اضطراب منفی امتحان، یکی از دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزان است

تهران (پانا) - دی ماه که فصل آغاز امتحانات نوبت اول برای تمامی مقاطع تحصیلی است، اضطراب هایی را برای دانش‌آموزان به همراه دارد. مشاور دبیرستان معصومی لاری منطقه ۱۳ از عوامل ایجاد و راهکارهای کاهش اضطراب امتحان با دانش‌آموزان سخن گفت.

کد مطلب: ۱۲۴۳۴۴۴
لینک کوتاه کپی شد
اضطراب منفی امتحان، یکی از دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزان است

مریم فراهانی؛ مشاور دبیرستان معصومی لاری، در جلسه ای آنلاین که در بستر پخش زنده برنامه شاد با دانش آموزان برگزار شد، درباره اضطراب امتحان گفت: اضطراب، دلشوره ای است که عامل مشخصی ندارد و برای تمام افراد ممکن است در شرایط خاصی ایجاد شود. اضطراب باعث ایجاد پریشانی و دلهره می شود. اگر قبل از آزمون اضطراب امتحان در حدی باشد که اختلال در تمرکز به وجود بیاید به سلامتی و روح و روان فرد آسیب می زند.

مریم فراهانی اضطراب امتحان را دو دسته بر شمرد و گفت: اضطراب امتحان می تواند مثبت یا منفی باشد. در اضطراب مثبت مقدار اضطراب کم است و این طبیعی است که برای هر دانش آموزی قبل از امتحان اتفاق بیفتد. اضطراب مثبت امتحان باعث افزایش تلاش دانش آموز می شود و وجودش برای هر دانش آموزی ضروری است. گاهی اضطراب امتحان منفی است و آن قدر تاثیرات منفی زیادی دارد که قابل کنترل نیست و موجب از بین رفتن تمرکز هنگام آزمون و درس خواندن می شود. همچنین اضطراب منفی باعث افت تحصیلی می شود.
مشاور دبیرستان معصومی لاری، درباره علائم اضطراب امتحان به دانش آموزان توضیح داد: اضطراب امتحان در هر فردی ممکن است علائم متفاوتی داشته باشد، اما علائم کلی آن ایجاد حالت تهوع، دل دردها، کاهش یا افزایش فشار خون و افزایش ضربان قلب می شود که این علائم در اضطراب مثبت امتحان خفیف تر و در اضطراب منفی امتحان شدیدتر است.
مریم فراهانی همچنین با اشاره به اینکه عوامل ایجاد اضطراب امتحان به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم می شوند، در ادامه گفت: عوامل بیرونی تحت تاثیر محیط، والدین، دوستان، اقوام و... ایجاد می شود. اما اضطراب درونی ریشه در روح، روان و افکار خود فرد دارد.

وی ادامه داد: از عوامل بیرونی ایجاد اضطراب امتحان می توان به سخت گیری شدید والدین، ایجاد ترس و تهدید دانش آموزان توسط والدین، مقایسه نادرست والدین دانش آموزان با سایر همسالان خود اشاره کرد.

مریم فراهانی همچنین از عوامل درونی اضطراب امتحان، عدم آمادگی کافی برای امتحان، نداشتن برنامه ریزی تحصیلی در طی سال، رقابت نادرست بین دانش آموزان، داشتن تفکر منفی و استفاده از جملات منفی، نداشتن اعتماد به نفس، انتظارات بیش از حد دانش آموزان از خود را مثال زد.


مشاور دبیرستان معصومی لاری در این جلسه مجازی، راهکارهای زیر را برای کاهش اضطراب امتحان ارائه داد:
۱. دانش آموزان باید برای امتحان آماده باشند و در طی سال دروس را یاد گرفته باشند.
۲. روش صحیح مطالعه را یاد بگیرند و شیوه درست درس خواندن بسیار مهم است.
۳.از افکار و انسان های منفی اطراف خود دوری کنند.
۴.خواب کافی داشته باشند. خواب مناسب و کافی شب قبل از امتحان بسیار مهم است.
۵. دانش آموزان در زمانی که دچار اضطراب شدند، نفس عمیق بکشند.
۶. دانش آموزان در دام کمال گرایی نیفتند. از خود انتظاراتی خارج از توانایی خود نداشته باشند.
۷. یادداشت برداری و خلاصه نویسی از نکات مهم را فراموش نکنند.
۸.در مکانی با دما و نور مناسب و با حداقل سر و صدا مطالعه کنند.
۹.در بین ساعات مطالعه زمانی برای استراحت خود در نظر بگیرند.
۱۰. آب کافی و تغدیه مناسب داشته باشند و ورزش کنند.
۱۱. روز امتحان حتما صبحانه بخورند تا در جلسه امتحان دچار کاهش قند نشوند.
۱۲. سوالات را هنگام امتحان خوب بخوانند تا مفهوم سوال را به خوبی درک کنند. در پایان جلسه، دانش آموزان سوالات خود را پرسیدند و مشاور دبیرستان معصومی لاری به پاسخگویی مشغول شد.

*مهسا عزتی؛ دانش آموز خبرنگار پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار