در نخستین جلسه کمیته پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان مطرح شد:

آسیب‌شناسی مهمترین قدم برای حل مسائل و مشکلات اجتماعی است

زاهدان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت آسیب‌شناسی مهمترین قدم برای حل مسائل و مشکلات اجتماعی است.

کد مطلب: ۱۲۴۴۳۲۴
لینک کوتاه کپی شد
آسیب‌شناسی مهمترین قدم برای حل مسائل و مشکلات اجتماعی است

حمیدرضا رخشانی، در جلسه کمیته پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش استان اظهار کرد: آموزش و پرورش گسترده‌ترین دستگاه فرهنگی کشور است که به طور مستقیم جمعیتی بزرگ را تحت پوشش قرار داده و از همین منظر وظیفه مهمی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی بر عهده دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه آسیب های اجتماعی یکی از مهمترین معضلات جامعه امروز است، افزود: وسیع بودن ابعاد آسیب های اجتماعی، گسترش روزافزون آن، تاثیر مستقیمی که در عملکرد فرد و جامعه می گذارد و ضرر و زیان های اقتصادی، بهداشت جسمی و روانی آن همواره یکی از دغدغه های دست اندرکاران تعلیم و تربیت بوده و است که در این میان تحولات سریع جوامع انسانی نیز به آن دامن می زند و آمادگی و آگاهی هر چه بیشتر برای پیشگیری، کنترل و مقابله با آسیب های اجتماعی را می‌طلبد.

رخشانی با بیان اینکه آسیب شناسی نخستین گام برای یافتن راه حل است، تصریح کرد: هر یک از اعضای این کمیته باید به دنبال آسیب شناسی مسائل و مشکلات موجود در سطح مدارس استان باشند تا با انجام کار علمی و کارشناسی برای کاهش آسیب های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در جامعه قدمی صحیح و مثبت برداریم.

وی اجرای طرح نماد را یکی از اقدامات مثبت و موفق در این زمینه عنوان کرد و گفت: هدف از اجرای این طرح توجه ساختارمند به سرنوشت کودکان و نوجوانان برای تربیت نسلی اجتماعی، خودکنترل و هنجارپذیر است.

مدیرکل آموزش و پرورش در بخش دیگری تاثیرپذیری از مبانی اسلامی و آموزه های قرآنی در رویکردهای پیشگیرانه را یکی از عوامل موفقیت در پیشگیری از آسیب های اجتماعی و وقوع جرم در جامعه عنوان کرد.

پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی نیازمند رویکردهای ایجابی است

نماینده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز در این جلسه آموزش و پرورش را دستگاهی با جامعه هدف گسترده عنوان کرد که هر یک از افراد جامعه به نوعی با این نهاد ارتباط دارند.

غلامرضا باغ شیرین افزود: آسیب‌های اجتماعی براساس تعاریفی که از سوی جامعه شناسان مطرح می شود، مخفیانه متولد می‌شوند، به آرامی رشد می‌کنند و به سختی از بین می روند.

وی موفقیت در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را استفاده از رویکردهای ایجابی به جای رویکردهای سلبی عنوان کرد و گفت: اقدامات مشارکتی و بین بخشی، داده‌های قابل اعتماد و کنار گذاشتن نگاه عرفی به آسیب‌های اجتماعی سه پیش شرط استفاده از رویکرد ایجابی در این زمینه است.

باغ شیرین در بخش دیگری به اقدامات مرتبط با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: نخستین سطح، اقدامات فرهنگی و اجتماعی است که کودکان و کسانی که با آنان در ارتباطند مخاطب این دسته از اقدامات هستند و آموزش مهارت نه گفتن، کنترل خشم، تعامل بین مدرسه، خانه و دانش آموز، طرح نماد، طرح فوریت های روانی و 23 مهارت مورد نظر در مهدهای کودک زیرمجموعه این سطح از اقدامات پیشگیرانه قرار دارد.

مداخله بیش از حد یکی از آسیب‌های موجود در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است

رئیس اداره مراقبت از آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان نیز در این جلسه گفت: مهمترین مشکل ما در پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی مداخله بیش از حد است به طوری که با آموزش‌های خود در زمینه مواد مخدر یا آسیب‌های دیگر آشکارسازی بسیاری از مواردی را انجام می دهیم که دانش آموز هنوز به آن دچار نشده است.

سعید فخررحیمی افزود: به طور مثال در زمینه مواد مخدر، مشکل ما در مدارس اعتیاد به مواد مخدر نیست، بلکه مشکل اصلی، تجربه مصرف و یا به عبارتی سوء مصرف است و به نظر می‌رسد دلیل آن پرداختن بیش از اندازه به این موضوع است.

وی موفقیت در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را نیازمند وجود یک سازمان و دستگاه مستقل دانست و گفت: انجام اقدامات کمی در این زمینه ارزیابی کمی و اقدامات کیفی نیز ارزیابی کیفی را می‌طلبد.

رئیس اداره مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان نیز در این جلسه گفت: زمانی که موضوع بزهکاری نوجوانان مطرح باشد، آموزش و پرورش در خط مقدم قرار داد.

مهدی سرگزی ادامه داد: مشاوره تحصیلی جهت جلوگیری از ناکامی تحصیلی، هدایت تحصیلی اصولی و صحیح، شناسایی و درمان به موقع اختلالات یادگیری از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.

وی بر ارتباط صمیمانه بین دانش آموزان، خانه و مدرسه تاکید کرد و گفت: مداخله به موقع در مشکلات دانش آموزان با اجرای طرح نماد، راه اندازی سامانه نماد، مراکز مشاوره و طرح فوریت های روانی از مهمترین اقدامات در این زمینه است.

سرگزی به موضوع کمبود نیروی انسانی در حوزه پرورشی اشاره کرد و گفت: برای تمامی مدارس استان به 2 هزار نیروی مشاور نیاز است اما این در حالی است که در مجموع 3500 نفر در قالب معاون و مربی پرورشی، مشاور در استان فعالیت می کنند و این موجب می شود فعالیت های مشاوره ای اثربخشی واقعی خود را نداشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار