یک کارشناس مشاوره در رودهن:

نقش سازنده و حمایت‌گر مشاوران تحصیلی در مدارس

رودهن (پانا) - یک کارشناش مشاوره و آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش رودهن در کارگاه تئوری انتخاب در اتاق مشاوره و جلسه هم‌اندیشی مشاوران، نقش مشاوران تحصیلی را در مدارس، حمایت‌گر، سازنده و به‌ نفع دانش‌آموز دانست.

کد مطلب: ۱۲۴۸۸۹۸
لینک کوتاه کپی شد
نقش سازنده و حمایت‌گر مشاوران تحصیلی در مدارس

کارگاه آموزشی تئوری انتخاب در اتاق مشاوره به منظور تشریح و هم اندیشی پیرامون تئوری انتخاب با حضور کلیه مشاوران و رابطان مشاور مدارس و صدیقه کاظم‌پور کارشناس مشاوره و آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش رودهن در سالن اجتماعات این اداره برگزار شد.

در ابتدای جلسه کاظم‌پور، به توضیح اهمیت حضور مشاوران تحصیلی در مدارس پرداخت و ضرورت داشتن تخصص، مهارت و مطالعات کافی آن‌ها در زمینه شناخت دانش‌آموزان را مورد تأکید قرار داد.

در ادامه، معصومه عابدینی از مشاوران فعال مدارس رودهن نیز به تشریح تئوری انتخاب و تسلط مشاور در هنگام مشاوره به دانش‌آموز، پرداخت و بیان کرد: اولین نکته‌ای که در هنگام مشاوره تحصیلی بسیار با آن درگیر هستیم بی‌انگیزگی دانش‌آموزان است و این‌‌که چگونه این مشکل را حل کرده و انگیزه کافی را در آن‌ها به وجود آورد. نوسانات انگیزش در تئوری انتخاب مساوی با ناکامی حاصل عدم ارضای نیاز‌ها است.

وی اظهار کرد: محرک‌ رفتار هر فرد پنج نیاز ژنیتیکی اوست که شامل نیاز‌های جسمانی و جنسی، نیاز به تعلق، نیاز به دیده شدن، نیاز به آزادی و حق انتخاب و نیاز به تفریح و نشاط است. بر اساس این نیاز‌ها در حین مشاوره هرجا لازم باشد باید تاثیری که نیاز‌ها بر رفتار فرد می‌گذارد و نقش آن روی انگیزه دانش‌آموز و تفهیم و آموزش داده شود.

سپس قدیر قدیری از دیگر مشاوران مطرح مدارس رودهن درباره چالش‌های هدایت تحصیلی در پایه دهم و یازدهم مواردی را مطرح و تصریح کرد: برای دانش‌آموزان از بدو ورود به پایه دهم در هر کدام از شاخه‌های نظری، فنی‌حرفه‌ای و کار و دانش، این امکان توسط آموزش و پرورش فراهم شده است که بنا به هر دلیلی که دیگر تمایل به ادامه تحصیل در رشته فعلی خود را ندارند، تغییر رشته بدهند و در این زمینه مانعی وجود نداشته باشد و تنها شرط آن مجاز بودن ورود دانش‌آموز به رشته مورد نظر در برگه هدایت تحصیلی پایه نهم، است.

وی در رابطه با مراحل این تغییر رشته، جدول و عناوین دروس مورد نیاز و تطبیق دروس را در فرایند تغییر رشته در پایه یازدهم برای ورود به پایه دوازدهم‌ مطالبی را بیان کرد.

خبرنگاردانش‌آموز: نازنین زهرا افراه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار