زندگی کارگری با ماهی ۴ میلیون تومان به روایت کارشناسان

نسخه حقوق کارگری وزارت کار چقدر به واقعیت نزدیک است؟

تهران (پانا) - چند روز قبل معاون رفاه وزارت کار عنوان می‌کند که یک خانواده کارگری 4 نفره با میانگین 4 میلیون تومان می‌تواند زندگی حداقلی داشته باشد، اما کارشناسان عنوان کردند که این عدد حتی با محاسبه استانداردهای بین‌المللی خط فقر مطلق که فقط مسئله معیشت مورد نظر است و نه بهداشت و مسکن، همخوانی ندارد. ضمن اینکه سال گذشته دولت حداقل معیشت کارگری را 6 میلیون و 800 هزار تومان تخمین زده بود و حالا چگونه می‌توان با تورمی که پشت سر گذاشته شده، به عددی کمتر از عدد سال گذشته رسید!.

کد مطلب: ۱۲۴۶۳۷۴
لینک کوتاه کپی شد
نسخه حقوق کارگری وزارت کار چقدر به واقعیت نزدیک است؟

«داریوش ابوحمزه» معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرده بود:‌ «میانگین خط فقر در کشور برای خانواده ۴ نفره حدود ۴ میلیون تومان و برای شهر تهران کمی بیشتر نزدیک ۵ میلیون است. ممکن است در ذهن شما استاندارد نرمالی باشد، ما از این استاندارد صحبت نمی‌کنیم؛ بلکه در رابطه با خط فقر که یک استاندارد بین‌المللی برای حداقل معیشت است، صحبت می‌کنیم.»

سال گذشته دولت حداقل معیشت کارگری را حدود 7میلیون تصویب کرد

«علیرضا حیدری» فعال کارگری در گفت‌وگو با پانا درباره این عدد اعلام شده از سوی معاون رفاه وزارت کار عنوان کرد: «بهتر است معاون وزیر کار به نظر دولت در سال گذشته که صورت‌جلسه امضاشده آن وجود دارد، مراجعه کند. در آن صورت‌جلسه، دولت تایید کرده با کمتر از 6 میلیون و 850 هزار تومان نمی‌توان زندگی کرد و حالا آقای معاون از نظر دولت پایین‌تر آمده است و مشخص نیست با چه معیار و استانداردی عدد 4 میلیون را عنوان می‌کند.»

حیدری: با استاندارد بین‌المللی هم محاسبه کنیم خط فقر سرانه کمتر از 2 دلار تعریف شده است. اگر برای یک خانواده کارگری 4 نفره عدد2 دلار را در نظر بگیریم، خط فقر می‌شود 8دلار و در 30 روز به عدد 240 دلار می‌رسیم. حالا با قیمت دلار 30 هزار تومان مشخص است که یک خانواده 4 نفری با کمتر از 7 میلیون و نیم نمی‌تواند زندگی کند

با استانداردهای بین‌المللی خط فقر بیشتر از 4 میلیون است

این فعال کارگری با محاسبه استاندارد بین‌المللی درباره خط فقر مطلق عنوان کرد: «با استاندارد بین‌المللی هم محاسبه کنیم خط فقر سرانه کمتر از 2 دلار تعریف شده است. اگر برای یک خانواده کارگری 4 نفره عدد 2 دلار را در نظر بگیریم، خط فقر می‌شود 8 دلار و در 30 روز به عدد 240 دلار می‌رسیم. حالا با قیمت دلار 30 هزار تومان مشخص است که یک خانواده 4 نفری با کمتر از 7 میلیون و نیم نمی‌تواند زندگی کند. من می‌گویم اگر با دلار 23 هزار تومانی که در بودجه 1401 تعیین شده است، هم محاسبه کنیم عددی که می‌دهد بیش از 4 میلیون است. حالا مشخص نیست این آقای معاون چگونه این استاندارد بین‌المللی را محاسبه کرده است.»

استاندارد بین‌المللی فقط خط گرسنگی را مد نظر دارد نه مسکن و بهداشت

حیدری با اشاره به اینکه در استاندارد بین‌المللی خط فقر مطلق فقط معیشت غذایی مورد نظر است، اظهار کرد: «خط فقر مطلق که در استاندارد بین‌المللی مطرح می‌شود، همان خط گرسنگی است و در آن مسکن، بهداشت و درمان در نظر گرفته نمی‌شود. با شاخص جهانی خط فقر مطلق بین‌المللی بازهم به عدد بالای 6 میلیون می‌رسیم.»

تاجیک: چارچوب سبد معیشت مشخص است و اقلامی که انیستیتو تغذیه تعیین کرده را ملاک قرار داده و محاسبه می‌کنیم. دولتی‌ها با توجه به جایگاه حاکمیتی که دارند با تحقیق و پژوهش بیشتری نظر بدهند

همچنین «محمدرضا تاجیک» عضو شورای عالی کار نیز در گفت‌وگو با پانا درباره اظهارنظر خط فقر 4 میلیونی برای یک خانواده 4 نفره گفت:‌ «این‌گونه موضوعات باید در جلسات مطرح و بررسی شود، اما به نظر من صورت‌جلسه کمیته دستمزد در سال گذشته همه‌ چیز را مشخص می‌کند. سال گذشته کمترین هزینه زندگی برای خانوار کارگری حدود 6 میلیون و 800 یا 900 هزار تومان مصوب شد. تازه این رقم مورد تائید جامعه کارگری هم نبود و حالا چگونه می‌شود در سال 1400 که نه تنها تورم منفی را تجربه نکرده‌ایم بلکه تورم بیشتری را هم پشت سر گذاشته‌ایم و بر اساس برخی از آمارها تورم در برخی نقاط حدود 50درصد بوده است به عدد 4 میلیون در یک خانواده 4 نفری برسیم!»

وی افزود: «چارچوب سبد معیشت مشخص است و اقلامی که انستیتو تغذیه تعیین کرده را ملاک قرار داده و محاسبه می‌کنیم. دولتی‌ها با توجه به جایگاه حاکمیتی که دارند با تحقیق و پژوهش بیشتری نظر بدهند.»

امسال در کمیته دستمزد مزد منطقه‌ای نداریم

وی همچنین درباره محتوای مطرح‌شده در سیصد و یکمین نشست شورای عالی کار که روز شنبه هفته جاری با حضور وزیر رفاه و صمت تشکیل شده بود، گفت: «در این نشست درباره پژوهشی که سازمان تأمین اجتماعی انجام داده بود، بحث و تبادل‌نظر شد. کارفرماها روی این پژوهش، نظراتی داشته‌اند و البته تمام آمارها مبنی بر این بود که در چند سال اخیر ناتوانی کارگرها در تأمین اولیه‌های زندگی‌شان بیشتر شده است. با توجه به تحلیل‌هایی که در این نشست برگزار شد، بعید می‌دانم بتوانیم مزد بر اساس صنایع و مناطق مختلف را تعیین کنیم اما با توجه به‌ صراحت قانون شرکای اجتماعی ما قطعاً تبصره 2 ماده 41 را مدنظر قرار خواهند داد.»

تاجیک درباره نظر مثبت وزارت رفاه و استقبالش از نتایج پژوهش سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر فقیرترشدن قشر کارگر، عنوان کرد: «وزارت رفاه در جریان نتایج این پژوهش هست ولی معتقد است چون قرار است یک تصمیم ملی گرفته شود باید پژوهش بیشتری انجام شود زیرا موضوع پژوهش زمان‌بر است و بعید می‌دانم امسال کمیته دستمزد به مزد تعیین مزد منطقه‌ای برسد. »

فقرای شاغل افزایش یافته‌اند

وی درباره سایر محتواهای که در این پژوهش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، گفت: «در این پژوهش مزد منطقه‌ای، تورم بررسی شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که مهاجرت خانوارها از شهر به روستا بیشتر شده و در چند سال اخیر فقرای شاغل بیشتر شده‌اند و میزان تورم نسبت به توان کارگری پیشی گرفته است. همه این موارد شاهد بر این است که باید در سال گذشته تورم را روی هزینه‌ها محاسبه می‌کردیم نه روی درآمد. سال گذشته ملاک محاسبه اشتباه بوده و امیدوارم شرکا در اصلاح این موضوع کمک کنند و در سال 1401 این موضوع عملی شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار