«مدرسه‌محوری، مردمی‌سازی و اجتماعی‌سازی تعلیم و تربیت» رویکرد اصلی آموزش و پرورش استثنایی

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی صبح یکشنبه به صورت سرزده از مدرسه اتیسم ترنم، مجتمع آموزشی ناشنوایان الهام و مجتمع نابینایان حضرت عبدالعظیم شهر ری بازدید کرد و در جمع معلمان این مدارس گفت «مدرسه‌محوری، مردمی‌سازی و اجتماعی‌سازی نظام تعلیم و تربیت» رویکرد اصلی آموزش و پرورش به ویژه آموزش و پرورش استثنایی است.

کد مطلب: ۱۲۴۶۳۲۲
لینک کوتاه کپی شد
«مدرسه‌محوری، مردمی‌سازی و اجتماعی‌سازی تعلیم و تربیت» رویکرد اصلی آموزش و پرورش استثنایی

به گزارش رواط عمومی و امور سازمان امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، حمید طریفی حسینی در راستای سیاست حضور میدانی و بررسی فرآیندهای آموزش حضوری به صورت سرزده از مدرسه اتیسم ترنم، مجتمع ناشنوایان الهام و مجتمع نابینایان حضرت عبدالعظیم شهر ری بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند فعالیت های آموزشی و پرورشی این مدارس قرار گرفت.

معاون وزیر پس از بازدید از فرایند آموزش حضوری این مدارس در جمع معلمان و مدیران این مدارس با تاکید بر اینکه آموزش های حضوری باید با جدیت پیگیری شود، گفت: بر اساس تاکید ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزیر آموزش و پرورش باید به سمت بازگشایی کامل مدارس حرکت کنیم و در این میان با توجه به جمعیت کم دانش آموزی، مدارس استثنایی در اولویت اصلی بازگشایی کامل قرار دارند.

وی یکی از ضروریات حضور دانش آموزان استثنایی در مدارس را سرویس ایاب و ذهاب دانست و گفت: با توجه به افزایش قیمت سرویس های ایاب و ذهاب امید است با مشارکت شهرداری ها و شوراهای شهر بخشی از این هزینه ها تامین شود.

طریفی حسینی «مدرسه محوری، مردمی سازی و اجتماعی سازی» را رویکرد اصلی آموزش و پرورش بویژه آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: رویکرد مردمی سازی با جدیت در آموزش و پرورش استثنایی دنبال خواهد شد و استفاده از کمک خیرین و نهادها با شیب بیشتری پیگیری خواهد شد.

وی مدرسه محوری را از ضروریات دانست و گفت: با رویکرد مدرسه محوری و در آیین نامه جدید مصوب شورای عالی آموزش و پرورش مدیر مدرسه در برنامه ریزی و جلب مشارکت خیرین و اولیا اختیار کامل دارد.

طریفی حسینی با تاکید بر اینکه مدرسه باید جایگاه واقعی خود را پیدا کند گفت: بر اساس سند تحول بنیادین، مدرسه محور نظام تعلیم و تربیت است و در مدرسه معلم محور فعالیت است و مدیر مدرسه راهبر آموزشی و تربیتی است.

معاون وزیر ضمن تقدیر از فعالیت تمامی معلمان و مدیران مدارس در ایام کرونا که با روحیه جهادی تعلیم و تربیت دانش آموزان استثنایی را ادامه دادند گفت: فعالیت دولت و آموزش و پرورش، رویکرد فعالیت جهادی است و نتیجه تمام فعالیت های جهادی باید در کف مدارس دیده شود.

وی افزود: معلمان آموزش و پرورش استثنایی از سطح سواد، تخصص، احساس مسئولیت و تعهد بالایی برخوردار هستند و در ایام کرونا با روحیه جهادی به خوبی وظیفه خود را ایفا کردند. وظیفه اصلی تعلیم و تربیت بر دوش مدرسه است و انتظار از ادارات استان ها این است شان سیاست گذاری را حفظ کنند و با راهبری و نظارت، اختیار تام فعالیت را به مدارس واگذار کنند.

وی تصریح کرد: مدیران مدارس با رویکرد مدرسه محوری و با طراحی برنامه های نوآورانه و اجرایی سازی آن گام در جهت اجرایی سازی سند تحول بنیادین بردارند.

معاون وزیر با تاکید بر اینکه رویکرد اصلی مدارس، باید مردمی سازی تعلیم و تربیت در همه ارکان باشد، گفت: ارتباط مدارس با دستگاه های اجرایی از ضروریات است و عمق بخشی به طرحی نظیر صد مدرسه صد دبیرخانه موجب مشارکت بیشتر دستگاه های اجرایی در نظام تعلیم و تربیت خواهد شد.

وی افزود: تفاهم نامه با دستگاه ها و نهادهای اجرایی و تنوع بخشی به منابع مالی و کمک های مردمی با جدیت در مدارس پیگیری خواهد شد.

طریفی با تاکید بر اینکه دغدغه اصلی وزارت آموزش و پرورش اجرایی سازی سند تحول بنیادین با رویکرد مشارکتی و در کف مدارس است گفت: مدرسه کانون تربیت محله است و با این رویکرد باید مشارکت تمامی ارکان را در نظام تعلیم و تربیت جذب کرد. اولیا نیز باید به شکل واقعی درگیر فرایند نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان شوند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به سیاست های اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تقویت رویکرد فراگیر سازی، تقویت دوره های آموزش متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای، دقیق کردن ابزارهای سنجش و تقویت نظارت بر برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از جمله سیاست های سازمان آموزش و پرورش استثنایی خواهد بود.

وی افزود: استقرار کارشناس در ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها جهت پیگیری برنامه تلفیقی و فراگیر منجر به افزایش کیفیت آموزش دانش آموزان تلفیقی فراگیر خواهد شد.

شایان ذکر است مدرسه ترنم ۴۲ دانش آموز طیف اتیسم از شهرستان های اسلامشهر، ورامین، شهر ری و بخش های حاشیه شهر تهران را تحت پوشش قرار داده است.

همچنین مجتمع ناشنوایان الهام ۸۵ دانش آموز از پیش دبستان تا متوسطه دوم و مجتمع نابینایان حضرت عبدالعظیم ۳۷ دانش آموزان از پیش دبستانی تا متوسطه را تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار داده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار