طریفی حسینی در نشست شورای راهبری سازمان تاکید کرد

حل چالش‌ها از طریق کار جهادی و با تکیه‌ بر دو عنصر «صدق» و «اخلاص»

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در شانزدهمین نشست شورای راهبری سازمان که با محوریت بررسی چالش‌های ادارات استثنایی استان‌ها و ارائه راهکارهای عملیاتی برگزار شد گفت حل چالش‌ها و مشکلات سازمانی از طریق کار جهادی و با تکیه‌ بر دو عنصر «صدق» و «اخلاص» که از مهم‌ترین عناصر مکتب شهید سلیمانی است امکان‌پذیر خواهد بود.

کد مطلب: ۱۲۴۶۷۹۵
لینک کوتاه کپی شد
حل چالش‌ها از طریق کار جهادی و با تکیه‌ بر دو عنصر «صدق» و «اخلاص»

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، حمید طریفی حسینی در این نشست که با حضور اعضای شورای راهبری و حضور ویدئو کنفرانسی رؤسای ادارات استثنایی استان‌ها برگزار شد، ضمن تقدیر از فعالیت‌های جهادی معلمین و پرسنل اداری آموزش‌وپرورش استثنایی استان‌ها، گفت: باگذشت سه دهه از تأسیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی هنوز برخی مشکلات و چالش‌های این سازمان حل نشده است و حل این چالش‌ها راه را برای اجرای برنامه‌های تحولی در سازمان هموارتر خواهد کرد.

وی افزود: حل چالش‌ها و مشکلات سازمانی از طریق کار جهادی و باتکیه‌بر دو عنصر «صدق» و «اخلاص» که از مهم‌ترین عناصر مکتب شهید سلیمانی است امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به شعار سال یعنی «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» گفت: با رویکرد حل چالش‌ها و مشکلات پیشرو و باتکیه‌بر شعار سال، برای تمامی مشکلات سازمان کارگروه‌های تخصصی پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی تشکیل خواهد شد و در فرصت یک‌ماهه، این کارگروه‌ها ضمن ریشه‌یابی و ارائه راهکار برای حل مشکلات، به سمت رفع مشکلات حرکت خواهند کرد.

معاون وزیر با بیان اینکه تلاش همه مدیران وزارت آموزش‌وپرورش اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین است، گفت: مباحث تحولی مبتنی برسند تحول بنیادین در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی باقوت ادامه پیدا خواهند کرد. برنامه جامع تحولی مبتنی برسند تحول بنیادین در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تدوین خواهد شد و این برنامه مبنای فعالیت‌های سازمان خواهد بود.

طریفی با تقدیر از زحمات معلمین آموزش‌وپرورش استثنایی در دوران کرونا گفت: کار با دانش‌آموزان استثنایی در ایام کرونا و استفاده از ابزارها و پلتفرم‌های آموزش مجازی برای این دانش‌آموزان سختی‌های خاصی دارد و معلمین باروحیه جهادی نگذاشتند آموزش در این ایام تعطیل شود.

وی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش استثنایی به دلیل آمار کم‌دانش آموزی در کلاس‌های درس و شرایط خاص دانش‌آموزان استثنایی، پیشرو بازگشایی مدارس از آذرماه بوده است گفت: با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت آموزش‌وپرورش، مدارس به سمت بازگشایی کامل حرکت خواهند کرد و اولین گام برای بازگشایی کامل، حضور معلمان در مدارس و ارائه آموزش‌های مجازی و حضوری از دل مدارس است.

معاون وزیر در ادامه به بیان رویکردهای سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در دوره جدید پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین خواسته‌های بیانیه گام دوم انقلاب، میدان دادن به جوانان است و سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی از نیرو و انگیزه جوانان در کنار تجربیات بزرگان نهایت استفاده را خواهد برد. رؤسای ادارات استثنایی استان‌ها کادرسازی و استفاده از جوانان را در دستور کار خود قرار دهند‌.

معاون وزیر یکی از رویکردهای وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی را «مدرسه محوری» دانست و گفت: در آیین‌نامه اجرایی مدارس که به تصویب شورای‌عالی آموزش‌وپرورش رسیده است نقش ارکان مختلف تعلیم‌وتربیت در مدرسه مشخص شده است و مدیران مدارس باید از ظرفیت همه ارکان به‌ویژه خیرین، نهادها و والدین به نحو احسن استفاده کنند.

طریفی حسینی با بیان اینکه حرکت از تلفیق به سمت فراگیر سازی مستلزم ارتباط نزدیک آموزش‌وپرورش استثنایی با معاونت‌های آموزشی و پرورشی ادارات است گفت: متناسب‌سازی فضا، تجهیزات و معلمان، آگاه‌سازی والدین و آماده‌سازی مدارس برای پذیرش دانش‌آموزان تلفیقی، مستلزم کار مشترک تیمی بین ادارات استثنایی و ادارات عادی و رسیدن به گفتمان مشترک است.

معاون وزیر خواستار تنوع‌بخشی به محیط‌های یاددهی و یادگیری شد و گفت: یکی از اقتضائات تعلیم‌وتربیت تمام ساحتی تنوع‌بخشی به محیط‌های یاددهی و یادگیری است و بر اساس این رویکرد فضای آموزشی دیگر محدود به کلاس درس نیست و از ظرفیت فضاهای پرورشی، فرهنگی و مفرح خارج از مدارس باید نهایت بهره را برد.

طریفی «جلب مشارکت اجتماعی» را از دیگر سیاست‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی دانست و گفت: باید از ظرفیت خیرین، نهادهای محلی، شوراهای اسلامی شهر و روستا، شهرداری‌ها و نهادها و دستگاه‌های عمومی نهایت استفاده را برای ارتقای نظام تعلیم‌وتربیت برد.

وی خواستار پیگیری جدی «اجتماعی سازی» آموزش‌وپرورش استثنایی شد و گفت: خانواده، رسانه و سازمان‌های مردم‌نهاد از ارکان تعلیم‌وتربیت هستند و دراین‌بین رسانه‌ها نقش پررنگی دارند. ارتباط با رسانه‌های گروهی تأثیرگذار، تدوین پیوست رسانه‌ای برای فعالیت‌های سازمان و تولید محتواهای تخصصی از جمله راه‌های گسترش اجتماعی شدن سازمان است.

وی در ادامه گفت: ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز علمی، استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش و توان‌بخشی، استفاده از تجهیزات فناورانه موجود در مدارس با رویکرد تولید محتوای آموزشی استاندارد، استفاده از ظرفیت آموزش مجازی در کنار آموزش‌های حضوری و خانواده محوری از جمله دیگر برنامه‌های پیشروی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی است.

وی در پایان گفت: سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی سازمانی کاملاً تخصصی است و امید است با نگاه همدلانه و مشارکتی که در این سازمان حاکم است بتوانیم قدمی به سمت روشنایی برداریم.

شایان‌ ذکر است در ابتدای این نشست رؤسای ادارات استثنایی استان‌های خوزستان، گلستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی به نمایندگی از رؤسای ادارات استان‌ها به بیان مشکلات و چالش‌های فراروی ادارات استثنایی پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار