مدیر هنرستان براتی شهرستان فردیس:

خطر بی‌سوادی و افت تحصیلی، دانش‌آموزان را تهدید می‌کند

کرج (پانا) - مدیر هنرستان براتی شهرستان فردیس ضمن تشکر از استقبال دانش‌آموزان از حضوری شدن مدارس گفت خانواده‌ها باید در نظر داشته باشند خطر بی‌سوادی و افت تحصیلی، دانش‌آموزان را تهدید می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۴۰۳۹۶
لینک کوتاه کپی شد
خطر بی‌سوادی و افت تحصیلی، دانش‌آموزان را تهدید می‌کند

مهرشاد آریش، مدیر هنرستان براتی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «با وجود این همه سختگیری هنوز برخی از خانواده‌ها نگران سلامت فرزندانشان در مدرسه، افت تحصیلی و خانه‌نشینی طولانی‌مدت دانش‌آموزان‌شان هستند. از آن سو این نگرانی وجود دارد که با باز شدن درهای مدارس، سلامت دانش‌آموزان به دلیل شیوع مجدد کرونا به خطر بیفتد.»

وی تصریح کرد: «بازگشایی مدارس هر چند روند آموزش و پرورش در کشور را جدی‌تر و بهتر خواهد کرد و مورد رضایت اکثر معلمان، دانش‌آموزان و والدین‌شان است، اما تعداد زیادی نیز مخالف در بین مسئولان بهداشت و درمان کشور و بین خانواده‌های دانش‌آموزان دارد که نمی‌خواهند تا بهبودی کامل اوضاع کرونا و اعلام پایان اپیدمی، فرزندان خود را به اجتماعاتی نظیر مدرسه بفرستند.»

بهمن بهرامی یک از دبیران هنرستان براتی اضافه کرد: «آموزش مجازی هر چند فرصت‌های جدیدی را ایجاد کرد اما نواقص و معایبی نیز داشت. یکی از این معایب این بود که فضای مجازی ماهیتا در عموم جامعه به صورت یک فضای سرگرمی جا افتاده بود، بنابراین روح کلاس درس در فضای مجازی برای خیلی از دانش‌آموزان جدیتی نداشت و بسیاری از دانش‌آموزان به انجام تکالیفی که معلم در این فضا انجام می‌داد مبادرت نمی‌کردند. انتشار کلیپ‌های طنز متعدد از ارتباطات بین دانش‌آموزان و معلمان مؤید این موضوع هستند که طی دو سال گذشته، می‌شود از آموزش مجازی دید.»

وی در ادامه بیان کرد: «الان که کلاس‌های درس بازگشایی شده و میزان آموزش دانش‌آموزان را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم واقعا در سال گذشته که آموزش به صورت مجازی بوده، بازدهی بسیار پایینی داشته و ادامه روند مجازی بودن مدارس شکاف عمیقی در آموزش و پرورش ایجاد کرده و خیلی از دانش‌آموزان را از درس عقب می‌انداخت.»

این معلم باسابقه اظهار کرد: «اکثر دانش‌آموزان تکالیفی که به آن‌ها می‌دادیم را به شوخی گرفته و انجام نمی‌دادند و در امر آموزش معلمان را یاری نمی‌کردند با این که ما مجبور بودیم برای پاسخگویی به تک تک دانش‌آموزان بیش از دو برابر وقت معمول مدرسه در فضای مجازی برای آن‌ها وقت بگذاریم.»

قاسم شفیعی دبیر دیگر این آموزشگاه عنوان کرد: «اکثر معلمان می‌خواهند مدارس به روال گذشته بازگشایی شده و آموزش مجازی تعطیل شود.»

وی علت این امر را در مرتبه اول بازدهی پایین آموزش مجازی به ویژه برای دروسی نظیر ریاضی که نیاز به کار گروهی معلم با دانش‌آموزان دارد، عنوان می‌کند و از طرف دیگر وقت زیادی برای ارتباط گرفتن با دانش‌آموزان، پاسخگویی به سؤالات آنان و چک کردن تکالیفشان از معلم گرفته می‌شود.

این معلم باسابقه بیان کرد: «بسیاری از خانواده‌ها مجبور شده‌اند در دو سال گذشته برای عقب نماندن فرزندان خود از روند آموزش، با صرف هزینه‌های بالا برای دانش‌آموزان خود معلم خصوصی بگیرند.»

یکی دیگر از معلمان این آموزشگاه گفت: «از اینکه وقت زیادی را صرف آموزش، جمع آوری و تهیه مطلب و محتوا و بررسی تکالیف سپری می‌شود، صرف‌نظر می‌کنیم. مشکل ما معلمان رایگان نبودن اینترنت، کندی و قطعی آن است که گاهی واقعا سخت می‌شود. یکی دیگر از مشکلات ما خانواده‌هایی هستند که بدون در نظر گرفتن مشکلات یک معلم درخواست‌ها و انتقادهای غیرمنصفانه دارند، البته تعداد آن‌ها کم است اما همین تعداد کم سبب می‌شوند روحیه معلم تحت تاثیر قرار گرفته و در عملکردش تاثیر داشته باشد.»

وی افزود: «حضور دانش‌آموزان در مدارس بعد از ماه‌ها هم فضای مدارس را عوض کرده و شور و شوق خاصی به آن‌ها داده و هم از طرف دیگر موجب خوشحالی عمده دانش‌آموزان، مدارس و خانواده‌ها به دلیل رهایی از شیوه مجازی آموزش شده است.»

رضا حیدری یکی از دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم است که از هفته گذشته آموزش حضوری مدرسه آن‌ها آغاز و بابت بازگشایی مدارس بسیار خوشحال است می‌گوید: «اگر چه بخاطر سلامتی در این مدت کلاس‌های درس مجازی و مجبور به کسب علم از این شیوه بودیم ولی در آموزش دروس تخصصی مثل ریاضی و فیزیک و شیمی شیوه مجازی به هیچ وجه جوابگو نبود.»

وی اظهار کرد: «آموزش حضوری مدارس هم موجب شده یادگیری درس‌ها به علت ارتباط چهره به چهره و مستقیم معلم با دانش‌آموز افزایش یافته و هم زمینه همفکری با همکلاسی‌ها نیز فراهم شده است.»

در ادامه این گزارش مادر دو دانش‌آموز دیگر نیز با خوشحالی از اینکه مدارس حضوری شده‌اند، گفت: «مشکل من این است که دو دانش‌آموز دارم با یک گوشی و یک تبلت که متاسفانه تبلت به علت قدیمی بودن از کار افتاده است و مشکلات زیادی برای فرزندم ایجاد کرده، توانایی خرید یک وسیله دیگر را هم نداریم. می‌دانم که اوضاع بسیاری از دانش‌آموزان بسیار بدتر است و آن‌ها حتی یک گوشی هم ندارند، اما در نهایت ما نیز با مشکل مواجه هستیم، هم اکنون یک گوشی داریم و دو دانش آموز؛ چه باید بکنیم.»

وی بیان کرد: «کاش می‌شد این وسایل را به صورت امانت به دانش‌آموزان بدهند تا بتوانند از آن استفاده کنند. نمی‌دانم چگونه، اما از مسئولان می‌خواهم که این مشکل را نیز مدنظر داشته باشند و راهی برایش پیدا کنند. حالا ما تا چند روز پیش تبلت هم داشتیم با وجود همه مشکلات از آن استفاده می‌کردیم اما چند خانواده دیگر نیز هستند که ٢ یا ٣ دانش‌آموز دارند و فقط یک گوشی. این خانواده‌ها تکلیفشان چیست، تا جایی که می‌دانم معلم و مدرسه با این خانواده‌ها مدارا می‌کنند اما این را هم در نظر بگیرید که دانش‌آموز چقدر آسیب می‌بیند.»

پدر یکی از دانش‌آموزان هم که از حضوری شدن مدارس هم نگران بود و هم خوشحال، بیان کرد: «در کل نظر من این است که آموزش حضوری خیلی بهتر از آموزش مجازی است. دانش آموزان معلمشان را به صورت حضوری می‌بینند و سوالاتشان را از آنان می‌پرسند و از طرف دیگر با توجه به شرایطی که پیش آمده خیلی از خانواده‌ها نگران سلامتی فرزندانشان هم هستند.»

وی تاکید کرد: «به صورت مجازی هم دانش‌آموزان باید از نرم‌افزار شاد استفاده کنند، این نرم‌افزار هنوز هم در بعضی از روزها کند است و دانش‌آموزان مجبورند از نرم افزارهای دیگر استفاده کنند. اینکه هر بار باید از یک نرم افزار استفاده کنند باعث کلافگی و از دست دادن انگیزه دانش‌آموزان می‌شود، ای کاش آموزش و پرورش این کندی سرعت را برطرف کند تا برای دروسی که هنوز مجازی هستند مشکلی پیش نیاید. از سوی دیگر روش مجازی، معایبی هم دارد که از جمله معایب مجازی بودن، در دسترس بودن تلفن همراه برای دانش‌آموزان است، به صورتی که دائما می‌توانند در فضای مجازی باشند و در معرض آسیب‌های این فضا قرار بگیرند.»

خبرنگار؛ سیدنبی بیناپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار