100 روز بر محمود شالویی چه گذشت؟

تهران (پانا) - سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تلاش این وزارتخانه جهت تحقق جهاد فرهنگی و هنری بر مبنای عدالت؛ نگاه ویژه به آموزش رایگان هنر برای مناطق محروم، حمایت از هنر و هنرمند را مهمترین هدف این معاونت طی نزدیک به 100 روز نخست دولت سیزدهم بعنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۳۵۶۶۵
لینک کوتاه کپی شد
100 روز بر محمود شالویی چه گذشت؟

به گزارش ایرنا، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار و آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس‌جمهوری ایران و مسئول کابینه دولت سیزدهم انتخاب شد. مراسم تنفیذ رئیس جمهوری منتخب ۱۲ مرداد و تحلیف سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری ۱۴ مرداد برگزار شد.

بعد از رایزنی اعضای خانه ملت با وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم و حضور آنها در کمیسیون‌های تخصصی روند تایید صلاحیت و رای اعتماد به وزرای کابینه سیزدهم از ۳۰ مرداد در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

سوم شهریور ۱۴۰۰ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پایان بررسی صلاحیت و برنامه های وزیران پیشنهادی با ۱۸۱ رای موافق، ۷۷ رای مخالف و ۲۸ رای ممتنع با تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی محمد مهدی اسماعیلی به عنوان چهاردهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موافقت کردند.

در نهایت آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی، ۷ شهریور ۱۴۰۰ حکم محمدمهدی اسماعیلی را به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را صادر کرد.

بعد از انتصاب «محمد مهدی اسماعیلی» در مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پشت سرگذاشتن نخستین اقدامات و برنامه‌ریزی برای آغاز فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، وی در تاریخ ۴ مهر دکتر محمود شالویی را که پیش این به عنوان مشاور خود و مدیرکل حوزه وزارتی منصوب کرده بود با حفظ سمت به عنوان سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب کرد. پیش از این حکم، سکان‌داری معاونت امور هنری وزارتخانه در دست سیدمجتبی حسینی بود.

حال با استناد به قرار گرفتن در آستانه ۱۰۰ روزه شدن آغاز به کار دولت سیزدهم و گذر سه ماه از حکم وزارت محمدمهدی اسماعیلی در مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مرور برنامه‌ها، اقدامات و فعالیت‌های این وزارتخانه طی این بازه زمانی در حوزه مدیریت کلان هنری در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با دکتر محمود شالویی نشستیم.

در این گفت‌وگو که در واپسین دقایق شب یک روز کاری و تلفنی صورت گرفت، در مورد مسائل کلان و سیاست‌های اجرایی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه در دو اداره کل آن یعنی اداره کل هنرهای نمایشی و اداره کل هنرهای تجسمی، دفتر موسیقی و مرکز آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت شده است.

آموزش رایگان هنر به عنوان یکی از اهداف تحقق عدالت فرهنگی، توسعه کمی و کیفی هنرستان‌های زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت کلان حوزه هنرهای نمایشی از جشنواره‌ها تا برنامه‌های حمایتی از هنرمدان این عرصه، سیاست‌های اجرایی دفتر موسیقی وزارتخانه از برپایی جشنواره‌ها، برگزاری مجدد کنسرت‌های صحنه‌ای تا احیای دفتر سرود و آهنگ‌های انقلابی، افزایش بودجه معاونت و ادارات کل زیر مجموعه آن و همکاری با دیگر سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و هنری چون ستاد عالی نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور محورهای این گفت وگو است.

آموزش رایگان هنر از مهمترین گام‌ها درمسیر تحقق عدالت فرهنگی است

محمود شالویی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به تلاش برای عملیاتی شدن موضوعات مطرح‌شده در مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: در گام نخست اعتماد مردم به این شعارها جلب شد و همین مقوله اهمیت تعهد و اجرایی کردن آنها را افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: از آن جهت که موضوع عدالت‌محوری در سیاست دولت سیزدهم در همه زمینه‌ها از جمله در حوزه مسائل فرهنگی جدی گرفته می‌شود برای توجه به محرومان و محرومیت‌زدایی، سوق دادن فعالیت‌ها به مناطق دوردست، کمتر توسعه‌یافته، کم‌درآمد و اقشار نیازمند جامعه، طی آغاز راه فعالیت دولت مردمی و در این مسیر ۱۰۰ روزه همه تلاش‌ها صورت گرفت تا ما به سمت مناطق محروم برویم به‌جایی که آن‌ها به سراغ ما بیایند.

یکی از مهمترین و بزرگترین حرکت‌ها در راستای تحقق عدالت فرهنگی در آغاز فعالیت دولت، موضوع آموزش رایگان هنر در مناطق دوردست بود. تاامروز نزدیک ۱۴ هزار نفر از ۱۱ استان کشور و مناطق محروم در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند و این نشان می‌دهد با چه علاقه‌ای مردم و به‌خصوص جوانان برای فراگیری هنرهای مختلف شوق و میل خود را و ابراز می‌کنند.

سامان‌دهی ۳ جشنواره در حوزه‌های هنرهای تجسمی، نمایشی و موسیقی

سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح اقدامات وزارتخانه و معاونت امور هنری در بازه زمانی ۱۰۰ روزه از آغاز فعالیت وزیر ارشاد گفت: در طول این ۱۰۰ روز برنامه‌های متنوع و مختلفی اجرا شده؛ سه جشنواره مهم در حوزه‌های هنرهای تجسمی، نمایشی و موسیقی، سامان‌دهی و آماده برگزاری برای دوستداران این هنرها می‌شود. اعضای هیأت‌های انتخاب، شوراهای سیاست‌گذاری و داوری این رویدادها نیز تعیین شده‌اند. ثبت‌نام‌ها آغاز و فراخوان‌ها صادر شد، دبیرخانه‌ها شکل گرفتند و فعالیت اجرایی و عملیاتی را آغاز کردند.

مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در همین دوره چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی را در شهر کرمان برگزار کردیم. سالن استاد دهلوی در بنیاد رودکی به عنوان سالن‌ مناسب برای اجراهای موسیقی افتتاح شد و شاهد برگزاری نمایشگاه‌های متعددی در حوزه تجسمی در بسیاری نگارخانه‌ها بودیم.

راه‌اندازی موسیقی صحنه‌ای بعد از دو سال رکود

موضوع دیگر راه‌اندازی جریان موسیقی صحنه‌ای بود که همه می‌دانیم به دلیل شرایط کرونا تقریباً دو سالی متوقف شده بود و مشتاقان و علاقه‌مندان بسیاری داشت. این فرصت ایجاد شد تا بتوانیم زمینه بازگشایی سالن‌ها برای موسیقی و اجراهای صحنه‌ای فراهم کنیم.

سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه هنرهای نمایشی جشنواره مهم تئاتر خیابانی را در مریوان برگزار کردیم که آن نیز با اقبال بسیار فراوانی روبرو بود. شاهد برگزاری جشنواره تئاتر ارسباران در شهرستان اهر بودیم که طبق تاکیدات آقای دکتر اسماعیلی دبیرخانه آن هم ان‌شاءالله به‌زودی در همان شهرستان تاسیس خواهد شد.

مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: جشنواره ملی نمایش‌های آیینی سنتی به عنوان یکی از جشنواره‌های مهم کشور را در پیش داریم که همه اقدامات آن انجام‌شده و ان‌شاءالله به‌زودی این جشنواره نیز که در حوزه حفظ، احیا و اشاعه گونه‌های نمایش ملی، آیینی و مذهبی ایران نقش بی‌بدیلی دارد آغاز به کار خواهد کرد.

سوق دادن برنامه‌ها به اقصی نقاط کشور

شالویی ادامه داد: دست‌کم طی دو ماه گذشته چند جلسه مشترک با مدیران کل و مسئولان معاونت امور هنری را برگزار و طی آن جلسات سیاست‌های دولت را تبیین و تشریح کرده‌ایم. مهم‌ترین آن‌ها همانا بحث محرومیت‌زدایی و سوق دادن برنامه‌ها به اقصی نقاط کشور، توزیع عادلانه برنامه‌ها و توجه به محتوا و مفهوم رخدادهای فرهنگی و هنری در ایران‌زمین است.

تلاش کردیم در همین بازه زمانی کوتاه همه برنامه‌های ما نگاه محتوایی غنی داشته باشد و جهت رشد و تعالی فرهنگ و هنر جامعه حرکت کنند. در حقیقت یک جهاد فرهنگی و هنری، سرشار از تلاش و کوشش، با امید، نشاط و شادابی در پیش خواهیم داشت.

بودجه همه حوزه‌های معاونت هنری افزایش می‌یابد

به گفته شالویی در مجموع قصد دکتر اسماعیلی از اول این بود که قوی تر از برنامه های فرهنگی و هنری پشتیبانی کند. در همین راستا به موضوع ترمیم بودجه و نواقص آن بیشتر توجه شد تا خلاهای گذشته را در این حوزه شاهد نباشیم.

همه تلاش‌مان آن است بتوانیم برنامه‌های بیشتری را تعریف ‌کنیم و موضوع حمایت را جدی در دستور کار خود قرار داده‌ایم. به‌خصوص آنکه برنامه‌ها به تهران محدود نباشد. ایران فقط تهران نیست بلکه همه‌جای این سرزمین نیاز است که چتر حمایتی وجود داشته باشد. با هماهنگی که با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی شکل‌گرفته و پیگیری‌های متعددی که دکتر اسماعیلی و معاونت توسعه و مدیریت داشتند یقیناً در همه حوزه‌های مختلف معاونت هنری شاهد رشد در بودجه و تخصیص آن خواهیم بود.

ارتقای هنرستان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استاندارهای روز آموزشی

مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا در مورد هنرستان‌های زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و توسعه کمی و کیفی آنها گفت: در تلاش هستیم بتوانیم هنرستان‌های خود را با استانداردهای آموزشی در حوزه‌های هنری ارتقا ببخشیم.

هنرستان‌ها در گذشته از رونقی برخوردار بوده‌اند که فارغ التحصیلان آنها نیازی به رفتن به دانشگاه نداشتند. اما در طول دهه‌های گذشته هنرستان‌ها جایگاه خود را از دست دادند و بیشتر آموزش‌های عالی به سمت دانشگاه‌ها کشیده شد. در تلاش هستیم هنرستان‌ها را از جهت کیفی ارتقا بخشیم و از نظر کمی نیز با توجه به آنکه درحال افزایش دادن تعداد هنرستان‌ها هستیم جمعیت بیشتری جذب کنیم.

راه‌اندازی ۵ هنرستان تا دهه فجر ۱۴۰۰

شالویی تصریح کرد: سرگرم آماده‌سازی برای تاسیس دست‌کم چند هنرستان در حوزه‌های هنری در مناطق دوردست هستیم. انتظار داریم تا دهه فجر حداقل بتوانیم چهار تا پنج هنرستان را در مناطق محروم افتتاح کنیم.

سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: امیدواریم این حضور داوطلبان با آموزش‌های کیفی همراه باشد و با یاری خداوند بتوانیم یک جریان هنری روبه‌رشد رو پر رونقی را رقم بزنیم.

تجهیز سالن‌های نمایشی از مهمترین برنامه‌های مدیریت کلان تئاتر کشور است

مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر برنامه‌های معاونت امور هنری به عنوان نهاد بالادستی اداره کل هنرهای نمایشی درباره سیاست‌های کلان حوزه مدیریت تئاتر خاطرنشان کرد: تئاتر مانند سایر هنرها برای ما اهمیت و ارزش دارد، به ویژه از آنجا که جمعیت بسیاری را در فعالیت تئاتری کشور داریم و می‌دانیم تئاتر زمینه‌سازی است برای حضور در برنامه‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی، چه‌بسا اهمیت آن از فیلم و سریال نیز بالاتر است.

وی ادامه داد: به وضوح شاهدیم حتی اهالی سینما و تلویزیون همیشه دوره تئاتر را به‌ عنوان بهترین دوره خود یاد می‌کنند و برای حضور در این عرصه دل‌تنگ می‌شوند. بنابراین بر ماست که تئاتر را به درجه‌ای از اعتلا و فعالیت برسانیم و امکانات و تجهیزاتی برای آن مهیا کنیم که در شان این هنر و هنرمندان آن باشد.

یکی از مباحث مهم در حوزه تئاتر، تجهیز سالن‌های نیمه‌کاره است که در بسیاری نقاط کشور نمونه‌های آنها وجود دارند. خوشبختانه در سفرهای رییس‌جمهوری محترم و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهدیم بودجه مناسبی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود که اغلب تا پایان سال تکمیل‌شده و به بهره‌برداری خواهند رسید. مجتمع بزرگ فرهنگی‌هنری در شیراز یا استان‌های دیگر که در بحث تکمیل و تجهیز مجتمع‌ها و سالن‌های نیمه‌کاره تمام تلاش‌ مان را به کار خواهیم بست.

شالویی با اشاره به ضرورت حمایت از انجمن‌های نمایشی از دیگر برنامه های این معاونت یادآور شد: همچنین در تلاش هستیم بودجه مناسب‌تری را در اختیار جامعه تئاتری به خصوص در شهرستان‌ها قرار بدهیم و امیدواریم با بودجه بیشتری که دریافت می‌کنیم در مسیر توزیع عادلانه ثروت و تحقق هر چه بیشتر عدالت فرهنگی گام‌های موثری برداریم.

مدیران توانمند و کارآمدی داریم

سرپرست معاونت امور هنری درباره برنامه تغییر و معرفی مدیران جدید این معاونت گفت: در حال حاضر مهم‌ترین جایی‌که با سرپرستی اداره می‌شود و البته بسیار خوب هم اداره ‌شده و مشکلی را در آن شاهد نبودیم دفتر موسیقی است که در این حوزه نیز برنامه‌های مختلف و متنوعی را بدون هیچ خلل و آسیبی برگزار کردیم و امیدواریم زودتر برای دفنر موسیقی مدیری مشخص را معرفی کنیم.

وی با بیان آنکه طی چند روز گذشته شاهد تغییر مدیریت فرهنگسرای نیاوران بودیم ادامه داد: مدیرانی که ما در اختیار داریم افراد توانمند و کارآمدی هستند. آن‌هایی نیز که جابه‌جا می‌شوند از حضورشان در فرصت‌ها و مناصب دیگری استفاده می‌کنیم.

احیای مرکز سرود و آهنگ‌های انقلابی در بطن دفتر موسیقی وزارت فرهنگ

شالویی گفت: تفاهم‌نامه‌ای را با کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد امضا کردیم که ازجمله مفاد آن همکاری جهت فعال‌سازی بیشتر ۲۶ هزار کانون فرهنگی‌هنری مساجد کشور با آموزش‌های هنری و مهم‌ترین آن‌ها در زمینه تئاتر و اجرای نمایش‎‌های متناسب با فضای فرهنگی‌هنری مساجد است. طی همکاری با ستاد عالی نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، راه‌اندازی گروه‌های سرود بچه‌های مسجد در دستور کار ما قرار گرفته است.

احیای مرکز سرود و آهنگ‌های انقلابی را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم و ان‌شاءالله در دل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع سرود و آهنگ‌های انقلابی را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار