یک دبیر زبان انگلیسی:

آموزش و یادگیری زبان بین‌المللی انگلیسی در مدارس نیازمند بازنگری تخصصی است

رودهن (پانا) - دبیر زبان انگلیسی مدرسه شهید بهشتی آموزش و پرورش رودهن آموزش و یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین‌المللی، در مدارس ایران را نیازمند بازنگری تخصصی و کارشناسی دانست.

کد مطلب: ۱۲۴۷۸۶۶
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و یادگیری زبان بین‌المللی انگلیسی در مدارس نیازمند بازنگری تخصصی است

احسان اشتیاقی دبیر زبان انگلیسی مدرسه استعداد‌های درخشان آموزش و پرورش شهید بهشتی رودهن در گفت و گو با پانا گفت:«قبل از هر بحث و تحلیلی مرتبط با زبان انگلیسی باید بدانیم که زبان چیست و به چه معنا است. زبان امروزه که به اسم یک واحد درسی در آموزشگاه ها و مدارس تدریس می‌شود در اصل درس نیست بلکه یک مهارت است که پس از تسلط بر آن متوجه می‌شویم که چقدر جذاب و هیجان انگیز است و این هم باید بدانیم که هیچ کس با کتاب خواندن و آموزش صرف، طی یک واحد درسی زبان را یاد نمی‌گیرد.»

وی ادامه داد:«با توجه به اینکه زبان انگلیسی زبانی بین المللی است، کاربرد زیادی در زندگی روزمره دارد. البته نه به این معنا که زبان های دیگر هیچ کاربردی ندارند و یادگیری آن‌ها بی‌فایده و تلف کردن وقت است، بلکه زبان انگلیسی به دلیل رایج و مطرح بودنش در همه جهان ویژه تر است و بهتر است که زمینه‌های یادگیری آن در جامعه برای افراد ایجاد شود.»

اشتیاقی بیان کرد:«یکی از کاربردهای اساسی امروزه زبان انگلیسی، در اینترنت و فناوری است که این مورد دارای اهمیت است چرا که هر روز اینترنت و فناوری که همگی پایه و اساس آن بر زبان انگلیسی است، در حال پیشرفت است و جهان را تبدیل به دهکده‌ای کوچک کرده است، دنیای رسانه‌ها محصور در دایره زبان انگلیسی قرار گرفته است. بنابراین برای رشد مفید در این دهکده جهانی و آگاهی بر سیل عظیم فناوری و ارتباطات تسلط و یادگیری زبان انگلیسی امتیاز محسوب می‌شود.»

وی تصریح کرد:« هم اکنون تعریف مدرن بودن مساوی با به روز بودن و تسلط افراد در کار کردن با موبایل و رایانه‌ شده است، بی شک این آگاهی و تسلط در فناوری، نیازمند تسلط بر زبان انگلیسی است. ضرورت دارد افراد با یادگیری این زبان خود را با دنیای امروزی به روزرسانی کرده تا بتوانند پیشرفت کنند و سواد رسانه‌ای خود را به خوبی ارتقا دهند.»

یادگیری هر زبانی دریچه ای رو به فرهنگ‌ها، ارزش‌ها و به صورت کلی یک زیست بوم جدید برای فرد باز می‌کند

دبیر زبان انگلیسی مدرسه استعداد‌های درخشان آموزش و پرورش شهید بهشتی رودهن افزود:«یادگیری هر زبانی دریچه ای رو به فرهنگ‌ها، ارزش‌ها و به صورت کلی یک زیست بوم جدید برای فرد باز می‌کند. باعث می‌شود فرد به دنیای جدید از دانسته‌ها پا بگذارد، سواد زبان انگلیسی و تسلط بر آن در واقع پا گذاشتن به جهانی تازه پر از راز و رمز و شگفتی است.»

احسان اشتیاقی خاطرنشان کرد:«البته به این معنا نیست که افرادی که به زبان انگلیسی آشنا نیستند نمی‌توانند از فناوری و اینترنت استفاده کنند، بلکه افراد مسن و سالمند و حتی خیلی از افراد عادی جامعه وجود دارند که بدون دانستن زبان انگلیسی یا حداقل یادگیری اندک‌، می‌توانند از موبایل‌های هوشمند، پیشرفته و رایانه های امروزی به طور کامل استفاده کنند، اما یادگیری فناوری توسط این افراد طولانی تر از فردی است که به زبان انگلیسی مسلط است و فرد با تسلط بر این مهارت به اطلاعات و مهارت‌های بیشتری دست می یابد در واقع گستره اطلاعاتش بیشتر می‌شود.»

این دبیر زبان تأکید کرد:«تقویت مهارت زبان انگلیسی در بین دانش‌آموزان امری است که مرتب باید پیگیری شود، نباید فقط نمره و پاس کردن درس مدنظر باشد بلکه به زبان‌آموزی و ترویج آن در بین دانش‌آموزان باید به عنوان یک مهارت قابل ستایش و دارای برتری نگاه شود و مورد توجه قرار بگیرد.»

اشتیاقی گفت:«یکی از علت‌های پیشرفت زبان انگلیسی این است که نسبت به دیگر زبان‌ها قواعد زبانشناسی و یادگیری آسان‌تری داشته است. به عنوان مثال زبان فارسی یکی از سخت‌ترین زبان ها است و چون زبان مادری است ما می‌توانیم به راحتی آن را یاد بگیریم و صحبت کنیم اما افراد کشور‌های دیگر برای یادگیری زبان فارسی باید متحمل سختی زیادی شوند. اما زبان انگلیسی دستور زبان بسیار روان و رایجی دارد.»

وی گفت:«هر زبان و سوادی روزی پدید می‌آید و روزی پیشرفت می‌کند و به مرور از میان می‌رود. علت های مختلفی برای از بین رفتن زبانی وجود دارد، از جمله دلایل سیاسی، استعمار و جنگ‌ها، اما زبان انگلیسی توانسته در کل این قرن‌ها حفظ شود، به شکلی که امروزه در مناسبت‌های سیاسی و کشورهای متعدد و سازمان ملل کاربرد رسمی و رایجی دارد و باعث پیشرفت چشمگیر این زبان در سراسر جهان شده است.»

نباید فقط نمره و پاس کردن درس مدنظر باشد بلکه به زبان‌آموزی و ترویج آن در بین دانش‌آموزان باید به عنوان یک مهارت قابل ستایش و دارای برتری نگاه شود و مورد توجه قرار بگیرد

وی بیان کرد:« امروزه بسیاری از زبان آموزان نمی‌دانند که چگونه باید زبان را یاد بگیرند و چگونه بر زبان تسلط پیدا کنند. درسی مانند تاریخ حفظ کردنی است و درسی مانند ریاضی تمرین کردنی است. اما زبان حد وسطی از دروسی مثل این دو است، به عبارتی به تمرین و حفظ توام و همزمان نیاز است. در هر زبان چهار مولفه اصلی خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیداری نیازمند است.»

احسان اشتیاقی دبیر زبان انگلیسی مدرسه شهید بهشتی رودهن در پایان گفت:«بعضی از مهارت‌ها لازم است، در آموزش و پرورش از آن استقبال بیشتری شود و مورد توجه ویژه‌تری قرار گیرد، از جمله این‌مهارت‌ها همین زبان انگلیسی است، چون یک زبان بین المللی است و هرچه بیشتر زمینه فراگیری آن در بین دانش‌آموزان‌حتی از پایه‌های بسیار پایین تحصیلی فراهم شود، کیفیت آموزش و پرورش هم بالاتر خواهد رفت و دانش‌آموزان ما به سطح جهانی نزدیک‌تر خواهند شد. بنابراین نقاط ضعف آموزش و تدریس در این زمینه بهتر است مورد مطالعه قرار گیرد و باز‌مهندسی شود.»

خبرنگار دانش آموز: سبحان زاهدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار