید که برای ادامه موفقیت آمیز این برنامه، ما به یک گردهمایی در این زمینه نیاز داریم. بر همین مبنا لازم است که هماهنگی‌هایی در این زمینه انجام شود تا با همکاری دفاتر، یک گردهمایی در تهران، برای تعیین تکلیف این موضوع در سال جاری و ادامه کار داشته باشیم.

ضرورت آسیب شناسی روند توزیع کتاب در کشور

معصومه نجفی پازوکی، مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های آموزش عمومی و متوسطه نظری نیز در ادامه جلسه گفت: در سفری که به استان هرمزگان داشتم، متوجه شدم که همچنان مشکلات کتاب درسی در این استان وجود دارد. در واقع یکی از اشکالات مهم این است که در سامانه سیدا، دانش آموزان پایه ششم به پایه هفتم منتقل نشده‌اند؛ و این بخش دچار مشکل شده است.

وی افزود: مشکل دیگر، کتاب‌های معلمان است که عملاً متعلق به سال قبل است. این امر باعث شده که معلمان کتاب‌هایی بدون رمزینه داشته باشند و فاصله مشخصی به لحاظ آموزشی، بین معلم و دانش آموزان ایجاد شود لذا لازم است که برای این امر، فکری داشته باشیم.

احمدرضا امینی، مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی در توضیح مباحث مطرح شده، گفت: تا امروز به جز سه استان کتاب‌های مازاد نیز مرجوع شده و هیچ استانی اعلام کمبود نداشته است. حتی استان هرمزگان نیز چیزی از کمبود کتاب اعلام نکرده است. مسئله اینجاست که در بخش پایه هفتم حتی کتاب مازاد نیز وجود دارد اما هنوز چیزی به ما ارجاع نشده است لذا از این نظر جای نگرانی نیست.

ملکی نیز در پاسخ به مباحث مطرح شده در جلسه، بیان کرد: از آنجایی که مشکلات اینگونه و تعبیراتی نظیر این، بارها شنیده شده است و اخباری از این دست وجود دارد؛ لازم می‌دانم که به این امر بپردازیم. در واقع این مباحث نشان از آسیب‌هایی دارد که باید به درستی شناسایی شود.

وی افزود: ما در این راستا جلسه‌ای نیز برگزار کردیم که بر مبنای آن یک کار کوتاه مدت و بلند مدت برای سال آینده پیش بینی شد تا بتوانیم آسیب‌ها و مشکلات را کاهش دهیم. بدیهی است که ما باید از طریق بررسی‌های دقیق و یافتن عوامل مؤثر در این شرایط، کار را دنبال کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: بر همین مبنا تشکیل یک کارگروه در راستای ریشه‌یابی مشکلات و ارتباط با استان‌ها، یک ضرورت جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد. لازم است که ما بتوانیم، یک ساماندهی جدی در این بخش داشته باشیم.

برنامه درسی کار و فناوری مورد نقد و بررسی قرار گرفت

ملکی بیان کرد: همان‌طور که مستحضر هستید، 11 گروه و حوزه تربیت و یادگیری وجود دارد که در برنامه درسی ملی نیز، مصوب شده است لذا تلاش ما اجرایی کردن این بخش است و اقداماتی در دست انجام قرار دارد.

وی ادامه داد: یکی از مباحث مهم در این مسیر، گروه کار و فناوری است زیرا این بخش با 10 حوزه دیگر به لحاظ ماهیت متفاوت است. در این راستا ما باید درباره مهارت‌های پایه، شایستگی‌ها و مهارت‌های غیر فنی، تصمیم گیری کنیم. در ادامه نیز باید بدانیم که برنامه‌ها چگونه با برنامه‌های درسی ده‌گانه اتصال پیدا می‌کند. بر همین مبنا نیز، لازم است که کار و فناوری، در یک ایفای نقش سه‌ضلعی باید تعیین تکلیف شود لذا باید بدانیم که چه میزان کار انجام شده و این عرصه اساساً چه نسبتی با آموزش نظری یا بخش فنی و حرفه‌ای دارد؟

معصومه نجفی نیز بیان کرد: درگذشته یک تعداد کتاب درون حوزه کار و فناوری وجود داشت که در دفتر فنی و حرفه‌ای تولید می‌شد اما با توجه به برنامه‌های تحولی این مسیر دچار تحول شد. بر همین مبنا به محض تدوین برنامه حوزه‌ها، این بخش نیز دچار تحول شد و اهداف و محتوا در امتداد دوره ابتدایی تعریف شد. تلاش ما این بود که به گونه‌ای مسیر را دنبال کنیم که یک درهم تنیدگی با سایر حوزه‌ها را نیز مد نظر قرار دهیم.

وی افزود: بحث شایستگی‌های پایه اقدامی است که هم اکنون در دست انجام داریم البته در این راستا لازم است که بخش‌های مختلف این امر مورد نقد و بررسی قرار گیرد. بحث سواد دیجیتال نیز نکته دیگری است که با توجه به دوره کرونا شدت پیدا کرد. این بحث از جمله ضرورت‌های جدی بود لذا ما سعی کردیم که در این عرصه اقدامات بنیادینی را شکل دهیم بنابراین نزدیک به یک سال است که در این بخش کار می‌شود.

در ادامه جلسه یزدانی رئیس گروه پژوهش و برنامه ریزی آموزشی حوزه تربیت و یادگیری کار و فناوری گزارشی درباره برنامه کار و فناوری ارائه کرد و گفت: هم اکنون، 11 حوزه تربیت و یادگیری وجود دارد که باید در شش ساحت مورد بررسی قرار گیرد لذا تلاش ما حرکت به این سمت است.

وی افزود: در این مسیر تمام محتواها و سرفصل‌های کتاب‌ها با حضور کارشناسان حوزه‌های مختلف این بخش تحلیل و بررسی قرار گرفت.

این پژوهشگر، در ادامه درباره جزئیات این طرح توضیحاتی برای حاضران ارائه کرد و ابعاد مختلف این گزارش مورد بررسی قرار گرفت.

ملکی نیز در این بخش گفت: به نظر می‌رسد که مسیر موثرتر و ماندگارتر این است، که بتوانیم شایستگی‌های پایه را به بدنه آموزش عمومی تزریق کنیم زیرا در این صورت، امکان نهادینه کردن کار و فناوری وجود خواهد داشت. به نظر می‌رسد که در غیر این صورت افزایش ساعت‌های آموزش، به دلیل شکل مجزای آن، اثر کمتری خواهد داشت و کار عملاً ماندگار نخواهد شد.

وی افزود: در این راستا لازم است که از روندهای مجزا و جداگانه پرهیز کنیم زیرا اگر چنین نگاهی را دنبال کنیم، وضع بدی را در این عرصه به دست خواهیم آورد. در واقع تلفیق چاره این عرصه است لذا باید به تلفیق شایستگی‌ها در بدنه آموزش بیندیشیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تأکید کرد: اگر دانش‌آموزی با این نگاه وارد فنی و حرفه‌ای شود، با این عرصه ناآشنا نیست و فهم درستی از این عرصه خواهد داشت البته لازم است که تلفیق ابتدا در بین افراد و اذهان برنامه ریزان شکل گیرد تا در ادامه به عرصه دروس وارد شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تأکید کرد: امروز بسته‌های تربیت و یادگیری، در دست تولید قرار دارد لذا باید این موضوع، به صورت جدی، مورد توجه قرار دهیم. بدیهی است که اگر بسته‌ها خالی از این شایستگی‌ها باشد، کار عملاً به ثمر نخواهد رسید. متأسفانه امروز ما دچار ضعف مهارتی هستیم و این موضوع یکی از مسائل مهم ما در عرصه تعلیم و تربیت است. موضوع این است که دانش و مفاهیم در ذهن دانش آموزان فراوان است اما قادر به انجام کاری نیستند و توانایی مهارتی ندارند بنابراین ما باید از این فرصت استفاده کنیم و از بر این بخش تمرکز جدی داشته باشیم.

افشار بهمنی، مدیرکل دفتر تالیف کتابهای فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیز ضمن تشکر از اقدامات انجام شده، بیان کرد: لازم است که ما یک نگاه تعادلی به ابعاد مختلف کار داشته باشیم. در واقع ما یک نگاه تعادلی در بحث تلفیق و ارائه مستقل نیاز داریم زیرا هر کدام از این عرصه‌ها دارای ابعاد، مسائل و چالش‌هایی هستند لذا باید این مباحث احصاء شود.

وی افزود: در این راستا اگر بتوانیم بین نگاه تلفیق و نگاه مستقل یک تعادل ایجاد کنیم، شاید بتوانیم موفقیت بیشتری را به دست آوریم.

مدیرکل دفتر فنی حرفه‌ای و کاردانش تصریح کرد: در سنوات گذشته به شایستگی‌های حرفه‌ای توجه بسیار بیشتری انجام شد اما امروز با توجه به اولویت‌های روز، روی شایستگی‌های فناورانه تمرکز بیشتری وجود دارد اما هر دو اهمیت دارد لذا باید هر دو بخش را به موازات یکدیگر دنبال کنیم.

علی محبی، معاون برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز بیان کرد: در این بخش سه مسئله وجود دارد که باید به آن توجه کرد. کمبود زمان اختصاص یافته به حوزه کار و فناوری یکی از این مباحث و چالش‌هاست. ارتباط حوزه کار و فناوری با دوره آموزش عمومی و فنی حرفه‌ای نیز مسئله دیگری است که باید به آن فکر کنیم. بحث کل شایستگی‌های مربوط به کار و فناوری نیز نکته دیگری است که باید در کنار شایستگی‌های عمومی در دروس مورد توجه قرار گیرد. این سه موضوع مکمل یکدیگر هستند اما اجرای آنان، نیازمند چیزی فراتر از نکات دستوری است.

وی افزود: در این راستا لازم است که در پژوهش مورد نظر ارتباطات تعاملی مورد توجه قرار گیرد و ارتباطات حوزه‌های 11 گانه به صورت دو طرفه، دیده شود تا طرح مورد نظر، بتواند به عنوان راهنمای تحصیلی ورود به فنی و حرفه‌ای عمل کند.

ماندگاری یادگیری در آموزش تلفیقی بیشتر است

حسن ملکی در ادامه جلسه به جمع بندی مباحث مطرح شده، پرداخت و گفت: بحث تلفیق شایستگی‌ها در آموزش عمومی، به تنهایی نیازمند یک کار نرم افزاری و برنامه ریزی و در ادامه بخش اجرایی را می‌طلبد. بر همین مبنا باید راهنمای برنامه درسی کار و فناوری را با اشتراک در بین 10 حوزه دیگر طراحی کنند و یک نگاه گسترش یافته تلفیقی را دنبال کنند.

وی ادامه داد: در طراحی این بخش اما، باید با کارشناسان حوزه‌های دیگر تبادل نظر و گفتگو انجام شود زیرا بدون راهنمای برنامه درسی کار امکان‌پذیر نیست. بر همین مبنا ما نیازمند یک نقشه راه هستیم که با اتفاق نظر کلیه گروه‌ها امکان‌پذیر خواهد شد لذا هر گروهی باید در کار خود از این راهنما الهام بگیرد و سهم خود را محقق کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تأکید کرد: روشن است که کار در این عرصه نیازمند سعه‌صدر است و به یک‌باره این امر ممکن نیست. تجربه جهانی نیز این امر را نشان می‌دهد که ما نیازمند مباحثه‌ها و مذاکرات متعدد هستیم.

وی ادامه داد: بحث سواد دیجیتالی نیز مورد دیگری است که باید بر آن متمرکز شویم و بخشی از آن به آموزش عمومی مرتبط است اما باید جنبه تخصصی را نیز مورد توجه قرار دهیم. به عنوان مثال باید بدانیم سواد دیجیتالی معلمان شامل چه مباحثی است؟ زیرا این بخش فراتر از آموزش عمومی است و نیازمند یک نقشه و راهنمای برنامه درسی است. بازنگری ساعات درسی، کار و فناوری از جمله اقداماتی است که باید در ادامه راه مورد توجه قرار گیرد زیرا این ساعات نیز از دل همان مباحث باید تعیین تکلیف شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: امروز دانش آموزان و دانشجویان ما فقر مهارتی و فناوری دارند لذا ما باید با تمرکز بر این برنامه، به این ضعف‌ها بپردازیم. آموزش جداگانه عمر طولانی ندارد و آموزش تلفیقی ماندگارتر است زیرا در ذهن فرد یک شبکه ایجاد می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار