آموزش ترکیبی در ایام کرونا و دغدغه‌های اولیا و معلمان آذربایجان‌غربی

حضوری شدن مدارس برکیفیت آموزش افزوده است

ارومیه (پانا) - بازگشایی مدارس این روزها با اما و اگرهای بسیاری همراه است و دراین زمینه نگرانی اولیا از ابتلا فرزندانشان به ویروس کرونا از یک سو و دغدغه آنان برای آموزش با کیفیت از سوی دیگر قابل توجه است.

کد مطلب: ۱۲۳۹۲۰۶
لینک کوتاه کپی شد
حضوری شدن مدارس برکیفیت آموزش افزوده است

طولانی شدن دوران کرونا و ارائه آموزش های مجازی به دانش آموزان دوره جدیدی از تجربه آموزش و علم آموزی برای معلمان، دانش آموزان و اولیای آنان فراهم کرده است.

اولیا برای فرستادن فرزندان خود به مدارس بر سر دوراهی عجیب و بی سابقه ای گیر کرده اند که با وجود واکسیناسیون جمعیت وسیعی در آذربایجان غربی اعم از معلمان و دانش آموزان، اما همچنان حضور در مدرسه چالشی است که نمی‌توان به آسانی از کنار آن عبور کرد.

دغدغه سلامتی فرزندان موضوعی است که در اظهارات اولیا به راحتی نمی توان از آن چشم پوشی کرد و حتی بر موضوع تحصیل نیز در نزد برخی اولیا ارجحیت دارد و از سوی دیگر نگرانی از بابت یادگیری و آینده فرزندانشان در مدارس ابتدایی موضوعی است که همچنان در صدر گفت و گوهای معلم و والدین و رسانه ها قرار دارد.

بررسی های میدانی پانا بیانگر این است که درصد بالایی از اولیا موافق حضوری شدن مدارس هستند و باور دارند یادگیری در محیط تعامل دو طرفه با حضور معلم و دانش آموز در کلاس بهتر از یادگیری آنلاین در کلاس مجازی است.

اما برخی دیگر از اولیا با مجازی شدن مدارس موافق نیستند و معتقدند کنترل دانش آموزان مقطع ابتدایی و الزام آنها به رعایت فاصله‌گذاری و پروتکل های بهداشتی تقریبا غیرممکن خواهد بود.

باز بودن پنجره ها در هوای سرد نیز دلیل دیگر نگرانی این دسته از اولیاست، آنان معتقدند هوای سرد و زمستانی آذربایجان غربی موجب سرماخوردگی بچه ها و تضعیف سیستم ایمنی دانش آموزان می شود که همین خود باعث ابتلای کودکان به ویروس خواهد بود.

بررسی دقیق تر و گفت و گو با معلمان و اولیا بیانگر برخی نقاط قوت و ضعف آموزش در ایام کرونایی در ارومیه است که بخشی از آن را در گفت و گو با اولیا و مربیان تعدادی از مدارس ارومیه در ادامه می‌خوانید.

حضوری شدن مدارس برکیفیت آموزش افزوده است

اولیای یکی از دانش آموزان پایه سوم ابتدایی در گفت و گو با پانا گفت: «با حضوری شدن مدارس موافق هستیم چون هم کیفیت تدریس معلم افزایش یافته است و هم در تعامل متقابل با معلم شرایطی فراهم شده که بهتر بیاموزند.»

وی اضافه کرد: «از سوی دیگر کار در فضای مجازی که باعث کم تحرکی و اضافه وزن بچه ها و سایر عوارض بینایی شده بود نیز کاهش یافته است.»

آسیب‌های فضای مجازی قابل چشم پوشی نیست

مادر یک دانش آموز پایه ششم ابتدایی نیز معتقد بود که کنترل فرزندان در زمان کار با گوشی و حضور در فضای مجازی بسیار سخت و تقریبا غیرممکن است و اطلاعات و مطالبی که مناسب سن بچه ها نیست ممکن است در این مواقع در اختیار آنان قرار گیرد که آسیب زیادی به امنیت روانی و تربیت آنان وارد می کند.

وی افزود:«معلمان و معاونان در این چند روز که مدارس باز شده است پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده، همه پنجره ها باز هستند و قبل از ورود به مدارس، با تب سنج، سلامت بچه ها کنترل می‌شود.»

عدالت آموزشی مهمترین حاصل آموزش حضوری است

پدر یک دانش آموز دوم ابتدایی نیز عنوان کرد: «آموزش حضوری بهتر است، چون آموزش یکسان بوده و دیگر کسانی که از امکانات مناسب تحصیل مجازی بهرمند نبودند هم می توانند آموزش های مناسب را دریافت کنند.»

یکی از اولیای مخالف با آموزش حضوری بر این موضوع تاکید داشت که «آموزش مجازی بهتر است چون خیالمان از سلامت فرزندانمان راحت هست و در آموزش مجازی این امکان را داریم تدریس معلم به صورت صدا و ویدئو را بارها ببینیم و رفع اشکال کنیم.»

وی اضافه کرد: «معلمان در آموزش مجازی در هر ساعتی از شبانه روز پاسخگوی دانش آموزان هستند، در آموزش حضوری پنجره ها در این هوای سرد باز بوده و در این فصل انواع آنفلوانزا و بیماری ها وجود دارد و امکان مریض شدن فرزندان مان زیاد خواهد بود.»

برای آموزش تلفیقی نیازمند بازنگری در محتواهای درسی هستیم

شنیدن سخن یکی از معلمان درباره بهتر بودن آموزش حضوری یا مجازی مدارس هم خالی از لطف نیست.

وی به پانا گفت:« به نظر من با توجه به شرایط فعلی محتواهایی را که نیاز نیست باید در برنامه آموزشی کاهش داد یا حتی حذف کرد.»

وی بیان کرد: «در این زمینه باید بازنگری اساسی انجام شود چرا که آموزش حضوری با آموزش مجازی یکسان نیست و امکان یادگیری در هر دو متفاوت است. در آموزش حرف اول و اساس کار ارتباط متقابل با دانش آموزان است که در این دوسال با مجازی شدن مدارس کمرنگ شده است.»

وی با بیان اینکه هم اکنون در آموزش مجازی برای آنان محتواهای لازم بارگذاری می شود ادامه داد:«آموزش مجازی استهلاک معلمان را نیز باعث شده است. هزینه اینترنت و بسته های اینترنتی که ما استفاده می کنیم بسیار بالاست.»

وی با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی با جدیت و اهتمام تمام در مدرسه بیان کرد: «هر چند در مدارس تب سنجی و ضد عفونی مرتب دستها و استفاده از ماسک دائم تاکید می شود، ولی باز نمی‌توان از این بیماری عجیب در امان بود.»

این معلم بیان کرد: «اینک معلمان در تمام 24 ساعت شبانه روز درگیر آموزش هستند و این موضوع بر فشار کاری آنان افزوده است.»

آذربایجان غربی دارای 646 هزار دانش آموز است که در بیش از 5 هزار و 200 مدرسه با یاری 38 هزار فرهنگی در حال تحصیل هستند.

همزمان با سراسر کشور از دو سال قبل با شیوع بیماری کووید 19 در این استان نیز مدارس تعطیل و آموزش حضوری و سپس تلفیق هر دو در سیستم آموزشی بکار گرفته شد تا روند تحصیل و تربیت دانش آموزان ادامه داشته باشد.

گزارش از طاهره نوید آرین و زینب ایرانی آرا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار