جدال «کوبا» با «فیس‌بوک»

تهران (پانا) - بتازگی وزیر امور خارجه کوبا از احتمال اقدام قانونی این کشور علیه فیس‌بوک خبر داده است.

کد مطلب: ۱۲۳۱۱۰۰
لینک کوتاه کپی شد
جدال «کوبا» با «فیس‌بوک»

به‌گزارش ایران، به اعتقاد وی، این شبکه اجتماعی با تغییر الگوریتم‌ها و موقعیت جغرافیایی پست‌ها به‌دنبال ایجاد ناآرامی در کوبا و نفرت پراکنی است درحالی که گفته می‌شود خط مشی و سیاست این غول دنیای فناوری، پرهیز از هرگونه تشویق به خشونت و ناآرامی است.

رفتار دوگانه فیس بوک
«برونو رودریگز» وزیر امورخارجه کوبا با اشاره به سیاست‌های فیس‌بوک یادآور شده است: حتی در جریان ناآرامی‌هایی که پس از انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا صورت گرفت، این شبکه اجتماعی فعالیت ترامپ و دوستدارانش در این پلتفرم را مغایر با سیاست‌های فیس‌بوک دانست و از انعکاس فعالیت آنها در این پلتفرم ممانعت کرد. اما حالا این رسانه اجتماعی در یک حرکت کاملاً متضاد و دوگانه، به گروه‌های فیس بوکی که به ناآرامی‌ها در کوبا دامن می‌زنند، اجازه فعالیت داده و هیچ واکنشی نسبت به حذف این گروه‌ها از پلتفرم خود نشان نمی‌دهد.

وزیر خارجه کوبا تهدید کرد که علیه فیس‌بوک اقدام قانونی انجام می‌دهد. وی مدعی شد فیس‌بوک، این غول دنیای فناوری گروه‌هایی را که سعی در دستکاری افکار عمومی در کوبا دارند، نادیده گرفته است. «برونو رودریگز» افزود: این پلتفرم دیجیتال میزبان گروه‌هایی از مردم ساکن خارج از کوبا، بویژه در ایالات متحده است که الگوریتم‌ها و برچسب‌های جغرافیایی را برای شبیه‌سازی حضور گسترده خود در کوبا تغییر داده‌اند تا بر نظرات مردم تأثیر بگذارند و جامعه کوبا را بی‌ثبات کنند درحالی که این اقدامات، ناقض قوانین جاری[ در همین رابطه] ایالات متحده و بین‌المللی است.

تغییر الگوریتم‌ها
رودریگز در ادامه گفت: افشاگری‌های فرانسیس هوگن، مدیر سابق فیس‌‌بوک نشان داده است که فیس بوک درباره پیشرفت خود در زمینه کنترل نفرت پراکنی و گسترش اخبار جعلی به مردم دروغ گفته است. وی افزود: فرانسیس هوگن درباره تأثیر خطرناک این پلتفرم بر کاربران کودک و نوجوان نیز اسنادی را فاش کرده و یادآور شده است در سال‌های اخیر و بویژه از زمان انتخابات ریاست‌‌جمهوری امریکا در سال ۲۰۲۰ و همه‌‌گیری کووید۱۹، ابهامات درباره چگونگی طبقه‌‌بندی محتوا از حساس یا گمراه‌‌کننده تا تحریک‌‌آمیز و خطرناک، افزایش پیدا کرده است. وی این رسانه اجتماعی مستقر در ایالات متحده را به ایجاد فضایی سرشار از نفرت، تبعیض و عدم تحمل نژادی متهم کرد که می‌خواهد حق تعیین سرنوشت کوبا را تضعیف کند.

وی فیس‌بوک را به بی‌توجهی به گروه‌هایی متهم کرده که سعی دارند عقاید عمومی مردم را در کوبا دستکاری کنند و یادآور شده است درصورت ادامه چنین فعالیت هایی، مطمئناً اقداماتی قانونی علیه فیس بوک انجام خواهد داد. به گفته وی، این پلتفرم در واقع میزبان گروه‌هایی شده است که اعضای آنها عملاً در کوبا زندگی نمی‌کنند و بخش عمده آنها از امریکا درحال ایجاد ناآرامی در این کشور هستند. به گفته وی، غالب این افراد با استفاده از بستر پلتفرم فیس بوک و تغییر الگوریتم‌ها و برچسب‌های محتوا در واقع می‌خواهند وانمود کنند که بخشی از مخالفانی هستند که در کوبا حضور دارند.

رودریگز یادآور شد: گروه فیس‌بوکی که پشت پرده این موضوع قرار گرفته، Archipielago نام دارد. این گروه فیس‌‌بوکی در حال‌ حاضر 31هزار و 501 عضو دارد که اکثریت آنها بین 25 تا 44 سال سن دارند. وی اعتقاد دارد که حدود نیمی از آنها در کوبا زندگی می‌کنند و بقیه اعضای این گروه فیس بوکی، غالباً در امریکا بویژه فلوریدا ساکن هستند. وزیر امورخارجه کوبا اعتقاد دارد که این گروه‌های فیس بوکی همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا بر عقاید عمومی مردم تأثیر بگذارند و عملاً ثبات جامعه را از بین ببرند و به ترویج خشونت در آن بپردازند؛ اتمسفر و فضایی که مطمئناً سرشار از نفرت و تبعیض خواهد بود و عملاً دردسرهایی برای کوبا ایجاد می‌کند، آن هم در شرایطی که این کشور تلاش دارد تا از بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا خارج شود.

7.70میلیون کاربر اینترنت در کوبا
اما کوبا از نظر توسعه زیرساخت‌های دیجیتال و میزان ضریب نفوذ اینترنت در چه وضعیتی به سر می‌برد و اصولاً فیس بوک تا چه حد می‌تواند بر مردم این کشور تأثیرگذار باشد؟ طبق اطلاعات دیتا ریپورتال(datareportal)، کوبا جمعیتی بالغ بر 11.32میلیون نفر دارد که 50.4 درصد این جمعیت زن هستند و 77.3درصد نیز زندگی شهرنشینی دارند. از این جمعیت حدود 7میلیون و 700 هزار نفر کاربر اینترنت هستند و به این ترتیب ضریب نفوذ اینترنت در این کشور به 68 درصد می‌رسد.

در زمینه اتصال تلفن همراه نیز باید گفت که کوبا با 6.14 میلیون اتصال تلفن همراه، در سال 2021 رشد 1.7درصدی را نسبت به 2020 نشان می‌دهد به بیان دیگر در طول یک سال 100هزار نفر بر تعداد کاربران تلفن همراه در این کشور افزوده شده است. به بیان دیگر در کوبا معادل 54.3درصد از کل جمعیت کشور حداقل با یک سیمکارت به تلفن همراه دسترسی دارند. وقتی هم نوبت به شبکه‌های اجتماعی می‌رسد باید گفت که کوبا با وجود داشتن کمترین میانگین سرعت دانلود اینترنت در بین کشورهای حوزه کارائیب، دومین تعداد کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی را در این منطقه دارد.طبق این گزارش، 6.28میلیون نفر از مردم کوبا حداقل کاربر یکی از شبکه‌های اجتماعی جهان هستند که این رقم معادل 55.5 درصد از کل جمعیت این کشور است. گفتنی است، فیس بوک 76.11 درصد از کل بازدیدهای رسانه‌های اجتماعی را در کوبا به خود اختصاص می‌دهد و پس از آن پینترست و یوتیوب به ترتیب با 12.47 درصد و 5.63 درصد قرار دارند. با توجه به تقویت و توسعه زیرساخت‌های دیجیتال و اینترنت در کوبا، بسیاری این توسعه را زمینه ساز بهبود شرایط اقتصادی این کشور می‌دانند اما درمقابل، بعضی دیگر، اقدامات گروه‌های فیس بوکی را با توجه به میزان محبوبیت این شبکه اجتماعی در کوبا مخرب می‌دانند و می‌گویند احتمال تأثیرگذاری این شبکه اجتماعی در بروز ناآرامی‌ها در کوبا بالاست. حال باید منتظر ماند و دید کوبا چگونه می‌خواهد با این گروه‌های فیس بوکی و رفتار دوگانه فیس بوک مقابله کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار