فطرت‌گرایی توحیدی عنصر مرکزی برنامه‌ریزی درسی

تهران (پانا) - جلسه شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با محوریت الگوی توانمندسازی معلمان در اجرای برنامه درسی غیرحضوری و رمزینه‌های سریع پاسخ با حضور ریاست سازمان، برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۳۲۶۲۰
لینک کوتاه کپی شد
فطرت‌گرایی توحیدی عنصر مرکزی برنامه‌ریزی درسی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در ابتدای این جلسه حسن ملکی، بر لزوم توجه به ابعاد مختلف کار تاکید کرد و گفت: ان شاالله به زودی با تعیین وزیر محترم آموزش و پرورش، وضعیت این وزارتخانه سامان بهتری خواهد داشت و وزارتخانه صاحب خود را به دست خواهد آورد.

وی با اشاره به الگوی توانمندسازی معلمان به عنوان مهمترین دستور این جلسه از حاضران خواست تا نقطه نظرات خود را بیان نمایند.

فطرت گرایی توحیدی عنصر مرکزی برنامه ریزی درسی

وی افزود: مدار تحولی آغاز شده و با کمک و زحمات همکاران ما در دفاتر تالیف و بخش‌های مختلف اقداماتی نیز انجام شده است اما ضروری است که در این راستا مراقب باشیم مبادا آسیب‌ها ما را متوقف کند یا مسیر را به سمت انحراف ببرد. بدیهی است که ما در جاده تحول قرار داریم و رهروان اصلی این عرصه نیز همکاران ما هستند که زحمات و کار اصلی را به دوش می‌کشند بنابراین باید توجه داشته باشیم که این کار خوب با آسیب‌ها دچار بحران نشود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: در بدو امر باید توجه داشتیم که مبادا اعتماد به نفس خود را در عرصه تحول از دست بدهیم لذا نباید مقابل برخی از حرف‌ها و سخنان اعتماد خود را به مسیر از دست بدهیم. بر همین مبنا ما باید با قدرت تمام کار را ادامه دهیم، و نباید اجازه دهیم که احساسات منفی و مخل تحول وارد عرصه نشود لذا باید با اعتماد کامل کار را پیش ببریم زیرا کاهش اعتماد باعث می‌شود که تولیدات قدرت کافی نداشته باشند.

ملکی خاطر نشان کرد: بدیهی است که پاسخ دادن، وظیفه ماست اما باید مراقب باشیم که در این عرصه منفعل نباشیم. نکته دیگر این است که کار را در فرایند تحول پیچیده نبینیم و پیچیده نکنیم. بدیهی است که ساده کردن کار خطاست اما پیچیده کردن آن نیز اشتباه است. در این مسیر ما باید کار را درست و منطقی ببینیم و بر مبنای علم برنامه ریزی درسی حرکت کنیم زیرا این عرصه متعلق به برنامه ریزی درسی است و سایر علوم به کمک این علم می‌توانند وارد عرصه شوند لذا باید به وسیله بهره گیری از علم برنامه ریزی درسی کار را شفاف ببینیم و پیش ببریم.

وی بر لزوم توجه به زمانبندی تاکید کرد و گفت: آسیب دیگر این است که به زمان بی اعتنا باشیم زیرا ما در ظرف زمان و مکان قرار داریم، و کار ما زمانمند است لذا بی توجهی به این عرصه باعث متوقف شدن کار می‌شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، فطرت گرایی توحیدی را محور اصلی برنامه ریزی درسی خواند و بیان کرد: تاکید و افتخار ما این است که سعی داریم برنامه درسی را به فلسفه درسی اسلامی پیوند بزنیم لذا تاکید ما بر فطرت گرایی توحیدی، و بر مبنای فلسفه اسلامی ماست، و تفکر ما کاملا روشن است.

ملکی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از نکات مهم، این است که ما باید کفایت مذاکرات را در بحث ها مد نظر قرار دهیم زیرا اگر این نگاه را نداشته باشیم، در مسیر متوقف می‌شویم. بدیهی است که ما به اقناع معتقدیم اما باید به این نکته توجه کنیم که ماندن بیش از اندازه در این عرصه ممکن است باعث اغماء شود لذا باید در یک نقطه‌ای مباحث به پایان برسد.

او افزود: تاکید ما بر تصمیم گیری نهایی در شورای راهبری برنامه ریزی درسی است لذا در یک نقطه خاص نیاز داریم که کار به سمت شورا برود بنابراین نباید به هیچ عنوان شورا گریز باشیم. شورای هماهنگی علمی در حال تشکیل شدن است و در این عرصه حضور مدیران کل الزامی است زیرا تصمیمات اساسی در این شورا اتخاذ خواهد شد.

اختتامیه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کتاب رشد

محمد ابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در مورد اختتامیه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد گفت: امروز ان شاالله اختتامیه نوزدهمین جشنواره فیلم رشد را خواهیم داشت و طبق تاکیدات انجام شده، با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان حوزه آموزش، نمایشگاهی نیز برگزار کرده‌ایم.

وی افزود: در بحث نرم افزار و تجهیزات و محصولات و ... یک اتفاق بزرگ و مبارک رخ داده است لذا اولین نمایشگاه منابع مکتوب و تجهیزات در مدرسه دارالفنون برگزار شده است.

محمد علوی تبار، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، به مباحثی مبنی بر کمبود کتاب درسی است، پاسخ داد و گفت: ما هیچگونه کمبودی برای کتاب درسی در کشور نداریم و میزان کتاب‌ها گاهی بیشتر از نیاز، نیز بوده است. خبری که مبنی بر عدم دریافت کتاب توسط برخی دانش آموزان بوده است، احتمالا مربوط به کسانی است که ثبت نام را انجام نداده‌اند. این افرادی که ثبت نام نکرده‌اند ممکن است مربوط به تکرار پایه یا افرادی که تحت عنوان ترک تحصیل اعلام شده‌اند، بوده باشد لذا هیچ کمبودی نیست و افراد در صورت نیاز می‌توانند کتاب دریافت کنند.

وی افزود: فروش تک جلدی کتاب‌های درسی نیز تا 15 اسفندماه باز هست و هر کسی از حقیقی یا حقوقی امکان دریافت کتاب از طریق پست را دارند لذا ما امروز نه تنها کمبود کتاب درسی نداریم بلکه کتاب به میزان کافی موجود هست.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، ادامه داد: ارسال کتاب‌ها برای چاپ سپاری نکته دیگری است که باید به آن توجه داشته باشیم. ان شاالله کتاب‌های تایید شده هر چه زودتر جمع بندی شود تا ما بتوانیم کار آماده سازی و ارسال برای چاپخانه را انجام دهیم.

الگوی توانمندسازی معلمان نقد و بررسی شد

علی محبی معاون برنامه ریزی و تولید بسته های تربیت و یادگیری در ادامه جلسه به ارائه گزارشی از الگوی تدوین شده در راستای توانمند سازی معلمان در اجرای برنامه درسی غیر حضوری و رمزینه‌ها پرداخت و گفت: یکی از سطوح این الگو، تامین مدرس استانی است که در آن با شناسایی مدرسین استانی، به آموزش آنان خواهیم پرداخت. رمزینه‌ها نیز در دل برنامه درسی غیر حضوری گنجانده شده‌اند و برای آموزش مد نظر قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در راستای آمادگی و توانمندسازی معلمان ما نیاز داریم که ابتدا زیرساخت و پشتیبان‌ها را آماده کرده و سپس با ارسال برنامه، در این گروه انگیزه ایجاد شود. در مرحله نهایی نیز تلاش بر این خواهد بود که معلمان برای اجرای هر چه بهتر این برنامه‌ها آماده شوند.

در ادامه این جلسه، حاضران به نقد و بررسی ابعاد مختلف این الگو پرداختند و نظرات مختلف مطرح شد.

محسن باهو، مشاور فناوری سازمان پژوهش و برنامه ریزی در بخشی از این جلسه به نقد الگوی ارائه شده پرداخت و گفت: ما نیاز داریم که از ظرفیت صدا و سیما در مسیر اشاعه به خوبی استفاده کنیم و بسته های تربیت و یادگیری را به صورت عام در صدا و سیما قرار دهیم.

وی افزود: نیاز است که پلتفرم و بستر اجرایی را کاملا مشخص کنیم زیرا هنوز این بستر در بخش های مختلف نیازمند آماده سازی است لذا باید بر روی شیوه اجرا اندکی منسجم تر فکر کنیم. در این مسیر لازم است که برای معلمان امتیازی مد نظر قرار گیرد زیرا در این صورت امکان تشویق و انگیزه دهی به معلمان فراهم می‌شود و شاهد حرکت‌های خود جوش و بهتری خواهیم بود.

حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی، مشاور عالی ریاست سازمان پژوهش نیز بیان کرد: اگر قرار است که این برنامه برای امسال استفاده شود، ضروری است که تا پایان آذرماه ارائه شود زیرا در غیر اینصورت امکان بهره مندی چندانی از آن فراهم نخواهد شد.

وی افزود: در راستای آموزش معلمان نیاز است که واسطه‌ها حذف شوند زیرا این امر باعث صرف زمان و هزینه بیشتر خواهد بود لذا در این راستا لازم است که در بستری مانند شبکه شاد، استفاده کنیم و بسته‌ها را به معلمان ارائه کنیم.

معصومه نجفی پازوکی، مدیرکل دفتر تالیف کتابهای آموزش عمومی و متوسطه نظری نیز بیان کرد: عدم شفافیت اهداف، ادامه برنامه را تحت تاثیر قرار خواهد داد لذا ضروری است که در این عرصه به جزئیات توجه بیشتری کنیم.

وی افزود: ضروری است که این برنامه را مختص امسال نبینیم زیرا این اقدام یک آغاز و گام مهمی برای سال‌های آتی است لذا می‌توانیم آنچه که مقدور است را در قدم نخست برای سال جاری مد نظر قرار دهیم و در گام‌های بعدی به توسعه آن اقدام کنیم.

بهره‌مندی از شبکه شاد در راستای اشاعه و توانمندسازی ضروری است

ملکی در بخش پایانی این جلسه به جمع بندی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: ما در اجرای این برنامه، از سریعترین روش باید استفاده کنیم اما تعیین سریعترین روش، کاملا منوط به مشورت و طرح دیدگاه‌های مختلف دارد البته به نظر می‌رسد که می‌توان از شبکه شاد بیشتر بهره برداری را نیز کرد.

وی افزود: هدف‌های این دوره خاص و محدود به این دو موضوعی است که اشاره کردیم و در حال حاضر نظر ما بر روی امسال متمرکز است لذا برای سال بعد باید فکر اساسی‌تری داشته باشیم. هدف‌های جزئی این دوره، هر کدام ناظر به یکی از ابعاد توانمندی است. به عنوان مثال در بخش واقعیت‌های افزوده، برقراری ارتباط بین این بخش و محتوای کتاب یک مهارت است که باید به معلم آموزش داده شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: محتوای آموزشی باید شامل ضروری‌ترین مباحث باشد تا بتوانیم در این زمان اندک، میسر شود. در بخش دیگر، باید بدانیم که تمرکز ما بر روی قشر معلمان در قدم نخست است لذا نباید حوزه مخاطبان را گسترده در نظر بگیریم. در ساختار اجرا نیز باید به مسئله بی واسطه بودن توجه کنیم.

ملکی بیان کرد: ما باید هر چه سریعتر از طریق شبکه شاد و با کاهش واسطه‌ها، مستقیم بتوانیم بین مولفان و معلمان ارتباط برقرار کنیم زیرا روش ما امروز انتقال معلومات است و فرصت بحث و گفتگو در حال حاضر میسر نیست.

وی ادامه داد: با توجه به این موارد و ملاحظاتی که ارائه شد، لازم است که این الگو اندکی ساده‌تر شود و راهکارهای تازه در آن مد نظر قرار گیرد البته می‌توانیم در الگوی جامعی که برای بعد مد نظر داریم، مباحث گسترده‌تر را نیز مورد توجه قرار دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار