الگوی طرح ملی اتقان مورد بازبینی نهایی قرار گرفت

تهران (پانا) - جلسه کارگروه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور با حضور معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۵۱۰۷۰
لینک کوتاه کپی شد
الگوی طرح ملی اتقان مورد بازبینی نهایی قرار گرفت

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در ابتدای جلسه علی محبی، ضمن تبریک اعیاد پیش رو گفت: امیدواریم که خداوند متعال به ما توفیق دهد که با الگو و سرمشق قرار دادن ائمه اطهار به ویژه حضرت علی(علیه‌السلام) و حضرت فاطمه(سلام‌الله علیها)، بتوانیم خود را در مسیر تعالی قرار دهیم.

حسن فلاح دبیر کارگروه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور در ادامه جلسه، ضمن تشکر از همکاری‌های اعضاء در مسیر اقدامات این کارگروه گفت: در بحث عملیاتی سازی فرازهای شناسنامه اقدامات ملی، یک یادداشتی برای اعضاء ارسال شده است. در این راستا، بندهای هفت گانه که جزء وظایف این کارگروه است و باید به آن بپردازیم را مورد توجه قرار دادیم لذا لازم است که با نظرات اعضاء بتوانیم به توسعه این بخش بر مبنای پیشنهاد‌های همکاران بپردازیم.

در این بخش، رضا نباتی کارشناس قرآن و معارف سازمان پژوهش گفت: یکی از پایه‌های اصلی این طرح، معاونت آموزش ابتدایی است لذا بررسی جایگاه این بخش و حضور همکاران در این قسمت، ضروری است زیرا بخشی از مبحث اجرایی منوط به همکاری این قسمت است. در ادامه نیز لازم است که مباحث اقتصادی در مورد طرح آزمایشی استان البرز نیز، مورد توجه قرار گیرد.

علی محبی معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان در ادامه جلسه بر لزوم توجه به این بخش تأکید کرد و گفت: لازم است که برای این بخش و پرداخت‌ها، یک فرآیند زمانی، مشخص شود و با بررسی‌های لازم موانع را برطرف کنیم، زیرا در غیر این صورت برای ادامه مسیر با مشکلاتی جدی مواجه خواهیم شد.

الگوی طرح ملی اتقان مورد بازبینی نهایی قرار گرفت

در ادامه جلسه، فلاح گزارشی درباره تغییرات طرح بررسی نهایی الگوی بازبینی شده فرایندهای طرح ملی اتقان برای اجرای سراسری ارائه کرد و گفت: بر مبنای نظرات مطرح شده، کار به سمت تکامل بیشتری سوق پیدا کرده است لذا امروز به بررسی شکل نهایی و کاری که در آن نظرات اعمال شده است، خواهیم پرداخت. در این راستا لازم است که بر روی گام‌های 11 گانه، یک مرور نهایی داشته باشیم تا اگر موردی بود، بتوانیم برطرف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: قبل از تربیت مدرسان استانی، گروهی که قرار است کار را اجرا کند، نیازمند یک دوره آموزشی و اجرایی است. در مرحله سوم می‌توانیم به شناسایی مدرسان استانی بپردازیم.

دبیر کارگروه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور تصریح کرد: در گام چهارم برای دعوت از راهبران، نیاز است که رؤسای اداره تکنولوژی و دوره‌های اول و دوم ابتدایی را وارد دوره توجیهی کنیم زیرا این دوره‌ها به نحوه‌ی اجرای ما بسیار کمک می‌کند و چنانچه افراد توجیه نباشند، کار با موانع متعددی رو به رو خواهد شد.

محبی نیز در این بخش بیان کرد: لازم است که بخشی از مبانی کار کاملاً مشخص شود. به عنوان مثال تعریف راهبر و میزان ساعات آموزش ضمن خدمت این بخش، نیازمند رفع ابهامات است زیرا این طرح دارای ابعاد بسیار بزرگی است. بر همین مبنا لازم است که هم افزایی، هم دلی و انسجام را مورد توجه قرار دهیم لذا همکاری با بخش‌های دیگر وزارتخانه که عملاً مجری اصلی هستند، ضروری است زیرا در غیر این‌صورت کار در مسیر خود دچار مشکلات جدی خواهد شد.

عرفانی نسب نماینده معاونت پرورشی در ادامه بیان کرد: اهتمام رئیس سازمان پژوهش به برگزاری این کارگروه قابل تحسین است اما لازم می دانم که بتوانیم در مسیر جمع بندی گام برداریم زیرا در غیر اینصورت امکان طولانی شدن کار و نرسیدن به مرحله اجرا وجود دارد. در واقع باید تلاش کنیم که دچار دور باطل نشویم زیرا اختلاف نظرات همیشه وجود دارند، و مباحث نظری می توانند مدت های مدید ادامه پیدا کنند.

معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری نیز بیان کرد: تداخل حوزه نظری و اجرایی همواره کار را دچار مشکل خواهد کرد. بر همین مبنا ما باید برنامه‌ریزی درسی این طرح را شامل محتوا، روش‌های یادگیری، ارزشیابی، ویژگی‌های مدرسان و ... را مورد توجه قرار دهیم. در ادامه مسیر، برنامه اجرایی توسط کمیته موظف باید دنبال شود بنابراین لازم است که مباحث را تفکیک کنیم و از تداخل موقعیت‌ها پرهیز کنیم.

فلاح نیز خاطر نشان کرد: پیشنهادهای ارائه شده کاملاً درست است اما حضور محکم ما در این بخش نیز مبنی بر تمایل ما به اجرا نیست.

عرفانی نسب نیز در ادامه جلسه گفت: سازمان پژوهش دارای دو نقش مهم است که یکی از آنها دبیر این کارگروه به شمار می‌رود و در ضلع دیگر می‌تواند مجری باشد که در صحن علنی کمیسیون مصوب شده و دستگاه‌های مجری آن تعیین شده است.

وی افزود: بدیهی است که اگر بخواهیم بر روی هر اقدام زمان زیادی صرف کنیم، دچار مشکل خواهیم شد. در این راستا لازم است که مجری تعیین شده را مورد توجه قرار دهیم و کار را در بخش اجرایی به این حوزه واگذار کنیم.

نباتی نیز در این بخش، خاطرنشان کرد: از گذشته نیز آموزش معلمان بر عهده سازمان پژوهش بوده است لذا ما نباید اجازه دهیم که برگزاری چنین دوره‌هایی از مسیر سازمان خارج شود. عدم توجه به تجربیات سازمان، باعث آشفتگی کار خواهد شد بنابراین سازمان پژوهش باید مدل برگزاری دوره و محتوا را تعیین کند.

وی ادامه داد: در ادامه مسیر اما لازم است، اقداماتی که سایر ارکان باید انجام دهند، را تعیین کنیم تا از اصطحکاک بین ارکان مختلف پیشگیری کنیم و به سمت هم‌افزایی پیش برویم.

مهدی جلالی نیز تأکید کرد: اگر بتوانیم کاری کنیم که دوره آموزشی قرآن معلمان بتواند به دانشگاه فرهنگیان منتقل شود، بسیار عالی است زیرا هم، زیرساخت‌های این عرصه موجود است و هم، امکانات بهتری برای این امر وجود دارد. بدیهی است که هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان نیز، دارای اولویت در آموزش به معلمان هستند.

معاون مدیرکل حوزه ریاست تصریح کرد: یکی از اشکالات مهم در این بخش، جزیره‌ای فکر کردن در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش است لذا کمیسیون باید بتواند به دنبال وحدت بخشی در این عرصه باشد. دانشگاه فرهنگیان نیز یکی از ابعاد مهم است که باید به آن توجه کرد بنابراین حتماً باید ظرفیت‌ها در این بخش نیز دیده شود.

در ادامه جلسه فلاح درباره دیگر جزئیات طرح توضیحاتی ارائه کرد و ابعاد دیگر این پروژه توسط آقای فریدونی، خانم دکتر صمدی و حجت‌الاسلام محمدی و آقای دانشفر مورد بحث و بررسی و بازبینی قرار گرفت.

علی محبی معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در جمع بندی این جلسه بیان داشت: طرح اتقان از موضوعات بسیار مهم می‌باشد که علیرغم اهمیت آن متأسفانه مشمول مروز زمان شده و بهتر است که زودتر عملیاتی شود.

وی افزود: عرفانی نسب برخی کارهای مربوط به هزینه‌های دوره آموزشی و محتوای دوره و غیره را پیگیری کند؛ ضمن آنکه انتظار دارم برنامه درسی طرح اتقان با تأکید بر عناصر اصلی برنامه درسی شامل اهداف، محتوا، روش تدریس و ارزشیابی شده و دقیق بازنگری شود تا به بهترین شکل ممکن تدوین و اجرا شود.

معاون سازمان پژوهش بازنگری وظایف راهبران آموزشی را نکته مهم دیگر خواند و گفت: لازم است که جلسه‌ای با حضور نمایندگان معاونت توسعه منابع، معاونت پرورشی، معاونت ابتدایی و سازمان پژوهش برگزار شود و یک راهکار اجرایی دقیق برای رفع مسائل ساختاری و نیروی انسانی این طرح، تهیه شود؛ در عین حال با سازمان امور استخدامی کشور هم مکاتبه شود که برای همه مناطق آموزش و پرورش کد شغلی مورد نیاز طرح، در ساختار دیده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار