«دیدار به قیامت» علیرضا آسانلو در گالری مژده
تهران (پانا) - علیرضا آسانلو تازه ترین مجموعه نقاشی هایش را عصر جمعه اول بهمن ماه در گالری مژده رونمایی میکند.
به گزارش روابط عمومی این نمایشگاه؛«دیدار به قیامت»عنوان جدیدترین مجموعه نقاشی علیرضا آسانلو است. این مجموعه شامل ۱۰ اثر با موضوع سیری در تفکر صادق هدایت است.
بهناز رضائی فرد، پژوهشگر هنر، در متنی برای معرفی مجموعه دیدار به قیامت علیرضا آسانلو نوشته است:
«در این مجموعه با اندکی تأمل می توان دریافت، پرتره های صادق هدایت با تخّیل،احساس و تجسم هنرمند و با گفته پردازی خاص او به صورت های مختلف و با بیانی متفاوت ، بدون ارجاع بیرونی، از نو خلق شده اند، گوئی می خواهند ذهن مخاطب و بیننده ، با سیری پیوسته و مداوم ، بین دو عالم تخیل و عالم واقع ، در تکاپو باشد و همراه با لذت این سیر و تکاپو ، خود مخاطب ، به شناختی نمادین از سوژه دست یابد.»
علیرضا آسانلو متولد ۱۳۵۳ در حیطه نقاشی، طراحی و مجسمه، بیش از ده نمایشگاه انفرادی وجمعی داشته که بیشتر آنها برای فروش ارائه نشده و تاکید هنرمند بر مضامین ارزشی یعنی زندگی به عنوان اصلی ترین موضوع و انسان، عالی ترین پرسوناژ برای پرداختن بوده و ثمره ی این تلاش شش نمایشگاه انفرادی طراحی و نقاشی است.
در حوزه ی مجسمه سازی، شاخص ترین آثار وی، ساخت مجسمه های فیگوراتیو مفهومی با بیانی منحصر به فرد است و همچنین از دیگر فعالیت های وی در این زمینه ساخت سردیس هایی از بزرگان فرهنگ و هنر سرزمین مان است.
مجسمه های برنزی از ملک الشعرای بهار، محمد رضا شجریان ، عزت الله انتظامی، غلامحسین امیرخانی، مرتضی ممیز، جلیل شهناز،پروفسور رضا ، پروفسور ستوده، پروفسور گنجی، زنده یاد عباس کیارستمی، پرویز تناولی، محمد احصایی، پرویز کلانتری، غلامرضا تختی ، سلمان هراتی و ضیاالدین امامی که در اماکن فرهنگی و هنری و دانشگاهی و موزه ها نصب است ، از جمله آثار شناخته شده اوست.
در سال ۱۳۹۵ در اولین سمپوزیوم بین المللی نقاشی پاریس از طرف یونسکو دعوت شد، و در حضور هنرمندان مدعو مسترکلاس برگزار کرد، علیرضا آسانلو در سفر خود به آمریکا در سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ با نمایش آثار خود در واشنگتن و مریلند سخنرانی هایی متعددی درباره روند تاریخ هنر معاصر ایران ایراد نمود.
سهراب احمدی، منتقد هنری، در بخش هایی از استیتمنت نمایشگاه نوشته است: « در مجموعۀ «دیدار به قیامت» چهره از بیانی روشن و واضح تا کارکردی محو و مخدوش شبکههای معنایی تابلو را میسازد. شیوۀ رنگگذاری و ترکیب مواد در رسیدن به چهرههایی گسسته، تکه تکه شده و مخدوش ورود به دنیای یک «دیگری» با جنبههایی ناشناخته و وهمانگیز است .این ورود ما را با پرسشهایی هستیشناسانه مواجه میکند .تکه تکه شدن دلالتهای چهره و مرکزیتزدایی از عنصر صورت در تعریف چهره وجهی تازه از ناشناخته ماندن دیگری و مواجه با دنیایی به جز دنیای «روبرو» است .این دیگری همان کسی است که نقاش نه در یک زمان روایی و خطی بل در فضا-زمانی درونی و زیسته شناخته و به آستانۀ ادراک و شناخت «او» رسیده است
... شور نقاش در پرداختهای رنگی خود، دخالت مستقیم دست بدون قلممو در تعدادی از تابلوها ، حجم رنگ و عوامل دیگر اثبات میکنند که چگونه نقاش نیروهای حسی را به حرکت مبدل کرده و شور درونی را به شوری بیرونی و بی زمان مبدل میکند.»
نمایشگاه دیدار به قیامت علیرضا آسانلو عصر جمعه اول بهمن ( ساعت ۱۶ تا ۲۰ ) در گالری مژده افتتاح و تا ۱۲ بهمن به تماشا خواهد بود.
ارسال دیدگاه