رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه:

گسترش پژوهش، وجه تمایز مرکز وکلا از نهاد موازی است

تهران (پانا) - رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت استفاده از همه ظرفیت‌‌ها برای گسترش پژوهش، وجه تمایز مرکز وکلا از نهاد موازی می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۴۷۲۹۴
لینک کوتاه کپی شد
گسترش پژوهش، وجه تمایز مرکز وکلا از نهاد موازی است

حسن عبدلیان‌پور در همایش نکوداشت پژوهش اظهار کرد: مقوله پژوهش برای من بسیار مهم است و از اولین افرادی بودم که از پژوهشگران دعوت کردم و به جد تاکید کردم که این موضوع در مرکز پیگیری شود.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه افزود: در شهرستان‌ها مشاهده کردم که افراد بسیاری به موضوع پژوهش و آموزش علاقه دارند. در نهاد وکالت گسترش پژوهش بسیار جای تلاش دارد.

وی ادامه داد: پژوهش در سایه تفکر و تعقل شکل می‌گیرد. علمی که بر مبنای عقلانیت شکل می‌گیرد، موجب می‌شود که بتوانیم طلایه‌دار و راهنمای نظام حقوقی در پژوهش شویم.

عبدلیان‌پور گفت: از پژوهشگران برتر و مطالب بسیار گسترده در حوزه حقوق باید استفاده کنیم. امیدواریم بتوانیم در حوزه پژوهش گام‌های بسیار مهمی را در دوره توسعه مرکز برداریم. آنچه ما را از نهاد موازی متمایز می‌کند همین است که از همه ظرفیت‌هایمان استفاده می‌کنیم تا بتوانیم پژوهش را گسترش دهیم.

دادرسی منصفانه، بدون وکالت امکان‌پذیر نیست

در ادامه، حجت‌الاسلام مهدی هادی، رئیس پژوهشکاه قوه قضاییه نیز اظهار کرد: ما در امر دادرسی و ارتباطی که با دادگاه‌ها داریم، با اصول مختلفی اعم از دادرسی منصفانه و تساوی در آرا مواجه هستیم همه اینها وسیله برای احقاق حق مردم است.

وی افزود: موضوع وکالت یکی از ارکان دادرسی منصفانه است. دادرسی منصفانه بدون وکالت امکان‌پذیر نیست. جایگاه وکیل و تضمین حق دسترسی به وکیل در اسناد داخلی و اسناد بالادستی تصریح شده است. دسترسی به وکیل و حضور وکیل در دادگاه‌ها نه تنها یک حق بلکه اصلی حقوقی است.

حجت‌الاسلام‌ هادی بیان کرد: اصل ۱۶۷ قانون اساسی حکم کلی داده که قضات مکلفند حکم یک پرونده را از قوانین استخراج کنند. ماده ۳ قانون آیین دادرسی مدنی تصریح کرده است که اگر در موضوعی حکم صریح نبود، به فتواهای معتبر و اصول حقوقی استناد کند.

وی ادامه داد: هدف حضور وکیل در دادگاه، احقاق حق و عدالت است. اینکه حضور وکیل موجب می‌شود هم قاضی در امر‌ قضاوت وضعیت مناسب‌تری پیدا کند و هم پرونده عادلانه‌تر رسیدگی می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار