دوگانه سلامت و آموزش زیر سایه سنگین کرونا

کرج (پانا) - پس از گذشت دو سال از همه گیری ویروس کرونا در کشور و جهان و برگزاری کلاس های درس به صورت مجازی، بازگشایی مدارس در برخی از شهرها از معایب و مزایایی برخوردار است و در بین اقشار مختلف مطرح می‌شود که سلامت و یادگیری دانش‌آموزان در گرو انتخاب خودشان، خانواده یا مسئولان بازگشایی مدارس است.

کد مطلب: ۱۲۴۰۸۲۵
لینک کوتاه کپی شد
دوگانه سلامت و آموزش زیر سایه سنگین کرونا

فرزانه داودپور، یکی از دبیران دبیرستان فاطمه پزشکی ناحیه 3 کرج در گفت و گو با پانا ضمن اشاره به نبود امکانات تدریس حضوری در این شرایط گفت: «هم‌اکنون مدارس ما نمی توانند بستر آموزش حضوری ایمن را برای دانش آموزان و همچنین اولیای آنها فراهم کنند، زیرا این کار نیاز به امکاناتی نظیر فضای بزرگ، تهویه مناسب، پاکسازی مداوم و...دارد.»

وی افزود: «بدون شک تاثیر و میزان یادگیری مجازی یک سوم آموزش حضوری نخواهد بود. تعاملی که بین دانش آموز و دبیر صورت می گیرد موجب یادگیری بیشتر شده و از نگرانی هایی که از آموزش مجازی نشأت گرفته، می کاهد.»

این دبیر در خصوص میزان استقبال دانش آموزان از مدرسه اضافه کرد: «دانش آموزان استقبال خوبی از درس های تخصصی دارند، اما همین هم با نگرانی هایی همراه است. به عنوان مثال من به عنوان یک دبیر زمانی که به خانه بازمی گردم نگران خانواده هستم و این خطر روز به روز بیشتر می شود.»

در ادامه دانش آموزی با بیان اینکه آموزش مجازی، بیماری های روحی و جسمی گوناگونی را به دنبال داشته است، عنوان کرد: «زمانی که در کلاس درس هستیم مدام اضطراب داریم که شاید هر لحظه به دلیل سرد بودن هوا یا ناقل بودن فردی به این بیماری مبتلا شویم. از طرفی هم آموزش مجازی معایب خود را دارد که می توان به فعالیت طولانی مدت با تلفن همراه اشاره کرد که این کار روی سلامت جسمی و روحی تاثیر بسیاری دارد.»

این دانش آموز اضافه کرد:«حال و هوای کلاس‌های حضوری بسیار جذاب است، ولی عواملی موجب کاهش این استقبال می شود. درک نکردن برخی دبیران، اضطراب دانش آموزانی که متوجه تدریس نشده و آنطور که باید یاد نگرفته اند. برگزاری کلاس‌ها به دو صورت مجازی و حضوری در یک روز، نیامدن دانش آموزان به مدرسه و مواردی از این قبیل هستند.»

دانش آموز دیگری با بیان انتقاد نسبت به برگزاری حضوری آزمون نوبت اول، تاکید کرد: «این درست نیست که آموزش به صورت مجازی باشد و آزمون‌ها را حضوری برگزار کنند. این عمل بار روانی منفی به همراه خواهد داشت. افزون بر نگرانی های دانش آموزان و والدین شان نسبت به سلامتی، دغدغه موفق نبودن در امتحانات و نمره پایین گرفتن هم مطرح است، بنابراین درصد زیادی از دانش آموزان مخالف برگزاری امتحانات به صورت حضوری هستند و درخواست ما این است که به صورت حضوری تدریس و آزمون گرفته شود. همه ما علاقمند به شرکت در مدرسه آن هم به صورت حضوری هستیم و هیچ چیز نمی تواند جایگزین تعامل بین دانش آموز و دبیر و همچنین ایجاد رقابت بین دانش آموزان شود.»

دانش آموزان این آموزشگاه در این زمینه بیان کردند:«زمان کلاس‌های حضوری درس های تخصصی بسیار اندک است و حتی مایل هستیم کلاس درس‌های عمومی را نداشته باشیم زیرا آمدن به مدرسه حداقل دو بار در هفته متعادل است، اما اگر درس های عمومی جزو کلاس‌های حضوری باشند نگرانی ها دوچندان خواهد شد، تعداد دانش آموزان زیاد است و هر لحظه امکان ابتلا به ویروس وجود دارد.»

وی تاکید کرد: «مسئله دیگر زمان محدود و بسیار کم بین امتحانات نوبت اول است. اگر این زمان بیشتر بود وقت مناسبی برای درس خواندن و حضور بدون اضطراب در جلسه امتحان را داشتیم.»

اولیای یکی از دانش آموزان با بیان نگرانی خود از حضور فرزندش در مدرسه، عنوان کرد: «من به عنوان یک مادر یا پدر هم نگران سلامتی و هم نگران یادگیری و آینده فرزندم هستم که بدون شک این دوراهی بسیار دشوار است، چون اگر فرزندم به صورت مجازی تحصیل کند، تحت فشار روانی فراوان قرار می گیرد و از طرفی هم سطح یادگیری اش پایین می آید، اگر هم به مدرسه برود سلامتی اش به خطر می افتد. هر دانش آموزی در کنار خانواده خود زندگی می کند که این خطر همه آنها را تحت تاثیر قرار می دهد، چرا که اگر دانش آموزی مبتلا شود افراد زیادی را مبتلا خواهد کرد و شرایط بسیار ناگوار خواهد شد.»

وی افزود:«در صورتی که آموزش های کامل را به فرزندانمان بدهیم، اما امکانات فراهم نباشد، بر این نگرانی ها افزوده می شود. اما مهم تر از آن ورود ویروس جدید است که قدرت انتشار بالایی دارد و ما بیش از پیش نگران هستیم، زیرا اولویت تمام خانواده ها سلامت فرزندانشان است.»

در ادامه یکی دیگر از اولیای دانش آموزی ضمن تاکید بر آسیب روحی دانش آموزان در کلاس‌های مجازی گفت: «برای دانش آموزانی که بسیار درس می خوانند و تلاش می کنند خصوصا فرزند من دشوار است که به مدرسه نیایند و مدام در کلاس های مجازی دچار مشکلات روحی و جسمی شود. انسان موجودی اجتماعی است و برقراری ارتباط با افراد مختلف یکی از ضروری ترین نیاز اشخاص و جامعه است.»

وی تاکید کرد: «زمانی که دانش آموزان به صورت حضوری در کنار یکدیگر درس می‌خوانند فضای صمیمی و خصوصا رقابت ایجاد می شود که سبب افزایش درس خواندن آنها می شود، به همین دلیل با ایجاد فضای مناسب در مدارس و رعایت دستورالعمل ها بهداشتی، مشکلی با حضور فرزندم در مدرسه ندارم. البته این را هم بگویم شرایط مدارس باید مناسب بازگشایی باشد، در غیر این‌صورت خطر دانش آموزان و خصوصا خانواده هایشان را تهدید می کند.»

در این شرایط با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و تزریق واکسن می توان کمی از این نگرانی ها فاصله گرفت و در انتظار تصمیمات جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا بود. اما دغدغه‌های اولیا و دانش‌آموزان از اهمیت بیشتری در این میان برخوردار است که باید جدی تر گرفته شود.

خبرنگار؛ مهشید عبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار