در گفت‌وگوی پانا با نماینده سابق کارگران در شورای عالی کار بررسی شد؛

افزایش دستمزد کارگری تورم‌زاست؟

باید نرخ تورم در تعیین دستمزد کارگری لحاظ شود

تهران (پانا) - برخلاف نظرهایی که معتقد است افزایش دستمزد کارگران باعث ایجاد تورم می‌شود، نماینده سابق کارگران در شورای عالی کار عنوان می‌کند که کارفرمایان هزینه‌های سربار در تولید را تماماً به نام دستمزد کارگری مطرح می‌کنند و همین باعث این شائبه شده است. درحالی‌که حقوق کارگر فقط برای یک‌بار در سال و برای سال آتی افزایش دارد اما در آن یک سال، چندین بار افزایش نرخ تورم وجود دارد.

کد مطلب: ۱۲۴۷۵۲۵
لینک کوتاه کپی شد
افزایش دستمزد کارگری تورم‌زاست؟

مسئله تعیین دستمزد کارگری، همچون کلاف سردرگمی شده است که یک‌سوی آن سرعت افزایش تورم است و سر دیگر این کلاف حداقل دستمزدهایی است که دیگر کفاف زندگی را نمی‌دهد. هر سال که صحبت از افزایش حقوق کارگری می‌شود با دو نگاه کاملاً متفاوت روبه‌رو هستیم. برخی معتقدند افزایش حقوق کارگران یکی از عوامل اثرگذار در افزایش نرخ تورم است و برخی دیگر معتقدند ابتدا تورم است که افزایش پیدا می‌کند و بعد دستمزدها بیشتر می‌شود.

افزایش حقوق و دستمزد تورم‌زا نیست

«ولی‌الله صالحی» نماینده سابق کارگران در شورای عالی کار در گفت‌وگو با پانا درباره تأثیر افزایش حقوق کارگران بر افزایش نرخ تورم گفت: «به‌هیچ‌عنوان افزایش حقوق کارگر عامل ایجاد تورم نیست زیرا پولی که به کارگر پرداخت می‌شود ما‌به‌ازای کاری است که انجام می‌شود درحالی‌که پولی تورم ایجاد می‌کند که در مقابل دریافتش کاری انجام نشود.»

متأسفانه یک جاهایی سهم مزد را تحت عنوان سربار مطرح می‌کنند و در جای دیگر هزینه می‌کنند. این قاعده مهم است که وقتی به کارگر پولی پرداخت می‌شود کاری انجام می‌شود پس تورم نمی‌آورد اما وقتی پولی پرداخت شود که در ازای آن کاری انجام نشود، تورم به وجود می‌آید

سه عامل مهم تورم

این فعال کارگری افزود: «سه عامل در ایجاد گرانی اثر دارد؛ یک عامل مزد در قیمت تمام شده است. دیگری مواد اولیه است که قیمت آن مشخص است و آنچه مشخص نیست گزینه سوم است با عنوان «سربارها» است. باید سربارها مدیریت شود تا قیمت تمام‌شده تحت کنترل قرار گیرد.»

صالحی گفت: «مزد و مواد اولیه قیمت‌شان مشخص است و آنچه تحت کنترل نیست، سربارهاست. در کارخانه‌های بزرگ مبالغی پرداخت می‌شود که در مقابل آن کاری صورت نمی‌گیرد و این بار را طبقه مزد‌بگیر تحمل می‌کند. برای هر واحد صنعتی یا خدماتی، مواد اولیه، قطعه، ابزار و دستمزد یک سرباری دارد و اگر معقول باشد به نسبت بخشی که تولید انجام می‌شود، تبدیل به مزد واقعی می‌شود.»

سایه سربارها بر افزایش دستمزد کارگری

وی افزود: «باید سربار را کارفرما مدیریت کند. متأسفانه یک جاهایی سهم مزد را تحت عنوان سربار می‌برند و در جای دیگر هزینه می‌کنند. این قاعده مهم است که وقتی به کارگر پولی پرداخت می‌شود، کاری انجام می‌شود، پس تورم نمی‌آورد اما وقتی پولی پرداخت شود که در ازای آن کاری انجام نشود، تورم به وجود می‌آید.»

قیمت کالاهای اساسی کنترل نمی‌شود

نماینده سابق کارگران در شورای عالی کار معتقد است ماده41 قانون کار به‌صورت شفاف دستمزد کارگری را مشخص کرده است پس باید نرخ تورم در تعیین دستمزد کارگری لحاظ شود و همچنین هر سال یک سبد معیشت استخراج می‌شود و بر این اساس حقوق کارگران تعیین می‌شود.

این فعال کارگری اظهار کرد: «هر سال در شرایطی حقوق و دستمزد کارگران متناسب با نرخ تورمی که از سوی مرکز آمار اعلام می‌شود، توافق می‌شود که همه می‌دانیم در سال آتی نرخ تورم یا قیمت کالاهای اساسی افزایش پیدا می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار