کرمانشاه 250 بازی محلی دارد

تهران (پانا) - یک نویسنده و پژوهشگر کرمانشاهی از شناسایی 250 بازی محلی در کرمانشاه خبر داد و تاکید کرد بازی‌ها برای کودکان بسیار مفید هستند.

کد مطلب: ۱۲۴۰۷۵۶
لینک کوتاه کپی شد
کرمانشاه 250 بازی محلی دارد

به گزارش ایسنا، رضا موزونی به مناسبت روز جهانی بازی (20 دسامبر- 29 آذر)، با اشاره به شناسایی 250 بازی محلی در کرمانشاه گفت: تمام این بازی ها را در کتابی به نام "زَران" جمع آوری کرده ام که هنوز چاپ نشده است.

وی با اشاره به لزوم و اهمیت بازی، گفت: بازی از همان دوران کودکی موجب مهارت آموزی و تقویت سلامت جسمانی و روانی کودکان می شود و در بزرگسالی هم یک سرگرمی خوب برای اوقات فراغت است.

موزونی گفت: در کرمانشاه بازی جایگاه ویژه ای دارد و بازی های محلی به تناسب و فراخور شرایط و محیط زندگی و فرهنگ منطقه شکل گرفته اند.

وی با اشاره به دسته بندی بازی های محلی در کرمانشاه به سه دسته بازی های قدرتی، سرعتی و دقتی، گفت: عمده بازی های محلی در کرمانشاه قدرتی هستند و شاید به ندرت بتوان بازی دقتی در میان آنها پیدا کرد.

موزونی گفت: تنها برخی بازی ها مانند "چوزان" و "زره مشتکی" هستند که بصورت دقتی بوده و به اصطلاح فکری و ذهنی هستند و عمده بازی ها نیاز به قدرت و سرعت دارند.

این نویسنده کرمانشاهی با بیان اینکه عمده بازی های محلی در کرمانشاه نیازمند ابزار است، گفت: این ابزار هم از مواد طبیعی در کوه و دشت است و در بیشتر بازی‌ها از سنگ و چوب به عنوان ابزار بازی استفاده می شود.

موزونی با اشاره به تقسیم بندی بازی های محلی با توجه به رده سنی گفت: بازی های محلی برای کودکان متفاوت بوده و برای نوجوانان و بزرگسالان هم بازی های مخصوصی وجود داشته است. بطور مثال برای کودکان بازی "کباب کباب" است که کودک خم می شود و افراد مختلف دست هایشان را روی پشت کودک می گذارند و او باید حس کند که آن دست متعلق به چه کسی است و از این طریق حس لامسه اش قوی می شود.

وی افزود: بازی "هشار هشار" هم مخصوص نوجوانان است که در خلال آن یاد می گیرند که اگر دزد به خانه و گله بزند باید چه کار کنند و چطور جلوی حمله را بگیرند.

موزونی گفت: برای بزرگسالان نیز بازی "قُلان" وجود دارد که مردان روی یک پا به اصطلاح لی لی کرده و با تنه به هم می زنند و به نوعی زورآزمایی می کنند.

موزونی خاطرنشان کرد: بازی های محلی نشان می دهد که هرچه رده سنی بالاتر می رود، بازی ها هم کمی خشن تر و سخت تر می شود و به نوعی به سمت زورآزمایی می رود.

این نویسنده کرمانشاهی در ادامه به دسته بندی بازی های محلی کرمانشاه بسته به محل و فصل بازی هم اشاره کرد و افزود: برخی بازی های محلی مخصوص زمستان و فضای بسته هستند که از جمله آن می توان به "جوراب بازی" اشاره کرد، اما برخی دیگر مخصوص پاییز و بهار و مخصوص محیط های باز است که از جمله آن می توان به بازی "پلان" در فصل پاییز و بازی "غایم باشک" در فصل بهار اشاره کرد.

موزونی به دسته بندی برخی بازی های محلی بر حسب جنیست هم اشاره کرد و افزود: عمده بازی های محلی برای دختران و پسران مشترک است، اما در این بین برخی بازی ها هم هستند که مخصوص دختران یا پسران است که از جمله بازی های مخصوص دختران می توان به "غمچان" که در آن با استفاده از پنج سنگ کوچک بازی می کردند، اشاره کرد. این بازی با سنگ های کوچک است و دستان ظریف دختران برای انجام آن بسیار مناسب است.

موزونی گفت: از دیگر بازی های مخصوص دختران بازی "های هوی" است که مشابه کلاغ‌پر بوده و دختران در یک مسیر "لی لی" کنان آن را انجام می دادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار