محمود شالویی: وزارت ارشاد مصر است که خودش برگزارکننده اکسپوهای ایران باشد

تهران (پانا) - آیین رونمایی از کتاب «دنیای شیشه ای 2» به قلم علیرضا بهرامی با حضور محمود شالویی، معاون هنری وزیر ارشاد در محل تالار رودکی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۳۷۱۴۱
لینک کوتاه کپی شد
محمود شالویی: وزارت ارشاد مصر است که خودش برگزارکننده اکسپوهای ایران باشد

اکسپو یک اتفاق جهانی است که به نوعی المپیک کشورهاست و عرصه بروز داشته های فرهنگی ملت هاست. ایران جزو معدود کشورهایی است که در زمان صدارت امیرکبیر ایران از معدود کشورهایی است که به این دورهمی مهم دعوت می شود. تا کنون در 34اکسپو جهانی ایران فقط 12دوره بوده که 7 دوره بعد از انقلاب بوده و در دوره قاجار 3 دوره و در دوره پهلوی یک دوره بوده است.

محمود شالویی، سرپرست هنری وزارت ارشاد با اعلام مراتب سلام وزیر ارشاد، گفت: در دوره طولانی که در وزارت ارشاد بوده ام، شاهد حضور بین المللی وزارت ارشاد در عرصه های بین المللی بوده ام. در جریان اکسپو دبی از نزدیک قرار گرفته ام و نکته مهمی در این جمع اشاره شد و اینکه به دیپلماسی فرهنگی در کنار دیپلماسی سیاسی و اقتصادی توجه شود اما از سوی دیگر باید متوجه باشیم حضورمان در عرصه جهانی از چه رو است و چه هدفی داریم.

وی افزود: هدف شناساندن ما به جهان مهم است و ما موافقت های فرهنگی زیادی با بیش از40 کشور به قدمت 50سال داریم و ارتباطات فرهنگی ما با این کشورها زیاد بوده و باید ببینیم ما چه سودی برده ایم. دنیا هم یقینا سود زیادی برده است.

شالویی عنوان کرد: باید ببینیم کشورهای دیگر از ایران چه شناختی دارند. بسیاری از مردم در کشورهای دنیا ایران را با عراق اشتباه می گرفتند و یا پارس را با عرب اشتباه می گرفتند. پس لازم است خودمان را با داشته های فرهنگی و هنری مان به دنیا معرفی کنیم. اینکه ایران با داشته های خودش به دنیا معرفی شود اهمیت دارد.

وی افزود: مهم است چه محتوایی را منتقل می کنیم. اینکه مخاطب موانعی برای آشنا شدن نداشته باشد مهم است. در بسیاری از نمایشگاهی که ما در دنیا برگزار کرده ایم چه موانعی بوده که نتوانسته ایم آنگونه که باید و شاید معرفی خوبی از خودمان داشته باشیم.

وی عنوان کرد: اینکه مسئولیت اکسپو را وزارت ارشاد داشته باشد و نه وزارت صمت خواسته ماست و وزیر ارشاد هم بر این مهم اصرار دارد زیرا یک اتفاق مهم فرهنگی و هنری است.

افضلی: در مدیریت اکسپوی ایران باید اصلاحاتی رخ دهد

در شروع این مراسم افضلی، مدیرعامل بنیاد رودکی گفت: با رونمایی کتاب آقای بهرامی قرار است درباره اهمیت اکسپو صحبت شود اما این مسئله آنقدر اهمیت دارد که باید جدی گرفته شود و علی رغم اهمیت این موضوع هنوز در کشور ما چندان شناخته شده نیست.

وی افزود: ایران در دوره 170ساله حضور پررنگی نداشته اما سه دوره حضور جدی ایران را شاهد هستیم. کشورها سعی دارند حضور جدی با تم های کختلف داشته باشند پیوند افکار شعارشان است و محور حضور کشورها اجتماعی و گردشگری و فرهمگی است اما متاسفانه ایران بیشتر نگاه تجاری دارد.

مدیرعامل بنیاد رودکی عنوان کرد: در دوره های بعدی باید مدیریت اکسپو اصلاحاتی داشته باشد. در برگزاری اکسپوها هرسال وزارت صمت و سازمان های ذی نفع حضور دارند از جمله نماینده وزارت ارشاد و گردشگری هم حضور دارند اما به شعار اکسپو که هم اندیشی ملت هاست توجهی نمی شود. باید افکار عمومی آماده شود تا به مسئله اکسپو جدی تر نگاه شود. متاسفانه ما با پیشینه و قدمت دو هزار و پانصد سال در شان خودمان در این جشنواره حضور پیدا نمی کنیم.

کریمیان: ایران محوریت اکسپو ادبی را برعهده بگیرد

کریمیان، پژوهشگر این حوزه با ابراز خرسندی جهت حضور در آیین رونمایی این کتاب گفت: این کتاب دریچه جدیدی را در مطالعات علمی و فرهنگی گشوده است. جلد اول و دوم کتاب را خواندم و به نظر من کتاب جذاب و ارزشمندی است و می تواند پشتوانه ای برای حرکت های پژوهشی باشد.

وی افزود: این کتاب بیشتر روی دغدغه های مولف اصرار دارد که مسئله اکسپو است. فهرست نشان از بررسی گذشته دور این نمایشگاه دارد اما کل این کتاب دو نکته مهم دارد. نشان دادن و تاکید بر روی اهمیت اکسپوها برای روابط علمی و فرهنگی بین کشورهاست و نکته دوم جایگاه ایران در این دورهمی فرهنگی است. 850عکس رنگی با کیفیت در این کتاب بر جذابیت و اهمیت این کتاب افزوده است.

کریمیان درباره اکسپو گفت: اکسپو یعنی هر ملت و قومی باید از فضای بسته خود خارج شود و خود را در معرض دید دیگران قرار دهد. ایران با این فرهنگ می تواند در این عرصه ها تاخت و تاز داشته باشد.

وی با ارایه پیشنهادی گفت: در گذشته و در دوره آل سامان ما اکسپو ادبی داشتیم و رودکی سرسلسله این نوع اکسپوها بوده است. من پیشنهادم این است ایران محورت اکسپو ادبی را برعهده بگیرد. در حوزه دیپلماسی فرهنگی کوتاهی شده است و البته این به دولتمردان ارتباطی ندارد و فرهیختگان ما باید فعال تر باشند. در دیپلماسی فرهنگی می توان دیپلماسی اقتصادی و سیاسی را پیش برد. در توسعه های شناخته شده اساسا دیپلماسی فرهنگی قوی بوده است.

بهرامی: برای وزیر ارشاد دو پیشنهاد مهم دارم

علیرضا بهرامی که سابقه دبیری جشنواره کتاب و رسانه را دارد و نویسنده این کتاب با گرامیداشت یاد خسرو سینایی و اکبر عالمی و مهرداد ذوالنور گفت: اگر جبر زمانه اجازه می داد این بزرگان اکنون کنار ما بودند.

وی درباره اکسپوهای برگزار شده گفت: درباره دوره های مختلف حضور ایران ارزیابی های مختلفی می توان داشت. روند توسعه و پیشرفت جهان از زمان

سفرهای سلطنتی پرچالشی که با بازدید از اکسپوها و انتقال تجربه همراه میشد تا اکنون اما حضور ایران در این 170سال دوره برگزار شده ضعیف بوده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری ممکن است فکر کنند 100میلیون از این کتاب درآمد کسب شده اما همه هزینه شخصی بوده است. برای این کتاب شش نوبت در هفت سال سفر رفتم و فقط یک نوبت را به دعوت وزارت صمت رفتم و مابقی همت خودم بود.

برای اکسپوهای مختلف دوستان خوبی کمک کردند و رسانه من کمک خوبی کردند. تجربه 11ساله میدانی گویای این واقعیت است که حصور ایران عیوب ساختاری دارد و از جمله کم توجهی به فرهنگ غنی ایران است و برای بهره وری بیشتر دو اقدام مهم باید انجام شود.

وی خطاب به وزیر ارشاد گفت: ارایه پیشنهاد رسمی برای اصلاح ساختار تولی گری و تخصصی این مهم که مانع قانونی ندارد و تاسیس دفتری در وزارت ارشاد برای این مهم برای مطالعه و تحقیق و طراحی و برنامه ریزی بصورت قاعده مند انجام شود. به هرحال اگر فرصت حیات داشتم دنیای شیشه ای3را هم خواهم نوشت و اگرنه امیدوارم این مسیر ادامه پیدا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار