در جلسه تبیین برنامه های اجرایی حوزه مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی مطرح شد:

زمانی نژاد: باید مشاور در مدرسه، نقش محوری داشته باشد

تهران (پانا) - رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش شهر تهران، نقش مشاورین را در مدارس مهم برشمرد و تاکید کرد باید مشاور در مدرسه، نقش محوری داشته باشد.

کد مطلب: ۱۲۴۵۲۲۰
لینک کوتاه کپی شد
زمانی نژاد: باید مشاور در مدرسه، نقش محوری داشته باشد

هادی زمانی نژاد در جلسه تبیین برنامه های اجرایی حوزه مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه الزهرا(س) و سالروز شهادت شهید سلیمانی بر قدم برداشتن در مسیر این شهید بزرگوار تاکید کرد.
وی به نقل از روانشناس مطرح؛ کریس ارجریس، طی شدن مسیر بلوغ فکری افراد را وابسته به سه عنصر: اعتماد به نفس،‌ میزان علم و آگاهی و میزان مهارت افراد عنوان کرد که در یک پیوستار فرد را از نابالغ به بالغ تبدیل می کند و در واقع بلوغ فکری و رفتاری افراد نتیجه این عوامل است. وی نقش مشاورین در این مسیر را مهم دانست.
رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب های اجتماعی تصریح کرد: در رابطه با طرح همتا مشاورین باید در دو قسمت برای همکاران خدمات مشاوره ای داشته باشند. اولین بخش «مشاوره همتا» است که در آن مشاور به همکاران در زمینه ارتقاء همکار در حوزه های شخصی و مدرسه ای مشاوره می دهد و بخش دیگر «مربی گری همتا» که در آن مشاور به مجموعه همکاران تذکر رسمی می دهد و نظارت کلی دارد.
زمانی نژاد نقش مشاورین را در مدرسه مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: مشاور در مدرسه باید نقش محوری داشته باشد و به مدیر، معلمان، اولیاء و دانش آموزان خدمات مشاوره ای ارائه دهد. هدف این است که نقش مشاور تنها ارائه گزارش و به انتظار دانش آموز نشستن نباشد؛‌ بلکه خودش باید راهبری کند.

مشاورین و مراقبین در مدارس برای همه عوامل تربیتی، مامن و پناهگاه هستند

وی در ادامه امر مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی را امری دقیق و ظریف دانست که نیازمند دقت نظر است و تاکید کرد: در حوزه مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی نباید مدیریت به صورت حبابی باشد. حباب ها زیبا اما فناپذیرند و ما باید به سمت کار عمیق و ماندگار حرکت کنیم و فراموش نکنیم مشاورین و مراقبین در مدارس برای همه عوامل تربیت، مامن و پناهگاه هستند و نقش بسزایی در کاهش آسیب در مدارس دارند.
زمانی نژاد هدف از این جلسه مشترک را ارزش نهادن به کار گروهی و هم افزایی دانست و اظهار کرد: ناگزیریم بسیاری از طرح ها را به صورت مشترک انجام داده و به سرانجام رسانیم و در بسیاری از امور این سه اداره فعالیت مرتبط به هم دارند که یکدیگر را هم پوشانی می کنند.

تمام عوامل مدرسه؛‌ عوامل تحقق سند تحول بنیادین در مدارس هستن

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب های اجتماعی تمام عوامل مدرسه را؛‌ عوامل تحقق سند تحول بنیادین در مدارس خواند و افزود: در مدارسی که مدیران آگاه و توجیه شده در خصوص طرح ها داریم، بهترین بازخوردها و نتایج از طرح ها حاصل می شود، بنابراین می توان با مشورت از مدارس و مناطق همجوار، هم افزایی کرد.
زمانی نژاد با بیان اینکه مدیر مدرسه، مربی پرورشی، مشاور و مراقب سلامت یاری گر هم در اجرای طرح ها هستند؛‌ بر نظارت دائمی بر عوامل اجرایی و توانمندسازی نیروی انسانی تاکید کرد.
وی در پایان گفت: مدرسه خوب مدرسه ای است که در آن حال مدیر،‌ معلمان،‌ مشاوران و دانش آموزان خوب باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار