مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان:

سواد؛ توانایی ایجاد تغییر در خود، دیگران و جامعه است 

زاهدان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت براساس آخرین تعریف ارائه شده از مفهوم سواد، کسی باسواد است که بتواند در خود، دیگران و جامعه تغییر ایجاد کند.

کد مطلب: ۱۲۴۲۶۰۲
لینک کوتاه کپی شد
سواد؛ توانایی ایجاد تغییر در خود، دیگران و جامعه است 

حمیدرضا رخشانی در مراسم محوری هفته سوادآموزی ضمن تبریک این هفته اظهار کرد: سواد زیربنای توسعه جوامع است و برای رسیدن به توسعه باید به موضوع سواد اهمیت داد.

رخشانی به تاثیر سواد در زندگی افراد اشاره کرد و گفت: سواد نگاه انسان را به زندگی تغییر می دهد؛ به طور مثال اگر پدر و مادر باسواد باشند و یا مراتب بالاتری از سواد را طی کرده باشند، قطعا بیشتر فرزندان خود را برای کسب تحصیلات عالی تشویق می کنند، اما در غیر این صورت از این وظیفه مهم کوتاهی خواهند کرد و بی سوادی آنان بر زندگی فرزندانشان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا شرایط را برای سوادآموزی در جامعه فراهم کنیم تصریح کرد: سواد در گذشته فقط محدود به خواندن و نوشتن می شد، اما هم اکنون یادگیری فقط برای دانستن نیست، بلکه برای به کار بستن است و این رویکرد باعث شده است بسیاری از کسانی که قبلاً باسواد شناخته می شدند از جرگه باسوادان خارج شوند.

رخشانی گفت: در سومین تعریف ارائه شده از سواد از سوی یونسکو، فرد باسواد کسی است که مهارت‌هایی را که آموخته در زندگی به کار ببندد و دارای سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد رسانه ای، سواد تربیتی، سواد رایانه‌ای، سواد سلامت، سواد نژادی و قومی، سواد بوم شناختی، سواد تحلیلی، سواد انرژی و سواد علمی باشد.

وی ادامه داد: آخرین تعریف ارائه شده از سواد نیز به معنای توانایی ایجاد تغییر است و کسی باسواد تلقی می‌شود که بتواند در خود، دیگران و جامعه تغییر مثبت ایجاد کند.

رخشانی به تاکید اسلام بر عمل به دانش تاکید کرد و گفت: در روایات، احادیث پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) تاکید شده است که باید به دانسته‌های خود عمل کنیم.

وی تصریح کرد: از منظر روانشناسی نیز یادگیری به معنای ایجاد تغییر در رفتار است و اگر تغییر ایجاد شد می توان ادعا کرد یادگیری رخ داده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خاطر نشان کرد: با توجه به تعاریف جدید از سواد، باید محتواهای درسی و برنامه های آموزشی ما در مدارس نیز تغییر کند تا بتوانیم به معنای واقعی کلمه افراد باسواد تربیت کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار