پانا گزارش می‌دهد

از پاستور تا بهشت؛ وعده‌های روسای‌جمهور به مدیران شهری

تهران (پانا) - بررسی سه دیدار روسای جمهور با مدیران شهری تهران در دوره‌های چهارم، پنجم و ششم مدیریت شهری نشان می‌دهد که نوسازی بافت فرسوده، توجه به معماری ایرانی و اسلامی و انتقاد از بی‌هویتی در معماری، چالش توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا در تمام این سال‌ها نگرانی همیشگی مدیران دولتی درخصوص کلان‌شهرها بوده است .

کد مطلب: ۱۲۳۴۸۱۱
لینک کوتاه کپی شد
از پاستور تا بهشت؛ وعده‌های روسای‌جمهور به مدیران شهری

تبدیل به رسم شده است؛ با تغییر مدیران شهری پایتخت، مدیران محلی پایتخت به دیدار مدیران ملی می‌روند و مشکلات و چالش‌های تهران به عنوان پایتخت مورد بررسی قرار می‌گیرد و قول‌هایی برای حل مشکل تهران داده می‌شود اما در تمام این سال‌ها تهران از حمایت‌های دولتی محروم بوده و دولت یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران مالی به شهرداری تهران محسوب می‌شود.

دولت سال‌هاست به تعهدات خود در زمینه توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی عمل نکرده و زیر بار هزینه‌های پایتخت بودن تهران هم نمی‌رود اما از دیدار اخیر رئیس‌جمهوری و شهردار تهران اخبار امیدوار کننده‌ای منتشر شده است. در این دیدار رئیس‌جمهوری اعلام کرده است که دولت آمادگی دارد برای رفع مشکلات مردم تهران، با شهرداری تهران به صورت حداکثری همکاری کند.

بررسی سه دیدار روسای جمهور با مدیران شهری تهران در دوره‌های چهارم، پنجم و ششم مدیریت شهری نشان می‌دهد که نوسازی بافت فرسوده، توجه به معماری ایرانی و اسلامی و انتقاد از بی‌هویتی در معماری، چالش توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در تمام این سال‌ها تکرار شده است. در این دیدارها به نسبت به سوداگران حوزه مسکن هشدار داده شده و درخصوص حفاظت از باغات تهران نیز توصیه شده است. در دوره‌ای رئیس دولت به مدیران شهری گفته روی کمک‌های دولتی حساب نکنند اما در دوره‌ای هم از حمایت همه جانبه گفته شده است.

افزایش نشاط اجتماعی هم یکی دیگر از موضوعاتی بوده که در دیدار دو رئیس‌جمهور (حسن روحانی و سیدابراهیم رئیسی) با مدیران شهری مطرح شده است.

دوره مدیریت شهری محورهای مطرح شده از سوی رئیس‌جمهور
مدیریت شهری چهارم

* دولت آماده است تا با همفکری و همکاری مجموعه مدیریت شهری، برای حل مشکلات پایتخت و شهرک‌های اقماری‌اش پیش قدم شود.

* تقسیم کار میان دولت، شهرداری و شورای شهر به منظور خدمت‌رسانی به مردم تهران

* برنامه‌ریزی و همفکری همه نهادهای مسئول برای کاهش هزینه‌ها و به دست آوردن درآمد پایدار برای اداره شهر

* ارائه تسهیلات به شهروندان از طریق ابزار نوین و مدرن

* شاهد ساخت بناهایی هستیم که فاقد هویت هستند و در معماری آنها هیچ اثری از تمدن اسلامی و ایرانی به چشم نمی‌خورد.

* نوسازی بافت‌های فرسوده با اتکا به منابع غیردولتی

* اداره شهر به مردم واگذار شود و دولت و شهرداری‌ها تسهیلات و زمینه را برای حضور بخش خصوصی فراهم کنند.

* دولت در نظر دارد در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی 30 هزار تاکسی و 12 هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان شهری پایتخت اضافه کند.

* شهرداری و شورای شهر تهران برای مبارزه با زمین‌خواری با دولت همکاری کنند نظارت مجموعه شهری بر برج‌سازی بیشتر شود.

مدیریت شهری پنجم

* «تأمین منابع مالی پایدار» و «حفظ روحیه، نشاط و مشارکت اجتماعی» دو محور اصلی در مدیریت کلانشهرها است

* معماری قدیمی تهران از مهم‌ترین عناصر جذاب پایتخت است و علاوه بر آن می‌توان فضاهای مناسب گردشگری را توسعه داد

* بافت‌های فرسوده باید به صورت محله‌ای و البته بر مبنای طرح‌های تفصیلی احیاء شوند و دولت آماده همکاری در این زمینه است.

* حفظ محیط زیست و به‌ویژه حراست از باغ‌های باقیمانده و توسعه فضای سبز

* انطباق معماری و شهرسازی بر اصول علمی و الگوهای بومی

* توجه به امور فرهنگی در مسیر ارتقای نشاط اجتماعی

* همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها برای کنترل آلودگی هوا، توسعه خطوط ریلی شهری و حمل و نقل عمومی

* اهتمام در مقابله با فساد و مسدود کردن زمینه‌های آن

مدیریت شهری ششم

* گلایه از وجود فقر، تبعیض و ناعدالتی در شهری مانند تهران

* در شهری همانند تهران که شاهد لایه‌های ظاهری و پنهان زندگی مردم هستیم، باید ظاهر و باطن شهر بر اساس سبک زندگی سالم باشد

* اصول معماری اسلامی و ایرانی در طراحی شهری شهرهای بزرگ کشور، از بین رفته است

* جریان سودجویی در کشور برای انتفاع، مسکن را تبدیل به کالا کرده، شاهد نابسامانی و سوداگری در این حوزه هستیم

* محله‌محوری، اهمیت دادن به نقش مردم و محور قرار دادن مسجد، مدرسه و خانواده در محله، به حل مشکلات اجتماعی کمک می‌کند

* تعریفی از رابطه دولت با شهرداری در قوانین وجود دارد اما این رابطه باید بازتعریف شود و ارتقا پیدا کند.

* در زمینه خدمات شهری طرحی تدوین شود که تعریف صحیح و هماهنگی از وظایف دستگاه‌ها نسبت به شهرداری ارائه کند.

* هوشمندسازی و استفاده بهینه از خدمات الکترونیک می‌تواند در رفع مشکلات مردم به ویژه ترافیک کمک کند.

* از شهروندان تهرانی در مقابل خطرات ناشی از گسل‌ها و ناایمن بودن برخی ساختمان‌ها صیانت شود.

* دولت آمادگی دارد برای رفع مشکلات مردم تهران، با شهرداری تهران به صورت حداکثری همکاری کند.

با وجود قول حمایت حداکثری از مدیریت شهری هنوز اعضای شورای شهر تهران به این قول‌ها خوش‌بین نیستند. جعفر شربیانی، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در صفحه اینستاگرام خود در یادداشتی با عنوان «دولت‌ها و شهردار تهران» روند حمایت دولت‌ها از مدیریت شهری را مورد نقد قرار داده و نوشته است که شهر و شهرداری تهران، چه در زمانی که در نیمه دوم دهه هفتاد به نوعی هزینه انتخابات جناح پیروز آن مقطع را داشت، چه زمانی که فرصت خدمت و منابع آن مستقیم و غیرمستقیم برای رسیدن به پاستور هزینه شد، چه زمانی که دولت صدها میلیارد دلار درآمد ارزی داشت و با شهردار مستقر رقابت سیاسی داشت، چه زمانی که دولت و شورا و شهرداری به لحاظ سیاسی همسو شدند و شهردار تهران در زمان خروج از حیاط پاستور، عکس او به عنوان یکی از اعضای هیات دولت در صفحه اول روزنامه‌های سیاسی همسو نقش می‌بست، چه زمانی که ساخت یک طبقه اضافه ملک منتسب به ریاست‌جمهوری باعث اخراج شهردار تهران از هیات دولت شد و چه اکنون که دولت و شهردار تهران مجددا همسو شده‌اند و تاییدیه‌ها و عکس با رئیس‌جمهور متن توییت‌ها را می‌سازد، در همه و همه این حالات مختلف سهم شهر تهران از منابع ملی و دولتی پرداخت نشده است!

وی ادامه داده است که عمق مسائل و مشکلات و عقب‌ماندگی شهر تهران به گونه‌ای است که دیگر عکس‌های حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت و وعده‌ها و قول‌ها حساسیت ویژه‌ای در مردم تهران ایجاد نمی‌کند.

به اعتقاد شربیانی حمایت حداکثری و دوره طلایی برای تهران با عمل به 6 تکلیف دولت در حوزه شهری امکان‌پذیر است که نخستین آن تسویه بدهی چند ده هزار میلیارد تومانی دولت به شهر و شهرداری تهران است. پرداخت سهم پنجاه درصدی دولت در ساخت و توسعه مترو و خرید اتوبوس و پرداخت سهم آن در یارانه بلیط مترو و اتوبوس، پرداخت سهم شهر تهران از جریمه‌های راهنمایی و رانندگی، عملیات و اجرایی شدن تضامین و وثیقه‌های کافی برای تحقق سرمایه خارجی و اوراق مشارکت داخلی برای توسعه و عمران شهر تهران، عملیاتی شدن تکالیف برجامانده قانونی در تحقق مقوله مدیریت یکپارچه شهری و افزایش سهم تهران از مالیات بر ارزش افزوده متناسب با نقش و سهمی که مردم تهران در درآمدهای مالیاتی کشور دارند و ... وظایف دیگر دولت در برابر تهران است. به اعتقاد شربیانی اگر دولت به این 6 تکلیف عمل نکند در بر همان پاشنه می‌چرخد و صرفا عکس‌های یادگاری برای... ؟

ناصر امانی هم در حساب توییتری خود نوشته است که تفکیک مفهومی سه تهران و قبول بار مسئولیت «پایتخت» و «منطقه شهری تهران» کف خواسته ما از دولت سیزدهم است.

مدت کمی از آغاز فعالیت‌های دولت و مدیریت شهری جدید گذشته است و نمی‌توان قضاوت کرد آیا تهران و دغدغه‌هایش در میان چالش‌های ملی دولت گم می‌شوند یا پس از سال‌ها محرومیت، دولت به تکالیف قانونی خود عمل می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار