افشاگری درباره اقدامات جدید فیسبوک

تهران (پانا) - اسناد جدیدی از شرکت متا یا فیسبوک سابق فاش شده که نشان می‌دهد الگوریتم‌های جدید این شرکت توهین‌آمیز و نژادپرستانه است.

کد مطلب: ۱۲۳۳۳۴۷
لینک کوتاه کپی شد
افشاگری درباره اقدامات جدید فیسبوک

به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اسناد داخلی نشان می‌دهد که کاربران سیاه پوست و سایر اقلیت‌ها به احتمال زیاد به‌دلیل الگوریتم جدید پلتفرم متا، که قبلاً فیسبوک نام داشت با «زبان توهین آمیز و نژادپرستانه» مواجه می‌شوند. واشنگتن پست در گزارشی نوشته است که محققان این شرکت سال گذشته نمونه‌ای از میزان سخنانی که مصداق نفرت پراکنی رایج در این شبکه هستند را از طریق نشریه‌ای که تصویری از چهار نماینده زن از حزب دموکرات را نشان می‌داد به مدیران اجرایی نشان دادند.

این پست که نام صاحب آن برای حفظ حریم خصوصی حذف شده است شامل تصاویر دو نماینده زن مسلمان در مجلس است که با بی احترامی به بیرون رانده و به سخره گرفته می‌شوند. در حالی که اظهار نظر دیگری هم از سوی شخص دیگری در این مورد وجود دارد و در پستی که بر اساس اسناد داخلی به دست آمده و توسط "واشنگتن پست" منتشر شده است اشاره شده که الفاظ رکیک بیشتری استفاده شده است.

این روزنامه به نقل از دو نفر از افراد آشنا به بحث‌های داخلی شرکت گفت که محققان از مدیران خواسته اند تا یک بازنگری جامع در سیستم الگوریتم برنامه اتخاذ کنند تا اقداماتی از جمله حذف پست‌های نفرت انگیز قبل از اینکه هر کاربری بتواند آن‌ها را ببیند انجام شود، اما این طرح توسط مدیران شرکت رد شده و مدیران ارشد، از جمله جوئل کاپلان، معاون سیاست‌گذاری عمومی شرکت، ابراز نگرانی کردند که سیستم جدید پیشنهادی ممکن است با محافظت از برخی گروه‌های آسیب‌پذیر به ضرر دیگران تمام شده و منافع شرکت را مورد هجمه قرار دهد.

این روزنامه در نظر گرفت که وضعیت داخلی جنجال در این شرکت که قبلاً گزارش نشده است، نمونه‌ای از این است که تصمیمات فیسبوک در مورد بی طرفی و عدم تبعیض به ضرر اقلیت‌ها و رنگین پوستان تمام می‌شود. به گفته افرادی که روزنامه با آن‌ها صحبت کرد، مقامات شرکت به جای محافظت از کاربران سیاه‌پوست و سایر اقلیت‌ها، اقدامات ناقصی را انجام دادند که اقلیت‌ها را در مواجهه با زبان تحقیرآمیز و نژادپرستانه در این پلتفرم آسیب‌پذیرتر کرده است.

اقدامات مدیران متا در راستای اهداف نژاد پرستی است

این روزنامه به نقل از Tatenda Musabatik، مدیر سابق فیسبوک و مدیر فعلی «پروژه تشکیل رأی دهندگان» می‌گوید: اگرچه مدیران فیسبوک هیچ خصومتی با رنگین پوستان ندارند، اما اقدامات آن‌ها در راستای اهداف و نظرات نژادپرستان است. به راحتی می‌توان دید که سلامت و ایمنی زنان رنگین پوست روی صحنه به اندازه جلب رضایت دوستان سفیدپوست ثروتمندشان برایشان مهم نیست.»

در پی همین اتفاقات و اقدامات فیسبوک سابق و متای کنونی؛ گزارشی که در فوریه گذشته منتشر شد نشان داد که تعداد ماهانه کاربران سیاه پوست این سایت در یک ماه ۲.۷ درصد کاهش یافته است و در این مدت ۱۷.۳ میلیون بزرگسال در این پلتفرم ثبت نام کرده اند. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که استفاده سیاهپوستان از این شبکه در سپتامبر ۲۰۲۰ به اوج خود رسیده است.

گروه‌های حامی حقوق مدنی مدت‌ها پیش مدعی شده‌اند که الگوریتم‌ها و سیاست‌های فیسبوک تأثیر منفی نامتناسبی بر اقلیت‌ها، به‌ویژه کاربران سیاه‌پوست دارد. اسنادی که جدیدا کشف شده اند نیز نشان می‌دهد که این ادعا‌ها تا حد زیادی درست بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار