گفت و گوی پانا با مدیر و معلمان مدرسه خدابخشی قم

از دلتنگی‌های آموزش مجازی تا لذت کلاس‌های حضوری

قم (پانا) - طی هفته‌های اخیر با فروکش کردن تب موج پنجم کرونا، آموزش مجازی به تدریج جای خود را به همان آموزش حضوری اولیه داد و در نتیجه مدارس رنگ و بوی دوران قبل از کرونا را به خود گرفت.

کد مطلب: ۱۲۴۲۲۲۱
لینک کوتاه کپی شد
از دلتنگی‌های آموزش مجازی تا لذت کلاس‌های حضوری

22 ماه پیش ورود ویروس کرونا به کشورمان تیتر یک تمام رسانه ها شد و کمتر کسی فکرش را می‌کرد که این مهمان ناخوانده قرار است مدارس کشور را به مدت طولانی به تعطیلی بکشاند.

در سال‌های گذشته، هیچ پیش بینی مبنی بر آموزش غیرحضوری صورت نگرفته بود، اما به لطف راه اندازی پیام رسان شاد، دانش آموزان و معلمان و اولیاء توانستند در فضای علمی خانواده و مدرسه ارتباط مجازی برقرار کنند؛ معلمان پر تلاش سختی های آموزش غیرحضوری را به جان خریدند تا حتی یک روز دانش آموزان از تحصیل عقب نمانند.

حالا با بالا رفتن آمار واکسیناسیون عمومی مدارس به صورت نیمه حضوری بازگشایی شده اند تا دانش آموزن دوباره به فضای نیمکت و تخته و کلاس درس برگردند و از همه مهم تر از نعمت آموزش حضوری، دیدن مدیران، معاونان و معلمان و همکلاسی های خود و استفاده از فضای معنوی و تربیتی و علمی کلاس بهره مند شوند.

حضور دانش آموزان در کنار هم در کلاس و حیاط مدرسه و بازگشت به شیوه کلاس های حضوری، رنگ و لعاب زیباتری به فضای مدرسه بخشیده است. در این مورد، نظرات مدیر و تعدادی از معلمان پرتلاش دبیرستان متوسطه اول شهید خدابخشی ناحیه یک قم را بررسی می‌کنیم.

چه احساسی نسبت به کلاس های حضوری دارید؟

فاطمه عسگری (مدیر): «واقعا روز های سختی را در دوران آموزش غیرحضوری گذراندیم، نبودن بچه ها در مدرسه فضا را غمگین کرده بود، سال گذشته وقتی فقط ما به عنوان کادر اجرایی در مدرسه حضور داشتیم با خود می گفتیم ای کاش دانش آموزان هرچه زودتر به فضای مدرسه برگردند واقعا دلتنگ شان بودیم. خداوند را شاکریم که دوباره این اتفاق رخ داد تا دانش آموزان یک‌بار دیگر به صورت حضوری در درس و کلاس حضور پیدا کردند.»

وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در مدرسه شما چطور است؟

«تمامی معلمان و دانش آموزان با ماسک در کلاس حاضر می شوند، علاوه بر آن، مقدار زیادی مایع ضد عفونی کننده تهیه شده و مرتب کلاس ها را ضدعفونی می کنیم، در کل وضعیت پروتکل های بهداشتی در مدرسه ما مناسب است و در این مدت هیچ مورد کرونایی بین دانش آموزان و معلمان دیده نشده است.»

برای حضور دانش آموزان در مدرسه آیا اجباری از طرف شما بوده است؟

«ما هیچ کدام از دانش آموزان را مجبور به حضور در مدرسه نکردیم، روز اول اطلاع دادیم که آموزش حضوری دایر است و اولیاء هم با توجه به رنگ‌بندی آبی کرونایی در استان، فرزندان خود را مطابق میل شخصی راهی مدرسه کردند.»

آیا آموزش مجازی نیز همچنان برقرار است؟

«در بعضی از دروس مثل ریاضی به دلیل حجم زیاد و نوع مطالب، آموزش حضوری کفایت نمی کند و دبیران این دروس درخواست کرده اند که ساعاتی را برای آموزش مجازی در نظر بگیریم.»

احساس شما به عنوان یک معلم از کلاس های حضوری چیست؟

زینب علی بیگی: «حس بسیار خوبی از این بابت دارم، دیدن دوباره همکاران و دانش آموزان باعث شد دلتنگی تمام این مدت رفع شود و خداوند را شاکرم که این فرصت را در اختیار همه ما قرار داد تا دوباره دور هم جمع شویم.»

به نظر شما کدامیک برتری دارد؟ آموزش حضوری یا مجازی؟

مریم حجازی (معلم): «هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارد، اما به نظر خود من آموزش حضوری به دلیل ارتباط چهره به چهره معلم و دانش آموز تاثیر آموزش بیشتری دارد. درس خواندن با تلفن همراه سختی های بسیاری دارد و باعث می شود دانش آموز بعد از گذشت یک ساعت خسته شود و یا چشمانش اذیت بشود که این، کار را سخت می کند. اگر بتوانیم آموزش مجازی و حضوری را ترکیب کنیم، می شود خروجی بهتری از آموزش و تدریس گرفت.»

ارزیابی شما از سختی های کار تدریس در ایام کرونایی چیست؟

فاطمه فیروز حسینی(معلم): «یکی از مشکلاتی که وجود داشت ارزشیابی بود که دقیق و صحیح نبود، با اینکه من به دانش آموزان خود اعتماد داشتم اما باز تعدادی از آنها با شیوه های گوناگون تقلب در آزمون ها شرکت می‌کردند که نمره بدست آمده کذب و غیرواقعی بود، اما خدارا شکر دوباره مدارس باز شد و ارزشیابی که از دانش آموزان بدست می آید دقیق و صحیح است.»

گفتگو: مائده عسگری
عکس: فاطمه خسروآبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار