مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان:

ضرورت به‌روزرسانی محتوای آموزشی در مدارس و دوره‌های سوادآموزی

وسعت زیاد، پراکندگی و تراکمِ کمِ جمعیت از مهمترین مشکلات موجود در مسیر سوادآموزی در سیستان و بلوچستان است

زاهدان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت با توجه به تغییر و دگرگونی در تعریف سواد، به‌روزرسانی برنامه‌های درسی و محتوای آموزشی در مدارس و دوره‌های سوادآموزی متناسب با تعاریف جدید ضروری است.

کد مطلب: ۱۲۴۲۹۴۴
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت به‌روزرسانی محتوای آموزشی در مدارس و دوره‌های سوادآموزی

حمیدرضا رخشانی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان به مناسبت هفته سواد آموزی، اظهار کرد: سوادآموزی یکی از مهم‌ترین مسائل آموزش و پرورش در جامعه ایران بوده و است که ضرورت و اهمیت آن در استانی مانند سیستان و بلوچستان دو چندان است.

وی افزود: در استان پهناور سیستان و بلوچستان با عزم و تلاش دست‌اندرکاران حوزه سوادآموزی هم اکنون نرخ باسوادی در این استان از ٢٩ درصد قبل از انقلاب به ٨۴.٧۵ درصد رسیده است.

رخشانی ادامه داد: براساس آمار سرشماری سال 1395 اعلام شد که 330 هزار در سیستان و بلوچستان بی‌سواد هستند که در طول این مدت تا کنون از این تعداد، 60 هزار نفر در دوره های سوادآموزی جذب و از جرگه بی‌سوادان خارج شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه تلاش‌های فراوانی در زمینه جذب و آموزش بی‌سوادان در استان انجام شده است، گفت: تلاش برای جذب حداکثری دانش آموزان لازم التعلیم در استان در کاهش آمار بی‌سوادان تاثیر دارد.

رخشانی ادامه داد: جذب دانش آموزان بازمانده با تارک از تحصیل به آموزش عمومی از ورود افراد جدید به جمعیت بی سواد استان جلوگیری می کند که خوشبختانه در سال‌های اخیر با رشد 10 درصدی در زمینه جذب و نگهداشت دانش آموزان در سیستان و بلوچستان گامی رو به جلو در این زمینه برداشته شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بهره‌مندی از ظرفیت علما و معتمدان در تشویق بی‌سوادان به شرکت در دوره های سوادآموزی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: وسعت زیاد، پراکندگی و تراکمِ کمِ جمعیت از مهمترین مشکلات موجود در مسیر سوادآموزی در سیستان و بلوچستان است که وجود فاقدین شناسنامه، بازماندگان از تحصیل و گاهی دو هویتی بودن افراد، روی آوردن به مشاغل کاذب و ممانعت از تحصیل بانوان به دلیل برخی تعصبات در این استان نیز بر این مشکلات می‌افزاید.

وی با بیان اینکه مفهوم سواد امروز دچار تغییر و دگرگونی شده است، خاطر نشان کرد: در سومین تعریف ارائه شده از سواد از سوی یونسکو، فرد باسواد کسی است که دارای 12 نوع سواد یعنی سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد رسانه ای، سواد تربیتی، سواد رایانه‌ای، سواد سلامت، سواد نژادی و قومی، سواد بوم شناختی، سواد تحلیلی، سواد انرژی و سواد علمی باشد.

وی ادامه داد: همچنین براساس آخرین تعریف ارائه شده نیز سواد به معنای توانایی ایجاد تغییر است و کسی باسواد تلقی می‌شود که بتواند در خود، دیگران و جامعه تغییر مثبت ایجاد کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تغییر در برنامه های درسی و محتواهای آموزشی متناسب با تعاریف جدید از سواد را ضروری دانست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار