عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس به پانا خبر داد

جزئیات بررسی طرح «تدریس ادبیات زبان‌های قومی و محلی» در مجلس

تهران (پانا) - عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی جزئیات بررسی طرح «تدریس ادبیات زبان‌های قومی و محلی» را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۲۳۷۳۴۵
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات بررسی طرح «تدریس ادبیات زبان‌های قومی و محلی» در مجلس

آناهیتا یاوری - حسین امامی‌راد در گفت‌وگو با پانا در خصوص طرح تدریس ادبیات زبان‌های قومی و محلی، اظهار کرد: «چهار اصل از قانون اساسی مربوط به هویت ماست. اصل ۱۵،۱۶،۱۷ و ۱۸ درباره زبان و خط و تاریخ و پرچم است که نمادهای هویت هر کشوری به شمار می‌آید.»

وی افزود: «اصل ۱۵ قانون اساسی تصریح کرده که «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد اما استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.» بر همین اساس این طرح را در کمیسیون بررسی و کلیات آن تصویب شد.»

امامی راد بیان کرد: «تدریس زبان‌های قومی و محلی دو هدف را دنبال می‌کند؛ یکی حفظ گویش و لهجه‌ها و دیگری فهم آن‌ها که این دو دلیل باعث شد ما این طرح را بررسی کردیم.»

عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس تشریح کرد: «از آنجایی که بخشی از ادبیات ما مربوط به ادبیات قومی قبیله‌ای و محلی است که باید حفظ شود، با ملاحظات امنیتی مقرر شد زبان‌های قومی و محلی در حد دو واحد درسی در پایه هفتم و دهم تدریس شود. مرجع تشخیص ادبیات قومی و‌ محلی را، فرهنگستان زبان و ادب فارسی تعیین کرده ایم. به‌جز شعرای معاصر که در اشعارشان، گاهی زبان و گویش محلی دیده می‌شود، حتی در اشعار شعرای کلاسیک که برخی در ردیف قله‌های ادب پارسی هستند، همچون فردوسی، حافظ و سعدی نیز، رگه‌هایی از زبان و لهجه محلی وجود دارد و اگر زبان و ادبیات قومی و محلی، حفظ نشود، بیم آن می‌رود که فهم این اشعار برای آیندگان، دشوار باشد. هدف ما از این طرح این است که عناصر تجزیه طلب و عناصر معاند از این مطالب سو استفاده نکنند.»

وی همچنین در ادامه صحبت‌های خود خاطر نشان کرد: «این طرح اختیاری است اما حساسیت برای حفظ و فهم آن وجود دارد.»

جزئیات تعیین معلم ثابت برای مناطق محروم و پیگیری نذر خدمت در آموزش و پرورش

نماینده مردم چناران در مجلس در خصوص اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرورش درباره تعیین معلم ثابت برای مناطق محروم و پیگیری نذر خدمت در آموزش و پرورش نیز گفت: «فرستادن معلمان به مناطق محروم به دو شکل بوده است؛ یکی اینکه معلمان با سابقه بالا، که خود تمایل داشتند به مناطق محروم بروند و دیگری اینکه زمان ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش، افرادی که امتیاز بالاتری داشتند، حق داشتند که در اولویت انتخاب کنند و افرادی که امتیاز پایین‌تری داشتند،‌ به مناطق محروم می‌رفتند. امروز نیز قطعاً ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش همین روال را دارد. اما ممکن است که فردی در این زمینه داوطلب شود.»

وی در پایان با بیان اینکه ۱۹۷ هزار کسری نیروی انسانی در آموزش و پرورش داریم، گفت: «برای جبران این کسری نیرو و تأمین نیروی انسانی و اصلاح ساختار آموزش و پرورش از هر پیشنهادی، پس از گذر از مجرای قانون و طی مراحل قانونی، استقبال می‌کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار