ارشاد اشرافی بر حوزه پول‌های مشکوک در سینما ندارد

تهران (پانا) - رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی معتقد است با توجه به بستر مساعد برای پولشویی در سینما، شفافیت در چگونگی تامین بودجه فیلم‌ها نیاز به قانون‌گذاری دارد.

کد مطلب: ۱۲۴۶۶۲۰
لینک کوتاه کپی شد
ارشاد اشرافی بر حوزه پول‌های مشکوک در سینما ندارد

به گزارش مهر، حجت الاسلام و المسلمین احمد مازنی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در دوره دهم مجلس شورای اسلامی درباره بحث پولشویی و ورود پول‌های کثیف به سینما گفت: مساله پولشویی در سینما طی سال‌هایی که در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون فرهنگی حضور داشتم، در رسانه‌ها مطرح و مورد توجه قرار گرفت، در همان دوران آقای سیدعباس صالحی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بعد از انتشار اخبار و گزارش‌هایی پیرامون مساله پولشویی در سینما، نسبت به این مساله ابراز نگرانی کرده و در نهایت من به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی، طرح سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رابطه را تقدیم هیات رییسه کردم.

وی با اشاره به اینکه سوال وی در مسیر قانونی خود به کمیسیون فرهنگی ارجاع داده شد، توضیح داد: گزارشی در زمینه پولشویی تهیه کردیم که مجموعه‌ای از اطلاعات و اخباری بود که در این زمینه مطرح شده بود. همچنین از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس دعوت شد تا به سوالات پاسخ دهد. آقای وزیر نیز با حضور در جلسه توضیحاتی را ارائه کرد، همچنین زمانی در نظر گرفته شد تا مساله مورد نظر مورد پیگیری قرار گیرد چرا که آن زمان از پاسخی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرده بود، راضی نبودم.

نماینده تهران در دهمین مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: بعد از برگزاری جلسه‌ای با آقای حسین انتظامی رییس وقت سازمان سینمایی و همکارانش، از مدیران سازمان خواستیم تا درباره مسائل مالی و سرمایه گذاری در فیلم‌ها به خصوص هنگام صدور مجوز تولید دقت نظر داشته باشند، یعنی در کنار انواع ممیزی‌ها، قوانین و خط قرمزهایی که برای تولید فیلم دارند، بررسی مباحث مالی را نیز در دستور کار قرار دهند، تا صاحبان فیلم‌ها موظف باشند نسبت به چگونگی تامین هزینه تولید فیلمشان شفاف سازی کنند، همچنین این سازمان هنگام تولید پروژه‌ها نیز نسبت به چگونگی تامین بودجه فیلم‌ها نظارت داشته باشد. موارد ذکر شده، صورت جلسه‌ای شده بود که در جلسه کمیته فرهنگ، هنر و رسانه با حضور آقای انتظامی به عنوان رییس سازمان سینمایی به تصویب رسید و بنا بر این شد که بحث پولشویی در چنین چارچوبی پیگیری شود.

مازنی گفت: لازم است یادآور شوم، پرونده‌هایی که مربوط به گذشته بود باید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری می‌شد، در واقع دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد بودند که در این حوزه چندان اشراف ندارند، به این معنا که اطلاع از اینکه افراد چگونگی برای تامین سرمایه یک فیلم سینمایی اقدام می‌کنند در دستور کار این وزارت خانه و سازمان سینمایی نیست. ما نیز تاکید کردیم که اگر چنین مساله‌ای تا امروز وجود نداشته بهتر است از این به بعد در دستور کار قرار گیرد و آن‌ها نیز به ما تعهد دادند که این موارد را در قراردادها لحاظ کنند، اما اینکه در نهایت چنین مواردی را مورد توجه قرار دادند یا خیر با توجه به اینکه در اواخر دوره مجلس بودیم اطلاع ندارم.

ممکن است یک فرد ثروتمند تصمیم بگیرد بخشی از پول خود را صرف توسعه هنر کند. اما در این میان افرادی نیز هستند که به دنبال پولشویی از طریق سرمایه‌گذاری در سینما هستند. به همین دلیل کشف و تفکیک این افراد از هم بسیار مهم است که یک کار امنیتی، انتظامی و قضایی به شمار می‌رود که از عهده مسئولیت‌های مجلس خارج استوی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی معتقد است که کمیسیون فرهنگی در مجلس کنونی باید به این مساله بپردازد، بیان کرد: در این مدت تنها در برخی از رسانه‌ها به وضعیت نامناسب اقتصاد سینما پرداخته و تاکید کرده‌اند که اقتصاد فرهنگ و هنر در کشور خوب نیست و باید تقویت شود، من تا اینجای کار را قبول دارم اما برخی از رسانه‌ها معتقد بودند که حالا در چنین شرایطی اگر هم پولی مثلاً وارد سینما شده نباید با جنجال باعث ایجاد ترس در سرمایه‌گذاران شویم تا دیگر پولی وارد سینما نشود، در واقع چنین ادبیاتی به نفع فرهنگ و به خصوص سینما نیست چرا که ما نباید برای ورود چنین پول‌هایی در حوزه سرمایه گذاری عادی سازی کنیم.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: متاسفانه آفت بزرگی که در مبارزه با فساد و شفافیت در کشور وجود دارد، آفت رفتارهای سیاسی و جناحی است و همین مساله سبب می‌شود به محض اینکه یک نماینده یا مقامی از جناح مثلاً اصلاح‌طلب بخواهد یک وزیر اصولگرا را مورد سوال قرار دهد بلافاصله انگ سیاسی به وی می‌زنند، به همین دلیل همه جناح‌ها باید برخی از اصول و مسائل را فراجناحی ببینند که یکی از آن‌ها مبارزه با فساد است، به همین دلیل از دوستان کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم خواهش می‌کنم که مساله پولشویی در سینما را دنبال کنند.

وی بیان کرد: معتقدم ورود سرمایه گذارانی که در نهایت مشخص می‌شود که مفسدان اقتصادی هستند، به سینما باید مورد بررسی قرار گیرد. فکر می‌کنم قدم اول از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس برداشته شد و یادآور می‌شوم که گزارشی نیز در این مورد در کمیسیون فرهنگی مجلس آماده شد که به نوعی می‌توان آن را شبیه کیفرخواستی دانست که یک دادستان تهیه می‌کرد اما با این تفاوت که ما درخواست شفاف‌سازی کرده بودیم و با اشاره به حضور متهمان اقتصادی در سینما، درخواست شفاف سازی کردیم اما در نهایت مقامات رسمی این نوع از سرمایه گذاری را توجیه کرده و یا گفتند که از آن خبری نداشتند.

رقابت‌های درونی نباید به اصل سینما آسیب بزند

مازنی با تاکید بر اینکه به هر حال مسائلی از این دست به خصوص در سینما باید پیگیری شود، ادامه داد: ممکن است پشت برخی از این مسائل در ارتباط با بعضی از افراد واقعاً شیطنت نباشد، یعنی ممکن است یک فرد ثروتمند تصمیم بگیرد بخشی از پول خود را صرف توسعه هنر کند. اما در این میان افرادی نیز هستند که به دنبال پولشویی از طریق سرمایه گذاری در سینما هستند. به همین دلیل کشف و تفکیک این افراد از هم بسیار مهم است که یک کار امنیتی، انتظامی و قضایی به شمار می‌رود که از عهده مسئولیت‌های مجلس خارج است. در واقع مجلس تنها می‌تواند در زمان ایجاد شرایطی خاص، وزیر مورد نظر را به مجلس بخواند و از وی سوال بپرسد. باید تاکید کنم که سینماگران نیز باید به این مساله توجه کنند که رقابت‌های درونی آنها باعث نشود که اصل صنعت سینما آسیب ببیند.

وی بیان کرد: سینما نیز مانند سایر عرصه‌های اقتصادی می‌تواند تعاریفی را برای خود داشته باشد، در واقع از سینما به‌عنوان یک هنر صنعت نام برده می‌شود و مانند سایر صنایع در این صنعت نیز پول به عنوان سرمایه وارد می‌شود، همانطور که در سایر عرصه‌ها امکان کنترل و نظارت وجود دارد در این عرصه نیز وجود دارد، ضمن اینکه ۲ نظارت در این حوزه رخ می‌دهد، یکی نظارت اقتصادی که در همه صنایع وجود دارد و دیگری نظارت فرهنگی که براساس حساسیت اصحاب فرهنگ و هنر صورت می‌گیرد، به همین دلیل کنترل در این حوزه می‌تواند به درستی صورت گیرد.

مازنی در پایان گفت: مساله مهم این است که چون سرمایه‌گذاری در سینما زیاد نیست، امکان کنترل آن بیشتر است. نباید این را فراموش کرد که سینما یک ماموریت فرهنگی برای جامعه دارد و نباید تبدیل به محلی برای پولشویی باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار