در گفت‌و‌گو با پانا مطرح شد؛

3 هلدینگ فرهنگیان وارد بورس می‌شوند

تهران (پانا) - رئیس هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان گفت سه هلدینگ پتروفرهنگ، سرمایه‌گذاری فرهنگیان و ساختمانی معلم تا پایان سال جاری وارد بورس می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۴۳۰۱۸
لینک کوتاه کپی شد
3 هلدینگ فرهنگیان وارد بورس می‌شوند

محمد هاشم رکن در گفت‌وگو با پانا در خصوص ایراد نمایندگان مجلس به عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان و تغییر اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان، اظهار کرد: «اصلاحات لازم بر روی اساسنامه موسسه بر مبنای منویات مجلس شورای اسلامی در بند «ک» تبصره ۱۲ انجام شده و در تیر ماه سال جاری به ثبت رسیده است. این اصلاحات معطوف به منافع موسسه و اعضای آن همچنین مطالبات فرهنگیان بوده است. از جمله موارد مهم در این اصلاحات، افزایش تعداد نمایندگان فرهنگیان در هیات امنا از سه نفر به ۶ نفر و سه نفر هم علی‌البدل است. تحقق محاسبه ارزش افزوده و پرداخت آن به اعضا و در واقع مالک شدن اعضا بر همه اموال موسسه از رویکردهای اصلاحی در این اساسنامه است. مدیران موسسه خود بیش و پیش از هر کس دیگری بر اصلاح اساسنامه اصرار داشته و با تشکیل جلسه‌های متعدد کارگروهی که به این منظور شکل گرفته بود و تعامل مستمر با فعالان فرهنگیان این کار را انجام دادند و امیدواریم که منشا خیر و برکت برای فرهنگیان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان باشد.»

ایجاد موانع سفت و سخت بر سر پروژه‌های سفارشی و توزیع رانت

در صندوق ذخیره فرهنگیان هیچ نوع وامی به اعضا پرداخت نمی‌شود و در کل پرداخت تسهیلات در شرح وظایف صندوق نیست

وی ضمن اشاره به این موضوع که گفته می‌شود معلمان برای دریافت کوچکترین وام باید در صف قرار بگیرند، گفت: «در صندوق ذخیره فرهنگیان هیچ نوع وامی به اعضا پرداخت نمی‌شود و در کل پرداخت تسهیلات در شرح وظایف صندوق نیست. اما یکی از سیاستگذاری‌‌های مهم در دوره فعالیت مدیریت فعلی موسسه، گذاشتن فیلترهای متعدد بر سر راه سرمایه‌گذاری‌های جدید بوده است تا عملا جلوی پروژه‌های سفارشی را بگیریم. این مهم‌ترین کار برای پیشگیری از توزیع رانت با استفاده از منابع صندوق است که در واقع این منابع همان اموال فرهنگیان شریف کشور است که ما وظیفه امانتداری آنها را داشتیم و این هدف هم با شعار و حرف قابل تحقق نبود. باید کاری در عمل اتفاق می‌افتاد که سعی کردیم با ایجاد و فعال کردن ساختار لازم از قبیل کمیته سرمایه‌گذاری و الزام در تایید سرمایه‌گذاری‌ها از طریق این کمیته و معاونت مربوطه و نیز هیات مدیره شرکت‌های تابعه و تنفیذ در هیات مدیره خود موسسه، موانع سفت و سخت بر سر پروژه‌های سفارشی و توزیع رانت ایجاد کنیم.»

قرار نیست با پول معلمان به آن‌ها وام بدهیم، سرمایه معلمان در صندوق برای ایجاد سود است

رکن با بیان اینکه ماهیت صندوق ذخیره فرهنگیان را باید شناخت و متناسب با آن توقع داشت، افزود: «صندوق ذخیره فرهنگیان، صندوقی است که قرار است با منابع و پول خود معلمان برای دوره بازنشستگی آنها کاری کند که در آن مقطع کمک حال آن‌ها باشد. وظیفه تامین رفاه یا ارائه وام به معلمان با دولت و نهادهای اقتصادی دیگر است. قرار نیست با پول خود معلمان به آنها وام و یا کارهای مشابه انجام دهیم. باید با همه اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان صادق باشیم و بگوییم خودتان مراقب مال خودتان باشید. نباید با سرمایه انباشت شده در صندوق خودتان هیچ کاری انجام شود مگر ایجاد سود برای خودتان.»

رئیس هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار کرد: «تغییرات فوری مدل سازمانی موسسه، طراحی مدل نظارت هدفمند به منظور کنترل دقیق‌تر شرکت‌ها، تشکیل واحد حقوقی منسجم به منظور شکایت از تخلفات دوره قبلی و پیگیری وصول مطالبات، تهیه، تدوین و تصویب برنامه استراتژیک موسسه، برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف سازمانی در شرایطی واقع‌بینانه، تقویت ساز و کارهای مدیریت فناوری و نوآوری‌های فنی و سازمانی در موسسه، بهره‌مندی از ظرفیت‌های فضای مجازی به منظور گسترش ارتباط اثربخش با اعضاء، تقویت برند موسسه از طریق شفافیت مالی و توسعه همکاری و مشارکت با شرکت‌ها و موسسات معتبر داخلی و خارجی، توسعه ساز و کارهای توانمندسازی یادگیری و تحول‌پذیری، اصلاح ساختارها، نظام قانونی فرآیندها، توانمندسازی پرسنل و مدیریت موسسه نسبت به ایفای تعهدات به فرهنگیان عضو به عنوان ذی‌نفعان اصلی موسسه که منجر به استقرار نظام حاکمیت شرکتی، تدوین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مورد نیاز، پیگیری پرونده‌های حقوقی شرکت‌ها همچنین ساماندهی شرکت‌های تابعه شد، از اهم اقداماتی بود که به سرعت انجام گرفت تا موسسه بر روی ریل اصلی خود قرار گیرد.»

رکن اضافه کرد: «با ایجاد چنین سنگ بنای محکمی، مصونیت زیادی برای حفظ و توسعه این نهاد اقتصادی بزرگ ایجاد شد که در سایه آن بهینه‌سازی ترکیب سبد دارایی‌ها در راستای افزایش بهره‌وری، نقدشوندگی و قابلیت ارزش‌گذاری همچنین توسعه سرمایه‌گذاری‌های بزرگ مقیاس در زنجیره‌های پایین دستی صنایع مادر صورت گرفت.»

فرهنگیان به یکی از بزرگترین مالکان صنعت پتروشیمی کشور تبدیل می‌شوند که سالانه سود سرشاری نصیب آن‌ها خواهد شد

وی به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ مقیاس نیز اشاره کرد و گفت: «همچنین تیم مدیریتی فعلی از نگاه به آینده و ایجاد سودآوری پایدار برای اعضای موسسه غافل نبود و یکی از اولویت‌های خود را سودآوری در پروژ‌ه‌های بزرگ مقیاس قرار داد و در این راستا با خرید ۵۱ درصد از سهام شرکت پتروشیمی انرژی سپهر با شرایط اقساطی در سال ۱۳۹۷ یک گام بزرگ برداشت. راه‌اندازی دو پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه در سال ۱۳۹۹ و پتروشیمی سبلان در سال ۱۴۰۰ به رغم همه مشکلات، نشانی از عزم راسخ مدیران مجموعه برای تکمیل پروژه‌های ناتمام به عنوان یکی از راهبردهای اصلی مدیریتی داشت. با تکمیل و راه‌اندازی همه پروژه‌های پتروشیمی موسسه، فرهنگیان به عنوان یکی از بزرگترین مالکان صنعت پتروشیمی کشور تبدیل می‌شوند که سالانه سود سرشاری نصیب آنها خواهد شد.»

اعضای موسسه 3 ماه پس از بازنشستگی، سهم‌الشرکه خود را دریافت می‌کنند

موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان برترین موسسه در رشد سودآوری

سودآوری 3440 میلیاردی موسسه در سال 99

رکن تأکید کرد: «افزایش ثروت و سودآوری یکی از شاخص‌های مهم برای ارزیابی عملکرد نهادهای مالی است که موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در این زمینه کارنامه رو به رشدی داشته است. در حالی که سودآوری موسسه در سال مالی ۱۳۹۵ حدود ۲۴۰ میلیارد تومان بود، در سال‌های بعد روند روبه رشدی را تجربه کرده و در سال مالی ۱۳۹۹ به ۳۴۴۰ میلیارد تومان و بازدهی حدود ۵۵ درصدی رسید و در سال مالی ۱۴۰۰(‌منتهی به ۳۱ شهریور) نیز ۴۲۰۰ میلیارد تومان سود پیش‌بینی کرده‌ایم. این میزان سودآوری در حالی اتفاق افتاده که کشور با چالش‌های جدی اقتصادی مواجه بوده است و کمتر موسسه اقتصادی به چنین رشدی در سودآوری رسیده و به همین دلیل در سال گذشته در بین ۱۰۰ شرکت برتر ایران به عنوان اولین و برترین موسسه در رشد سودآوری مفتخر شد و مورد تقدیر قرار گرفت.»

وی اضافه کرد: «موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از خوشنام‌ترین موسسات مالی کشور در زمینه عمل به تعهدات خود در قبال اعضا در چند سال گذشته بوده است. اعضای موسسه 3 ماه پس از بازنشستگی، سهم‌الشرکه خود را دریافت می‌کنند و به نوعی اولین پولی است که پس از بازنشستگی به دست آنها می‌رسد.»

تعداد اعضای انصرافی از صندوق در 5 سال گذشته به نصف کاهش یافته است

وی بیان کرد: «موسسه در ۶ سال اخیر بیش از ۳۱۵۳ میلیارد تومان سهم‌الشرکه به اعضا پرداخت کرده است در حالی که کل سهم‌الشرکه پراختی به فرهنگیان عضو در طول ۲۵ سال گذشته ۴۳۹۶ میلیارد تومان بوده است. فقط در مهرماه ۱۴۰۰ بیش از یک هزار و ۴۰ میلیارد تومان به ۴۳۴۶۸ نفر از اعضای بازنشسته پرداخت شده است و میانگین دریافتی اعضای بازنشسته حدود ۲۴ میلیون تومان است، در حالی که میانگین واریزی اعضا به صندوق در طول دوره اشتغال حدود ۶ میلیون تومان بوده است. انجام تعهدات موسسه در قبال اعضا، موجب جلب اعتماد آنها به این نهاد اقتصادی شده است به طوری که در پنج سال گذشته حدود ۶۰۰ هزار نفر از فرهنگیان واریزی خود را تا ۵ درصد افزایش داده و تعداد اعضای انصرافی نیز به نصف کاهش یافته است.»

بیش از ۴۱۳ میلیارد تومان از مطالبات اعضا از تعهد دولت احیا شده است

رئیس هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان اضافه کرد: «در همین مدت مدیریت موسسه همچنین به طور جدی پیگیر وصول تعهد سهم دولت به اعضا بوده و بیش از ۴۱۳ میلیارد تومان از مطالبات اعضا از تعهد دولت را احیا کرده است. ایجاد نمایندگی‌های استانی نقش پررنگی در زمینه ارتباط نزدیک و تعامل دوسویه با اعضا داشته است و به عنوان پلی دوطرفه عمل می‌کنند.»

برای محاسبه ارزش افزوده دارایی‌ها، چه در ایران و چه در دنیا، ورود به بورس یکی از ابزارهای عملیاتی این گونه صندوق‌هاست

وی ضمن اشاره به اقدامات صندوق ذخیره فرهنگیان در زمینه محاسبه ارزش افزوده، افزود: «محاسبه ارزش افزوده دارایی‌های موسسه، یکی از اولین دغدغه‌های تیم مدیریت فعلی موسسه بود و طی پنج سال گذشته همواره یکی از دستورکارهای ما بوده است. واقعیت این است که در ایران در زمینه محاسبه ارزش افزوده در صندوق‌هایی مانند صندوق ذخیره فرهنگیان کار زیادی انجام نشده است. در حال حاضر برای محاسبه ارزش افزوده دارایی‌ها، چه ایران و چه در دنیا، ورود به بورس یکی از ابزارهای عملیاتی این گونه صندوق‌هاست. بازنشسته‌ها و اعضای فعلی در ارزش افزوده محق هستند و در مکانیسم‌هایی که روی آن کار کردیم، هر دو گروه یاد شده مورد توجه قرار گرفته‌اند، بنابراین در ارزش افزوده همه معلمان عضو دخیل هستند حتی اگر مدت کوتاهی عضو صندوق بوده باشند.»

3 هلدینگ بزرگ فرهنگیان تا پایان امسال بورسی می‌شوند

رکن اضافه کرد: «برای تحقق این کار اولین گامی که در حال انجام آن هستیم، بورسی شدن است. روند بورسی شدن سه هلدینگ پتروفرهنگ، سرمایه‌گذاری فرهنگیان و ساختمانی معلم در حال انجام است اما در این مسیر موانع و مشکلات متعدد و جدی هم وجود داشته و دارد اما به رغم همه موانع، ما به تلاش خود برای تحقق این موضوع ادامه می‌دهیم و تا پایان سال جاری بورسی شدن این سه هلدینگ اجرایی خواهد شد.»

اطلاعات بورسی 98 درصد اعضا جمع‌آوری شده است

بورس باید اجازه تاسیس «صندوق خاص» برای فرهنگیان را بدهد

رئیس هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان خاطرنشان کرد: «یکی از مشکلات اصلی، استفاده از ابزارهای بورس برای تخصیص ارزش افزوده، ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری مشترک خاص فرهنگیان و مشکل حدنصاب بورس است که از هر ناشری پنج درصد در این‌گونه صندوق‌ها بیشتر نمی‌تواند باشد. ما چهار هلدینگ داریم که اگر بورسی شویم پیش‌بینی می‌کنیم ٧٠ درصد سهام در صندوق باقی می‌ماند، بنابراین بورس باید اجازه تاسیس صندوق خاص برای فرهنگیان بدهد که تاکنون این اجازه صادر نشده است. با این حال، فرآیند جمع آ‌وری اطلاعات اعضا از جمله کد ملی و کد بورسی آنها، به طور کلی تا ۹۸ درصد انجام شده و سایر نواقص نیز به صورت لحظه‌ای در حال تکمیل است که به محض ورود هلدینگ‌ها به بورس، همه زیرساخت‌های لازم در موسسه آماده باشد و اعضای صندوق به صورت آنلاین بتوانند وضعیت سرمایه‌گذاری خود را مشاهده کنند.»

«مالیات» مانع اصلی محاسبه ارزش افزوده دارایی‌های موسسه

موسسه تاکنون زیر بار از دست رفتن دارایی‌های فرهنگیان نرفته است

وی ادامه داد: «روش دیگر برای محاسبه ارزش افزوده دارایی‌های موسسه، تجدید ارزیابی دارایی‌ها و مشکلات ناشی از ثبت و گزارش‌گیری مالی دارد در این زمینه با موانعی روبرو هستیم و مانع اصلی مالیات است. بر این اساس در روند تجدید ارزیابی ۲۵ درصد از دارایی فرهنگیان به عنوان مالیات از دست آنها خواهد رفت که موسسه تاکنون این را نپذیرفته است و برای اصلاح قانون مذکور ماده واحده‌ای جهت تصویب در مجلس شورای اسلامی تقدیم وزارت آموزش و پرورش کرده‌ایم.»

موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان کاملا خصوصی است و فرهنگیان سرمایه‌گذار هستند نه سپرده‌گذار

کسی نمی‌تواند در اموال آنها دخل و تصرفی داشته باشد

وی اظهار کرد: «در اساسنامه سال ۱۳۷۵، فرهنگیان به عنوان سپرده‌گذار عنوان شده بودند اما این موضوع را در اساسنامه جدید اصلاح کردیم و به عنوان سرمایه‌گذار از آنها نام برده شده که تبعات حقوقی چشمگیری دارد. یکی از تبعات مهم این عنوان جدید این است که فرهنگیان به عنوان مالک اصلی صندوق، از جایگاه حقوقی لازم برخوردار هستند و کسی نمی‌تواند در اموال آنها دخل و تصرفی داشته باشد. ماهیت این موسسه کاملا خصوصی است ضمن اینکه فرهنگیان در این صندوق به طور داوطلبانه عضویت پیدا می‌کنند که این موضوع گواهی بر خصوصی بودن آن است. برخی از مراجع و نهادهای ذیربط مانند دیوان عدالت اداری و معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز بر خصوصی بودن موسسه صحه گذاشته‌اند و همه تلاش ما این است که بر ماهیت خصوصی موسسه خدشه‌ای وارد نشده و از حقوق اعضا صیانت شود.»

رکن اضافه کرد: «حضور فرهنگیان در هیات امنای موسسه برای اولین بار در این دوره مدیریتی صورت گرفت و سه نفر از نمایندگان منتخبان فرهنگیان در ترکیب هیات امنای صندوق قرار گرفتند و تحول جدی در ارتباط موسسه و اعضا ایجاد شد.»

شرح اقدامات انجام شده برای کاهش درصد مالکیت بانک سرمایه

رئیس هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: «درباره مباحث مربوط به بانک سرمایه هم ذکر چند نکته و مستند آماری خالی از لطف نیست. تعداد کل سهام بانک سرمایه ۴۰۰۰ میلیون سهم است. مالکیت موسسه در ابتدا کلا ۱۹۰۶ میلیون سهم بود، یعنی معادل ۴۸ درصد سهام این بانک و کل بهای تمام شده آن برای موسسه حدوداً ۲۰۰ میلیارد تومان بود. حال به سایر موارد هم دقت بفرمایید تا فضای روشن‌تری در ذهن شکل بگیرد. در پی این سرمایه‌گذاری، تاکنون موسسه ۱۸۲ میلیارد تومان سود نقدی از بانک گرفته است و از محل فروش بخش کمی از سهام بانک سرمایه که حدوداً ۳۰۰ میلیون سهم می‌شود، معادل ۱۶۰ میلیارد تومان فقط سود حاصل از فروش سهام حاصل شده است که مجموع این دو مورد می شود ۳۴۲ میلیارد تومان. در حال حاضر نیز از ۴۸ درصد مالکیت رسیده ایم به ۴۰.۱۹ درصد و سیاست صندوق کاهش درصد مالکیت است که به مرور با فروش آن، سود آن در دفاتر موسسه شناسایی خواهد شد. با قیمت امروز سهام (هفتم دی ماه ۱۴۰۰) که قیمت هر سهم حدوداً ۵۲۰۰ ریال است، ارزش روز سهم موسسه از سهام بانک سرمایه به ۸۳۸ میلیارد تومان می‌رسد. لذا در مجموع با توجه به سود نقدی و سود حاصل از فروش و ارزش روز سهام باقی مانده، کل برگشت سرمایه ما به قیمت امروز می شود ۱۱۸۰ میلیارد تومان در مقابل ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری ابتدایی. با همه این احوال، توصیح این نکته هم قابل توجه است که با توجه به ارزش روز دارایی‌های موسسه، کل نسبت ارزش سهام بانک سرمایه به کل پرتفوی موسسه حدوداً کمتر از دو درصد است.»

هیچ فردی محرم‌تر از فرهنگیان نسبت به صندوق وجود ندارد

وی در پایان خاطر نشان کرد: «معتقدیم که هیچ فردی محرم‌تر از فرهنگیان نسبت به صندوق وجود ندارد و در عمل نیز تلاش کرده‌ایم که این اتفاق بیافتد. گزارش عملکرد و صورت‌های مالی صندوق ذخیره فرهنگیان بر روی وب سایت موسسه قرار دارد و در دسترس همه اعضا است. اطلاع‌رسانی مستمر از فعالیت‌ها و اقدامات موسسه از طریق وبسایت موسسه، نشریه هم‌افزا، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و سایر نشریات و شبکه‌های اجتماعی به یک اصل تبدیل شده است. ارتباط فرهنگیان با موسسه تسهیل شده و جلسات متعددی با نمایندگان فرهنگیان برگزار شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار